Gå til innhold

Hvordan unngå skatt

Gabsterino

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig solgt et domenenavn/nettside og venter en 6 sifret sum som skal betales inn til meg.

Jeg ønsker da å ikke betale skatt av dette da dette skal gå til et annet domenenavn som jeg da igjen skal kjøpe til nøyaktig denne prisen. Hva gjør jeg? Regner med dette ikke kan settes inn på en norsk konto? Jeg kan ikke sette det direkte til selger av ny nettside.

Skal jeg evt åpne konto en annen plass? Eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig solgt et domenenavn/nettside og venter en 6 sifret sum som skal betales inn til meg.

Jeg ønsker da å ikke betale skatt av dette da dette skal gå til et annet domenenavn som jeg da igjen skal kjøpe til nøyaktig denne prisen. Hva gjør jeg? Regner med dette ikke kan settes inn på en norsk konto? Jeg kan ikke sette det direkte til selger av ny nettside.

Skal jeg evt åpne konto en annen plass? Eller hva?

Hjelp til skatteunndragelser får du nok ikke her...

Lenke til kommentar

Og hva er problemet? Salg og videre investering for samme sum = resultat lik 0.

Og skatt av 0 er?

Det er ikke sånn det virker. Når han selger domenet realiserer han en gevinst, og den skal beskattes. At han tilfeldigvis ønsker å kjøpe et annet domene som koster det samme har ikke noe å si. Det er en ny transaksjon som han enten kan tjene på og dermed få en ny gevinst som skal beskattes, eller tape på og skrive av på skatten.

Lenke til kommentar

Og hva er problemet? Salg og videre investering for samme sum = resultat lik 0.

Og skatt av 0 er?

Det er ikke sånn det virker. Når han selger domenet realiserer han en gevinst, og den skal beskattes. At han tilfeldigvis ønsker å kjøpe et annet domene som koster det samme har ikke noe å si. Det er en ny transaksjon som han enten kan tjene på og dermed få en ny gevinst som skal beskattes, eller tape på og skrive av på skatten.

Når han selger domenet realiserer han en gevinst.

Dette kommer ikke frem i første posten, kan også være et tapsprosjekt. Hva vet vi om saken..

Rekneskapsmessig inntektsføring og utgiftsføring på samme beløp vil være lik, i dette tilfelle.

Om vedkommende har reg. som personlig firma eller A/S, vet jeg ikke noe om. Sekssifret beløp krever bl.a MVA-reg osv.

Omsetning på min. 50.000,- utløser plikt til MVA- reg.

Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50 000 kroner i en periode på tolv måneder. For veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner er beløpsgrensen 140.000 kroner.

Det skal i utgangspunktet beregnes merverdiavgift ved omsetning av alle varer og tjenester. En rekke tjenester er imidlertid eksplisitt unntatt for merverdiavgift. Dette gjelder bl.a. helsetjenester, sosiale tjenester, undervisningstjenester, finansielle tjenester og offentlig myndighetsutøvelse. Tjenester på kultur- og idrettsområdet og omsetning som skjer av frivillige organisasjoner er også unntatt for merverdiavgift.

Hvem er bokføringspliktig?

Alle som er regnskapspliktige etter årsregnskapsloven av 1998, er også bokføringspliktige. I tillegg kommer alle som leverer næringsoppgave etter ligningsloven eller mva.-oppgave etter merverdiavgiftsloven. Ligniningskontorer o.l. kan i tillegg pålegge bokføringsplikt til foretak.

De som ikke kommer inn under bestemmelsene om full regnskapsplikt, har begrenset regnskapsplikt. Det vil si alle selskaper som må levere næringsoppgave eller momsoppgave
.

http://www.kunnskapssenteret.com/articles/3128/1/Regnskapsplikt/Regnskapsplikt.html

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/tl-19980717-056-001.html#map001

:)

Lenke til kommentar

Dette kommer ikke frem i første posten, kan også være et tapsprosjekt. Hva vet vi om saken..

Hvis han kjøpte det for like mye ville han sannsynligvis nevnt det. Det er mulig at det kan sees på som en gevinst av en hobby som ikke skal beskattes, men det virker usannsynlig med slike beløp. Svaret ditt er uansett feil.

Lenke til kommentar

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Netthandel-og-skatt/

Inntektsgivende aktiviteter via internett kan for eksempel være ordinært kjøp og salg via internett, nettspill, annonse, affiliate- og markedsføringsinntekter, salg av domene osv.

Som skattepliktig inntekt anses enhver fordel vunnet ved arbeid, kapital eller virksomhet og inntektene skal opplyses om på selvangivelsen eller næringsoppgaven.

De som ikke kommer inn under bestemmelsene om full regnskapsplikt, har begrenset regnskapsplikt. Det vil si alle selskaper som må levere næringsoppgave eller momsoppgave

Lenke til kommentar

Så enkelt kan det være hvis man gjør alt riktig. ;)

Nei, det er nok ikke riktig så enkelt. Han selger et domene for (f.eks.) 100k og kjøper et nytt for 100k, (så selve kontantstrømmen som du tenker på blir "null") men det du glemmer er at det nye domenet (kjøpt for et 6-sifret beløp=aktiveringspliktig) skal komme inn i balansen som en eiendel, som (via varelagerendringer) også får virkning på resultatet.

Eksempel:

domene A kjøpt for 20k, solgt for 100k gir 100k i inntekt og 20k i varelagerreduksjon (80k gevinst)

domene B kjøpt for 100k, balanseført til 100k, gir 100k i utgift og 100k i varelagerøkning. (ingen resultatvirkning)

Dette gjelder uansett ENK eller AS, og ren hobbyvirksomhet kan det neppe klassifiseres som med de beløpene som er nevnt.

Hvilken saldogruppe slike abstrakte eiendeler som nett-adresser hører inn under har jeg ikke kontroll på...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Slik som jeg tolker førsteposten og antar:

Salgsobjektet er ikke aktivert, regneskapsmessig.

Da har man ikke så mange muligheter til å gjennomføre skattemessig hvitt handel.

Så, man bør aktivere posten og gjennomføre handel, i løpet av samme regneskapsperiode.

Dog vil eiendeler synliggjøres for skattemyndigheter osv.

Alt annet vil være forsøk på skatteundragelse, stort sett.

Lenke til kommentar

Kjøper man domene for en hundrings og selger det videre for 100k så skatter man av 99 900,- . Hvorvidt dette er kapitalinntekter dvs 28 % skatt eller vanlig lønnsinntekt er jeg dog ikke sikker på.

Alt dette burde vært ordnet inn i et AS om dette er en jobb på si. Da får du trekke av kostnader, dvs de timene du har lagt inn i det å utvikle siden. Da blir det mer fradrag, ergo mindre skatt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...