Luigi85 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Er det noen som vet hvordan man må gå frem om man vil starte som sjarkfisker ? hvordan få de rette kvotene ? tips til annet fiskeri ? , hvilken båt er det greiest å starte med , hvilken pris kan man ta for de forskjellige fiskesortene ? Hvordan få kvote på Kingcrab i nord ? Takker for svar , håper det finnes noen drevene fiskere der ute som kan svare på dette Lenke til kommentar
storkers Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Du må registrere deg som fisker hos fiskeri direktoratet. Blad a eller b. Da har du mulihet å delta i åpen gruppe (het gruppe 2 før)Problemet me d båt er at det er dyrt,å få kan hoste opp egenandel.Men man kan søke støtte hos invasjon eller komunen.Anbefaler plast båt ca 28fot og opp om man ska drive seriøst.Får å få fiske konge krabbe kvote må du bo i østfinnmark.Prisen kan du ikke bestemme selv,bare om du skal drive kaisalg såm du fårøvrig også må ha tilatese til.Minsteprisliste finnes på råfisklaget sine sider. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Tusen takk , du hadde virkelig mye greie på dette her , fikk svar på mye av det jeg lurte på. Jeg jobber som styrmann nå da og har turnusordning 4uker på og 4 uker av , men dette er ikke på fiskeri , men drømmen hadde jo vært å klare å fiske på friturene slik at jeg etterhvert kunne begynne å få det til å vokse og å få kjøpe større båt som jeg kan drive selv Er det vanlig å levere fisken på mottak fra slike små båter , eller må man selge på kaia ? det vil jeg jo helst ikke , fordi det tar jo opp mye god fisketid Og i såfall hvor mye er det vanlig å komme å levere fra en slik sjark ? Ikke meningen å mase , men det er bare så utrolig kjekt å vite litt om det om man skal starte opp Og hvorfor er det egentlig slik at bare de som er bosatt på østfinnmarka har rettigheter på å fiske den krabben ? Endret 21. desember 2011 av cooooopa Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 I Nordland, Troms og Finnmark er det vanlig å levere fisken på et fiskebruk hvor du i prinsippet bare heiser opp karene med fisk, venter på at det blir veid og skriver under seddelen. Hvor mye som er vanlig å levere på en sjark avhenger av brukssort og fiskeri. Båter på 30-40 fot bruker å ha alt ifra 2000-6000 kilo på et sjøvær med line og garn hvis det er bra fiske. Noe mindre juksabåter kan levere opptil 2000 kg på et sjøvær hvis det er bra fiske. Grunnen til at det kun er folk i østfinnmark som har fått kvote på er at det er de som har hadd plager med krabben og derfor var fikk også de kvoter på denne. Forøvrig er det for tiden et veldig lukrativt fiske, der fiskerne tjener ca 350.000,- på 14 dager til 3 uker med fisking. Å få seg en enkel sjark uten annen kvote enn det som er i åpen gruppe, er vel rundt 20t for tiden, koster ikke allverdens, det er først når du går over på større farty og begynner å shoppe kvoter at det begynner å koste. Dersom du er helt uerfaren som fisker kan det være lurt å først få hyre på en båt for å lære seg det praktiske, og så kjøpe en sjark for å drifte med i tillegg. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 Ok jada skjønner det at de har vært plaget med krabben slik , men det er vel også litt rart at de får alle kvoter på grunnlag av det, i og med at det er langt i fra alle plasser i landet her hvor det er velsignet med fisk og hvor man heller ikke har noen kongekrabbe , så det kan vel diskuteres hvor rettferdig det er , men fint er det såfall for østfinnmarkingene og det er et fint folk. Takk for opplysningene du har virkelig greie på det her. Men er det noen regler om hvor lenge man må ha bodd der for å få den kvoten da ? Jeg har jobbet bare en uke på en garnbåt da når jeg gikk på ungdomsskolen , og har fler år på dekk bak meg , men ikke på fiskebåt, jeg er nå styrmann da, men savner det å fiske , samtidig som jeg ikke føler jeg har nok erfaring til å jobbe på fiskebåt som styrmann. Og det å si fra seg en styrmannsjobb det svir litt og, men om jeg kunne drevet en båt selv , så hadde jeg lett byttet Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Kvoten på kongekrabbe er bare på 1200 tonn, så dersom den skulle blidd delt på alle fartøy hadde det ikke blidd mange kiloene pr båt, sånnsett er det greit at den er fordelt på såpass få båter. På frifisket kan du derimot fiske så mye du vil, da dette fisket er fritt. Dersom du ønsker kvote på krabba må du være bosatt i østfinnmark i to år. Jeg antar man også på større og mindre fiskefartøy trenger styrmann. Jeg antar du har en skiftordning i dag der du går x antall uker på og av? Det er sikkert mulig å ta hyre på fiskebåter på friturene, evt bytte til å være styrmann på en tråler eller større autolinebåt. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Jeg er fisker på egen sjark å jeg har krabbekvote.Syns ikke det er noe urett i at det er kun vi i ø-finnmark som får kvote mtp alt ekstra arbeid det med fører med ødelagt garnbruk å istykker spist fisk på både line å garn får ikke å snakke om al ekstra tid det går å plukke krabbe fra garnan.syns det er rett at vi ska få tjene litt ekstra penger da om høsten.kvota burde vært mye større.hvem vet når den krabben har fådd hærja hær oppe i 5-10 år til å spist opp alt av bunndyr å vegetasjon da sitter vi vell gjen med fjorda tom får både torsk å anna fisk. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Joda du har jo et godt poeng da , men som jeg sier er det mange plasser hvor det ikke er fisk i nær omkrets , har ikke disse like mye rett på dette om man lever i samme land ? eller skal man begynne å stykke opp skatteinntektene også kanskje ? slik at om feks på sunnmøre hvor veldig mye av skatte inntektene kommer fra skulle ha dette for seg selv ? Eller austevoll ? Det blir jo nesten det samme , eller om stavanger skulle ha alle oljeinntekter `? Lenke til kommentar
storkers Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Jammen kor i allverden tror du møringan henter mesteparten av fisken sin? Vist folk vil fiske så må dem bare gjøre det formindel,å om dær ikke e fisk dær dem bor bør dem kansje vurdere å flytte på seg eller finne noe anna å gjøre. Du mener at hvemsomhelst normann skal kunne komme hit opp å fiske krabbe i en mnd får så å stime sørover gjen me pengboka full? Hadde det vært sånn hadde det vært helt texas hær oppe..det er derfår vi har et fiskeridirektorat som forvalter kvoter osv Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Hehe ikkje greit å få det så rettferdig nei, regner med at finnmarkingene reiser sørover til røst og til lofotfiske også så.... , men det er jo sant som du sier at det er jo ikke snakk om så veldig mye kvoter at det ville vært nok til alle, så du har nok rett. Det er jo også en liten sjans for folk å heller flytte opp dit en stund da feks. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Vær vennlig og skriv på forståelig norsk, folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå