idgaf321 Skrevet 21. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2011 Hei, jeg er med på å arrangere et LAN-party i Evje og Hornnes kommune, Aust Agder. Vi har planlagt det meste, leid lokale (en lokal idrettshall), satt opp nettside og facebook side, skaffa noen sponsorer og skaffa crew. Det skal bli et stort LAN med rundt 350 deltagere, det blir store konkurranser med flotte premier i spill som; Counter Strike: Source, Modern Warfare 3, Counter Strike 1.6 og starcraft II. Men så kommer problemet, jeg snakket med de som leverer internett til hallen og spurte hvor raskt vi kunne få der, vi hadde håper på noen hundre mb/s men de sa at det meste de kunne få til var mellom 70 og 80 mb/s. Er dette nok til 350 personer? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 21. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2011 232 kilobits om du deler likt til alle, ikke all verdens gitt Men LANet regner jeg med du har utstyr til 1Gbit... Lenke til kommentar
fomox Skrevet 21. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2011 Hvor mye torrent trafikk skal du/dere tillate? Lenke til kommentar
idgaf321 Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2011 Hvor mye torrent trafikk skal du/dere tillate? Tror vi blokker torrents Lenke til kommentar
fomox Skrevet 21. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2011 Da trenger du en linje på 16 megabyte (ikke bit) for at folk skal surfe på nettet og spille. Baserer dette på egen erfaring fra et lan med 80 stk. hvor vi tilsammen brukte 3,5megabyte. Hvordan du skal blocke torrents er jeg veldig intrissert i å vite. Vi overvåket portene og når vi så en port med unormal høy trafikk deaktiverte vi den, så dro vi ned til deltakeren og ga klar beskjed om at nedlasting ikke er greit. Lenke til kommentar
idgaf321 Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2011 Da trenger du en linje på 16 megabyte (ikke bit) for at folk skal surfe på nettet og spille. Baserer dette på egen erfaring fra et lan med 80 stk. hvor vi tilsammen brukte 3,5megabyte. Hvordan du skal blocke torrents er jeg veldig intrissert i å vite. Vi overvåket portene og når vi så en port med unormal høy trafikk deaktiverte vi den, så dro vi ned til deltakeren og ga klar beskjed om at nedlasting ikke er greit. Ah, takk! Smart ^^ Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Hadde selv et LAN med 100/100mbit linje med like under 30 deltagere. Skremmende nok klarte vi nesten å makse linja. Majoriteten av trafikken var på port 80, så enten var det normal webtrafikk om det ikke er ett spill som genererer mye trafikk på port 80. Vi kjørte nettet helt åpent, uten QoS, båndbreddekvoter eller noe lignende. Om man setter opp noe slikt så ordner ting seg fort. Angående torrenttrafikk; setter du opp nettet riktig bør du kunne tillate torrents uten at det går ut over annen trafikk. Det krever dog at du vet hvilke porter som skal prioriteres over torrents, men det bør det gå ann å ordne. Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Ett lite tips for å få ned belastningen på port 80, er å kjøre Proxy-cache (squid) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå