Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

SSRI medikamenter - bivirkninger (Zoloft og Seroxat)

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta en tur til legen idag for å be om enten Zoloft eller Seroxat, grunnet tvangslidelser som begynner å gå meg på nervene, depresjon og Sosial Angstlidelse.

Jeg har tidligere gått på Cipralex for 1-2 år siden. Da opplevde jeg ingen bivirkninger, utenom da jeg sluttet med medikamentet.

Da var den eneste bivirkningen "svimmelhet".

Så dersom jeg nå begynner med Zoloft eller Seroxat, hvor stor er sjansen for at jeg får bivirkningen "kvalme", "brekninger" eller/og "oppkast", med tanke på at jeg ikke fikk noen av de nevnte bivirkningene da jeg gikk på Cipralex?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seroxat:

Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Kvalme. Kjønnsorganer/bryst: Seksuell dysfunksjon. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Diaré, forstoppelse, oppkast, munntørrhet. Hud: Svetting. Luftveier: Gjesping. Nevrologiske: Svimmelhet, tremor, hodepine, nedsatt konsentrasjon. Psykiske: Somnolens, insomni, agitasjon, unormale drømmer (inkl. mareritt). Stoffskifte/ernæring: Økt kolesterolnivå, nedsatt appetitt. Øye: Tåkesyn. Øvrige: Asteni, vektøkning.

Zoloft:

Kvalme er den mest vanlige bivirkningen. Ved behandling av menn med sosial angstlidelse forekom ejakulasjonssvikt hos 14%. Disse bivirkningene er doserelaterte og ofte forbigående ved fortsatt behandling. Bivirkningsprofilen i studier på pasienter med OCD, panikklidelse, PTSD og sosial angstlidelse var lik den som ble sett i studier på pasienter med depresjon. Intensitet og frekvens av enkelte av bivirkningene kan avta ved fortsatt behandling, og fører vanligvis ikke til seponering. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Diaré (18%), kvalme (24%), munntørrhet (14%). Kjønnsorganer/bryst: Ejakulasjonssvikt (14%). Nevrologiske: Svimmelhet (11%), somnolens (13%), hodepine (21%). Psykiske: Insomni (19%). Øvrige: Utmattelse (10%). Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Abdominale smerter, brekninger, forstoppelse, dyspepsi, flatulens. Hjerte/kar: Palpitasjoner, hetetokter. Hud: Utslett, økt svette. Infeksiøse: Faryngitt. Kjønnsorganer/bryst: Seksuell dysfunksjon, erektil dysfunksjon. Luftveier: Gjesping. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi. Nevrologiske: Parestesier, tremor, hypertoni, smaksforstyrrelse, oppmerksomhetsforstyrrelse. Psykiske: Depresjon, endret personlighet, mareritt, angst, agitasjon, nervøsitet, nedsatt libido, bruksisme. Stoffskifte/ernæring: Anoreksi, økt appetitt. Øre: Tinnitus. Øye: Synsforstyrrelser. Øvrige: Brystsmerte.

Lenke til kommentar

Vel, det jeg fikk utskrevet var Fontex, men sa på apoteket at jeg heller ville ha Fluoxetin da det visstnok var billigere.

Svelget den nettopp sammen med litt Fanta-Brus, og har et glass med Afipran her også, i tilfelle jeg får bivirkningen "kvalme" :)

Men krysser fingrene for at jeg ikke får den bivirkningen.

Endret av screenman
Lenke til kommentar

et alternativ (hvis du er redd for kvalme, og det er angst du har) er å søke om å få lyrica. Så tar du antidepressiva sammen med lyrica, det gjør jeg. antidepressivaen fjerner på litt dypere plan, mens lyricaen tar angsten. Det som er så fint er at de ikke påvirker hverandre, da lyrica ikke har samme effekt på leveren;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...