Gå til innhold

Prosessoren i topp klasse for hjemmebruk

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg følger med genasjonene for prosessorene med tiden.

Nå virker det ut som i7-3770K vil bli den prosessoren som gir mest for pengene til privat bruk om man har 2500 kr, uavhenging bruk (Videoredigering/spilling/bilderedigering/Overklokking), riktignok tviler jeg på om:

Intel Core i7 3960X og Intel Core i7 3930K vil ikke falle i pris noe særlig eller hva tror dere?

Tror dere ligdene modeller på sokkel 2011 eller senere noen gang vil finnes?

Core i7-3820 tror jeg er død nå, den yter nok 20% dårligere en i7-3770K.

Nå vet jeg ikke hvordan forventingene til i7-3770K er på overklokking, men man har nok en del å gå på tror jeg.

Selvsagt mangler man 3x SLi/Crossfire, 4 Channel ram og kun 32 GB ram.

Men har man f.eks 2x NVidia 680 GTX i SLI, bør vel det være mere nok, syns jeg til privatbruk, da burde crysis 2 gå lett med 3d briller.

Hva er deres vurdering per dags dato? Skal man ha det råeste til sommeren, selv om man nedgrader fra sokkel 1366 til 1155 så burde det være et stort løft?

Ikke det jeg ikke kunne vurdert 6 kjerner, men jeg prøver å lete og syns prisene holder seg desverre høye, så er ikke noe vits å vurdere, hvis i7-3770K klarer å overklokkes opp mot 4.4 Ghz. Da burde man klare å dra forbi en 6 kjerne, uavhenging bruk.

Hva er deres syn på denne saken? er 6 kjerner kun for bedrifter/eller ekstreme late folk? (Ikke ta det personlig).

Selv har jeg vurdert 6 kjerne prosessor, men syns det ikke er noe vits i. Per dags dato.

Nå er jo ikke i7 950 @ 3.86 Ghz dårlig ennå, men antar den begynner å svekke seg mot sommeren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har så grusomt lyst til å kjøpe det, kan du ikke bare gjøre det da? Du har vel spurt i minst 4 tråder jeg har sett nå, dette ser ut som noe som opptar mye av tankene dine. Jeg står fortsatt på at det ikke er verdt det, men mange kjøper jo ting som ikke strengt tatt er nødvendige uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hvorfor kjøpe.

Men når? Vente til sommeren eller kjøpe med en gang?

Fikk lyst på en Intel Core i7 3990K @ 3.5 Ghz, til under 4000 kr.

Men spørsmålet når det kommer? Da burde jeg være godt utrystet en del år fremover.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at 3990K kommer? Er det noe jeg ikke har fått med meg, et roadmap eller noe? Hvorfor skulle du være bedre rustet med en 6-kjerner på 3.5 Ghz kontra en på 3.3 Ghz? Er minimal forskjell. 3960K koster jo 4400 kroner, er ikke akkurat langt unna 4000 kroner det?

Kjøpe gjør du når du har råd/trenger det. Du kan sitte på gjerdet ganske lenge å vente, det er alltid noe nytt rundt hjørnet. Nå har du som tidligere nevnt laget 4 tråder om nesten det samme, klarer du ikke tenke selv? Det virker jo som om du er god til å trekke konklusjoner angående alt mulig annet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at 3990K kommer? Er det noe jeg ikke har fått med meg, et roadmap eller noe?

Problemet, jeg vet ikke hadde jeg vist det hadde jeg ikke giddet å lage denne tråden heller, men når intel kommer med i7-3770K er det rimlig opplagt vi venter på nye prosessorer for sokkel 2011, slik var det nok garantert på sokkel 1366 også.

Hvorfor skulle du være bedre rustet med en 6-kjerner på 3.5 Ghz kontra en på 3.3 Ghz? Er minimal forskjell. 3960K koster jo 4400 kroner, er ikke akkurat langt unna 4000 kroner det?

Du mener nok i7 3930K her til en ca 4400 kr? Er enig den er dyr, så derfor håper jeg å få mest for pengene ved å vente litt.

Har jo penger, men som sagt, ønsker jeg å få mest for pengene å betale 6000 kr for ny prosessor/hovedkort, ram har jeg fra før.

Ja minimal forskjell, men man får jo mere for pengene, i tillegg kan det være større rom for overklokking, ikke helt sikkert, men det er nok en grunn for frekvensen er slik den er, man kan garantert belaste 3.5 Ghz i 5 år stabilt uten bluescreen. Størst sansynlig klarer man 4 ghz også.

Som sagt er planen å overklokke senere.

Nå er det også slik at 4 kjerner på 2011 (130 watt effektforbuk) er mye, så er like greit å vurdere 6 kjerner i så fall.

Var det slik at DuraN hadde 6 kjerne? Hvor godt yter den? http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html her får den 2 plass, ikke dårlig, er nok fin for videoredigering og bilderedigering samtidig, ser ut som den er over dobbelt så rask som core i7 960, er jo en del det. Hvordan er den på overklokking? Klarer du 4.4 Ghz lett?

Ellers mistenker jeg du skal være flink å kunne belaste den prosessoren 25% i normalt bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Har jo penger, men som sagt, ønsker jeg å få mest for pengene å betale 6000 kr for ny prosessor/hovedkort, ram har jeg fra før.

Hvorfor i hel**** ser du på LGA2011 om du er interessert i å få mest for penga????

Hvorfor poster du flere tråder som omhandler et enkelt tema?

Hva er det du håper å oppnå ved å lage disse trådene? Det virker som du tror du vet alt du trenger å vite samtidig som du tydeligvis trenger å vite mer, still spesifikke spørsmål eller skap en tråd om diskusjon omkring LGA2011.

Første svar i denne tråden var at du burde opprette en blogg, dette støtter jeg 100%.

Hvis du har penger til å kjøpe dette, hvorfor er du mer ubesluttsom enn ei forvirret fjortisjente som har funnet ut hun er forelsket i 16 gutter?

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mest for pengene?

Det sier du i dag, men snakke vi om 6-8 måneder:

i7-2600k | 6950 x2

Er slik maskinvare utdatert god under halv verdi, klarer muligens battlefield 3/crysis 2 problemfritt, men hva med 3d briller og fremtidrettet i multitasking nope.

Så neste kjøp tenker jeg å gjøre noe virke kanon, som jeg garantert har maskinen en stund før bytte, har hørt andre steder også har jeg hørt at muligens intel kommer med 8 kjerne prosessor i den prisklassen for sokkel 2011, men man vet jo ikke noe sikkert før det skjer.

Så kanskje jeg skal vente litt. Men det er jo så vanskelig å gjøre gode kjøp, siden man ikke vet, riktignok er 1155 sokkelen prisvennlig, men fremstidrettet er den neppe.

Eneste grunn fordi sokkel 2011, ikke er for alle, er mest på grunn av pris og funksjoner, men fremtidsrettet er den, tror vi snakker om noen år før intel selger ca samme 6 kjerne prosessor til under 2000 kr, man kan jo håpe det skjer i løp av 2 år, men jeg tviler på det skjer så fort nå som amd har lagt de entualist 6 kjerne prosessorene død for videutvikling.

Men er jo ikke enkelt å gjøre gode kjøp i dag, man må være glad for varene virker.

http://www.techpowerup.com/155327/SB-E-Enthusiast-Full-8-Core-Dual-Socket-Monsters-On-The-Way-Early-2012.html

Tror dere på denne? Tror dere den prosessoren blir et bra kjøp?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mest for pengene?

Det sier du i dag, men snakke vi om 6-8 måneder:

i7-2600k | 6950 x2

Er slik maskinvare utdatert god under halv verdi, klarer muligens battlefield 3/crysis 2 problemfritt, men hva med 3d briller og fremtidrettet i multitasking nope.

Så neste kjøp tenker jeg å gjøre noe virke kanon, som jeg garantert har maskinen en stund før bytte, har hørt andre steder også har jeg hørt at muligens intel kommer med 8 kjerne prosessor i den prisklassen for sokkel 2011, men man vet jo ikke noe sikkert før det skjer.

Så kanskje jeg skal vente litt. Men det er jo så vanskelig å gjøre gode kjøp, siden man ikke vet, riktignok er 1155 sokkelen prisvennlig, men fremstidrettet er den neppe.

Eneste grunn fordi sokkel 2011, ikke er for alle, er mest på grunn av pris og funksjoner, men fremtidsrettet er den, tror vi snakker om noen år før intel selger ca samme 6 kjerne prosessor til under 2000 kr, man kan jo håpe det skjer i løp av 2 år, men jeg tviler på det skjer så fort nå som amd har lagt de entualist 6 kjerne prosessorene død for videutvikling.

Men er jo ikke enkelt å gjøre gode kjøp i dag, man må være glad for varene virker.

http://www.techpowerup.com/155327/SB-E-Enthusiast-Full-8-Core-Dual-Socket-Monsters-On-The-Way-Early-2012.html

Tror dere på denne? Tror dere den prosessoren blir et bra kjøp?

Jeg ler av din uvitenhet. Jeg kunne kommet opp med en haug av argumenter og bevis for å vise at det du sier er feil, men jeg gidder ikke å bruke tida på en som ikke hører på råd.

Jeg nevner en ting:

1.43x økning i regnekraft for 2x økning i pris. Det er mindre enn 67% i pris/ytelse om du klarer å belaste dem konstant, om du bruker PCen til oppgaver som ikke belaster kjernene konstant vil du få lavere pris/ytelse fordi du har kastet penger ut vinduet på noe du aldri vil bruke.

Flere kjerner: se på Phenom II X6, har den holdt seg noe bedre enn Phenom II X4 til i dag?

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere kjerner: se på Phenom II X6, har den holdt seg noe bedre enn Phenom II X4 til i dag?

Ja faktisk, hadde jeg hatt Phenom II X4 i min pc i dag, ville jeg aldri kjøpt nytt hovedkort for AM3+ slik det var i dag, om jeg kunne overklokket min AMD maskin noe lengere, da ville jeg garantert gått over til FM1 platformen med en AMD A8-3870K prosessor. Uansett om jeg må betale 1000 kr ekstra, er FM1 prosessorene langt enklere å overklokke, og langt mere fremtidrettet.

Så eneste negativt jeg kan si er bulldozeren er en fiasko på ytelse per kjerne og effektforbruk.

Men på en annen side, så syns jeg ikke 6 kjerner er så bortkastet, jeg får jo brukt disse, men nå er jo x6 ganske så mye tregere en 6 kjerner på intel.

1.43x økning i regnekraft for 2x økning i pris. Det er mindre enn 67% i pris/ytelse

Kan du også ta med overklokking i den beregningen også? Å si hva man kan forvente, stabilt?

Og se selv da om det er så dårlig kjøp? Hvis det reduser degradering av prosessoren noe over kortere perioder, og kun bruke deler som er bygget til overklokking er vel det heller ønskelig?

Nå blir jo det kun sansynlighets beregning, men sansynligheten er vel større for sokkel 2011 er noe bedre en 1155 på overklokking.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja faktisk, hadde jeg hatt Phenom II X4 i min pc i dag, ville jeg aldri kjøpt nytt hovedkort for AM3+ slik det var i dag, om jeg kunne overklokket min AMD maskin noe lengere, da ville jeg garantert gått over til FM1 platformen med en AMD A8-3870K prosessor. Uansett om jeg må betale 1000 kr ekstra, er FM1 prosessorene langt enklere å overklokke, og langt mere fremtidrettet.

Så eneste negativt jeg kan si er bulldozeren er en fiasko på ytelse per kjerne og effektforbruk.

Men på en annen side, så syns jeg ikke 6 kjerner er så bortkastet, jeg får jo brukt disse, men nå er jo x6 ganske så mye tregere en 6 kjerner på intel.

1.43x økning i regnekraft for 2x økning i pris. Det er mindre enn 67% i pris/ytelse

Kan du også ta med overklokking i den beregningen også? Å si hva man kan forvente, stabilt?

Og se selv da om det er så dårlig kjøp? Hvis det reduser degradering av prosessoren noe over kortere perioder, og kun bruke deler som er bygget til overklokking er vel det heller ønskelig?

Nå blir jo det kun sansynlighets beregning, men sansynligheten er vel større for sokkel 2011 er noe bedre en 1155 på overklokking.

FM1 overklokker betydelig dårligere enn AM3 og har dårligere ytelse per Mhz enn phenom ii

Lga2011 pleier å overklokke ca 300mhz lavere enn lga1155.

Argumentene dine feiler totalt

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva kan du si om:

http://img.gfx.no/981/981686/Core_I7_LGA_2011_Die3.jpg

Er det en grunn for sokkel 2011, kun har 6 kjerner?

Siden det er i prinsippet 8 kjerne der 2 er deaktivert.

Hva vet du om opplåse de 2 kjernene her?

Jeg kunne gjerne gått for sokkel 2011, den billiste om jeg viste sikkert at det er mulig å låse opp de kjernene for best ytelse. Effektforbruk er bra så sant det er under 160 watt.

Selv om muligens du kan ha rett i at sokkel 2011, kan være dårligere med overklokking, så blir nok 200 mhz økning av FSB (Prosessor klokkehastigheten) ganske så mere merbart.

Lenke til kommentar

Bildet viser et eksempel på et bilde av SB-E "brikka" som brukes i Core i7-38xx og 39xx-modellene.

Er det en grunn for sokkel 2011, kun har 6 kjerner?

Siden det er i prinsippet 8 kjerne der 2 er deaktivert.

En grunn for LGA2011 er vel for å få 40 native PCIe3.0-lanes rett til prosessorbrikka sammen med quad-channel memory og dual QPI for dobbelprosessor. MYE av dette eksisterer ikke på X79 og Core i7 fordi Intel ønsker å tjene mer penger på Xeon.

Den har 6 kjerner fordi Core i7-39xx er en "prøvemodell" for å luke ut feilene til den nye steppingen som kommer med åtte kjerner aktive med Xeon-merket.

Hva vet du om opplåse de 2 kjernene her?

Jeg kunne gjerne gått for sokkel 2011, den billiste om jeg viste sikkert at det er mulig å låse opp de kjernene for best ytelse. Effektforbruk er bra så sant det er under 160 watt.

Med mindre Intel ikke svir av brikkene med laser og hovedkortprodusentene finner for godt å la muligheten være tilstede tror jeg du skal se langt etter opplåsning av kjerner. Kjernene er skrudd av for en grunn!

Selv om muligens du kan ha rett i at sokkel 2011, kan være dårligere med overklokking, så blir nok 200 mhz økning av FSB (Prosessor klokkehastigheten) ganske så mere merbart.

Front Side Bus er ikke det samme som CPU Clock Speed.

Tips:

•  
  • Lær litt mer om hva du snakker om før du kommer her og stapper i trynet på andre hva du tror du kan noe om, dette hjelper deg kun i å fremstå som en idiot.
  • Svarene på spørsmålene dine kan du finne på google i løpet av 5 sekunder. Uvitenhet er ingen synd, men idioti på dette nivået kan lett kalles det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...