Bonna86 Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 (endret) Lysår er en stor overdrivelse. Det er sant at kvinner statistisk sett velger yrker med lavere lønn, men de har absolutt muligheten til å velge bedre. Jeg ville for eksempel ha byttet bort alle mine fordeler mot de fordelene kvinner får i høyere utdannelse, hvis jeg fikk tilbudet. Fordeler får i høyere utdannelse? Hvilke da tenker du på? For jeg får ikke flere fordeler enn min mann ihvertfall. Og lysår er ikke å overdrive. Ta f.eks en hjelpepleier, som min mor er, og en elektriker. De har like lang utdannelse, min mor har til og med tatt to etterutdanninger, deriblant en lederutdanning. Hun har en lederstilling med mange ansatte under seg, og hun tjener knapt over 400000 i året, dette var en lønn hun fikk først etter å ha vært leder i x-antall år og jobbet over 30 år i kommunen. En elektriker tjener like mye som henne etter litt ovetidsjobbing, og da har han antagelig ikke jobbet særlig lenge heller. Og du mener ikke dette er lysår? Jo, jeg mener faktisk det. Selvsagt kan man velge bedre, men hva ville skjedd hvis man valgte bort det å bli hjelpepleier, sykepleier, lærer på barneskolen (de fleste barneskolelærere er faktisk kvinner, menn velger seg som regel opp i skolesystemet) osv? Det er allerede manko på folk innen helsesektoren og du mener at de bare skal velge noe annet? Ja, det er jo innmari enkelt det, men hva da med fremtida, når du ligger der dement og ikke har noen å ta av deg? Hvorfor er det mer rettferdig at elektrikern får bedre betalt enn min mor sett i antall år? Hvorfor får ikke kvinner som tørker rumpene til mennesker hver eneste dag smusstillegg, hvilket søppeltømmere får? Hvorfor skal man ikke få like godt betalt når man har omtrent like lang utdanning og det er manko på folk? Men klart, man kan jo bare velge annerledes. Endret 25. desember 2011 av yvonne2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Nå orker jeg rett og slett ikke, men jeg skal skrive et utdypende innlegg i morgen. I mellomtiden kan du se på denne siden: http://kifinfo.no/nyhet/vis.html?tid=72306 . Selve artikkelen er ikke så viktig, men les faktaboksen på høyre side. Lenke til kommentar
G27 Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Har alltid tenkt at det var mest vanlig med 1 ring, og den skulle selvfølgelig damen ha. Det eneste unntaket jeg trodde var om damen fridde, da skulle begge ha. Sånn egentlig så synes jeg uansett det er bedre at damen har en eksklusiv diamantring, enn at begge skal ha ring og at hennes kanskje da bare blir gullring, med kanskje en liten diamant. Sånn økonomisk sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå