Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtidsbetaling?

Ilcapo93

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har jeg gått over lønningsslippene mine merket at jeg ikke har fått noe UB-tillegg på ganske mange av disse. Jeg er 18 og jobber på spar i helgene på kveldstid annen hver helg ettersom jeg går sisteåret på videregående og prøver å gjøre de så godt som mulig.

Ettersom jeg jobber kveldsvakter og arbeidsgiver er ferdig for dagen før skiftet mitt begynner og ansatte har fått beskjed om å helst ikke kontakte han i fritiden hans, noe som jeg selvfølgelig respekterer, får jeg egentlig aldri sjansen til å spørre han om dette ettersom han som oftest sitter i telefonen eller har noe annet viktig han må gjøre.

Jeg forhørte meg med kveldsansvarlig på jobben og hun sa at man får UB-tillegg hvis man jobber over 37.5 timer i mnd. Noe som jeg syntes var litt merkelig ettersom den forrige jobben min gav meg UB-tillegg uansett hvor mye jeg jobbet...

I tillegg trur jeg at jeg jobber UTEN arbeidskontrakt! Jeg har spurt arbeidsgiver gjentatte ganger om jeg har arbeidskontrakt ettersom jeg startet på spar i sommer med en sommerjobb der arbeidskontrakten gikk ut i August men han har alltid sagt "Jeg skal sjekke" men har aldri fått svar på dette.

Så spørsmålet mitt er i grunn; Hvordan fungerer dette med UB-tillegg? Når har man krav på UB-tillegg?

Takk på forhånd for svar! :new_woot:

EDIT: Skrivekrøll :whistle:

Endret av Ilcapo93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Fikk endelig spurt sjefen etter å ha hatt vareopptelling og begge var på jobb. Han sa at i følge tariff avtalen skal deltidsansatte få UB-tillegg hvis man jobber 50timer eller mer. I tillegg sier han at hvis de 50 timene ikke blir jobbet inn i løpet av denne måneden vil jeg ikke få noe som helst ekstra betaling for vare opptellingen den jobber 1.Januar. Er det ikke slik at man har krav til overtidsbetaling akkurat denne datoen?

Lenke til kommentar

Fikk oppklart med en venn av meg som er en "hobby jurist".

For deltidsansatte er det vanlig at man får UB-tillegg etter å ha arbeidet gjennomsnittlig 12 timer i uken, kommer an på hvor man jobber. 50 timer i måneden er litt i overkant av dette.

Derimot er jeg fortsatt usikker på dette med at jeg ikke får overtidsbetaling for den 1.januar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...