Gå til innhold

Ustabil Telenor ''superbredbånd'' 40/10

Anbefalte innlegg

Internetttilkoblingen min Telenor VDSL 40/10 har litt problemer med støymarginer som ligger på 6 i download og 5,6 i upload (dB) som er relativt lavt for å få en stabil tilkobling. I sommeren akkurat når jeg fikk ''superbredbåndet'' var det dønn stabilt, men nå har det blitt ustabilt. Jeg målte noise margin upstream: 18 db og output power downstream: 9 db før når jeg hadde 2/0,3 Mbps. For noen uker siden begynte bredbåndet å koble seg ut hver andre uke. De sendte ut montør og pingen på nettet mitt gikk ned fra 19 ms til 5 ms. Problemet ble da eliminert. Men, da fikk jeg ikke koble meg til bredbåndet i det hele tatt med multimodemet man får med (ZyXeL P2812). Jeg satte da multimodemet i bridge og brukte routeren som suger hestemøkk (Jensen AirLink 8900). Noen uker etterpå fant jeg ut at upload hastigheten ble satt ned fra 11250 Mbits til 8991 Mbits. Kontaktet Telenor og de sa at det er noe galt med multimodemet mitt, og sendte en ''ny'' til meg (sender de resirkulert dritt eller nytt?). Fikk nytt multimodem Men multimodemet slet litt i starten, og fungerte til slutt fint. Men internetthastigheten varierte kraftig fra 32 Mbps, til 42 Mbps til 47 Mbps. (Fikk stabilt 49/50 Mbps og 11 Mbps opp i sommeren). Har testet diverse diagnosterings verktøy hos M-Lab (anbefales). Hos testen Glasnost fikk de ikke beregnet traffic shaping og lignende, pågrunn av støy på linjen. Har kontaktet Telenor og de sa at det var ustabilt og de sier at de må sette opp interleaving-profil på linjen min. Har det ulemper?. Fikk ikke høyere ping-tider, men web-browsing går mye saktere. Bør jeg få avslag på linjen min? Vil gjerne ha dønn stabil 30/10 (ikke et produkt som de selger) men da må jeg jo få avslag, fordi jeg bruker ikke den topphastigheten 24/7 og hvis hastigheten hadde vært 30/10 hadde den vært dønn stabil. I tillegg er det megamegadyrt, uansett om jeg bor i sossesosseland opp i huttiheita. Men jeg trenger opplastningshastigheten! Jeg elsker foto, video og andre medier. Og jeg har ofte videokonferanser i HD, og da trenger jeg virkelig 10 Megabits. Og det er tristtrist…at jeg ligger bare 190 meter unna Viken Fibernett (Altibox) fiber!!! Blæh, naboen min 30 meter over t-banelinjen har fiber. Har aldri blitt spurt om det (men jeg har spurt endel ganger), har blitt spurt om Telenor fiber, men alle naboene mine er sånne kjerringer som ikke bryr seg om det går kjerringtregt så. Er det noen tiltak Telenor kan gjøre for at jeg kan få ''superbredbånd'' igjen? Jeg vil heller ha FastPath enn interleaving-profil.

God Jul!

EDIT: Skal legge til bilde av vegguttaket

Endret av TechGuardian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ble pingen før og etter de satt på interleaving, og hvordan er hastigheten etter de satt det på?

Om du ikke driver med så mye spilling og helst bare overføring av filer o.l. så burde ikke interleaving ha noe stor effekt på ditt bruksmønster. Hvorfor weblesingen går tregere med interleaving på vet jeg ikke, pingen skal ikke ha så stor betydning her med mindre den blir en god del høyere.

Lenke til kommentar

Hva ble pingen før og etter de satt på interleaving, og hvordan er hastigheten etter de satt det på?

Om du ikke driver med så mye spilling og helst bare overføring av filer o.l. så burde ikke interleaving ha noe stor effekt på ditt bruksmønster. Hvorfor weblesingen går tregere med interleaving på vet jeg ikke, pingen skal ikke ha så stor betydning her med mindre den blir en god del høyere.

Det jeg syntes er rart er at pingen er akkurat den samme som når interleaving-profilen var slått av. Hastigheten kan jeg si ble litt lavere, men det påvirket ikke så mye hastigheten fra før av unntatt at hastigheten har vært nede i 35 Mbps:/

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke ha interleave-profil? Vet du i det hele tatt hva det er?

Jupp, vet litt om interleaving-profil :p Hvorfor jeg ble skeptisk til interleaving-profil er at DNS-oppslag ''ble'' tregere. Men syntes at interleavingprofilen gjør linjen mye mer stabil, og at hastigheten på nettet holder seg mer stabil og ikke svinger så mye :D Pingen holder seg lavt, yeyey :p Men hva syntes dere? Interleaving bra? Eller dårlig? :p Men ellers har jeg bare positive erfaringer :p Hvorfor fikk jeg mindre ping etter at jeg hadde feilsøket linjen? Byttet utstyr? Men det er litt irriterende at jeg fikk lavere opphastighet, noen uker senere :/ Hadde før dønn stabil 11 Mbps, og nå 8 Mbps :(

Endret av TechGuardian
Lenke til kommentar

Det jeg syntes er rart er at pingen er akkurat den samme som når interleaving-profilen var slått av. Hastigheten kan jeg si ble litt lavere, men det påvirket ikke så mye hastigheten fra før av unntatt at hastigheten har vært nede i 35 Mbps:/

Her har jeg ikke så mange gode råd, men angående hastigheten kan følgende sies:

Det samme gjelder for VDSL som ADSL 2+: "best effort". Om du får over 25 Mbps ned og over 5 Mbps opp så er det likevel innenfor 40/10 Mbps da nedre grense er 25/5 Mbps som er neste hastighet.

Hvorfor interleave har hatt så stor betydning for deg vet jeg ikke, men normalt sett så skal det ikke bety så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...