Luigi85 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Er det noen skarpinger som kan svare meg på hva regelverket sier om man for eksempel vil kjøpe seg en ekstra leilighet for å leie den ut , skatteprosent og slik info hadde vært meget interessant å vite, på forhånd takk! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Jeg flytta denne fra forbrukerrett til juss, den passer bedre der. Så vidt jeg vet må du skatte 28% flatt av alle leieinntekter, med fradrag for utgifter (kommunale avgifter, strøm, vann, oppussing, reparasjoner og lignende). Når du selger må du betale 28% flatt av gevinsten, dersom du ikke selv har bodd i leiligheten i ett år. Jeg er usikker på om du må bo der i 12 måneder og så selge rett etterpå, eller om du kan bo der 12 måneder og fortsette å leie ut, og så slipper du å skatte når du selger en gang i framtiden. Tipper førstnevnte. Det er nok mer gunstig å kjøpe en større leilighet/hus som du selv bor i, men leier ut deler av. Da slipper du skatt. 1 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Regelen sier vel at du må ha bodd der minimum 12 måneder siste to år. 1 Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Tusen takk for svar , Vet ikke tilfeldigvis hvor mye en tomt stiger i verdi i prosent i løpet av et år ? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Umulig å si da det kommer ann på markedet. Det er ikke engang gitt at den stiger. Så verdien er det andre er villig til å betale. Men en takstmann vil kunne si noe om teoretisk verdi. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Tusen takk for svar , Vet ikke tilfeldigvis hvor mye en tomt stiger i verdi i prosent i løpet av et år ? Med fare for å virke i overkant negativ her, så ville jeg tenkt meg om både to og tre ganger før jeg investerte i en leilighet med tanke på utleie dersom dette spørsmålet reflekterer din forståelse av boligmarkedet. Denne typen investering har ekstremt høy risiko. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 Ok , takker , ja jeg har vel litt greie på det og da , men prøver bare å få litt fler innfallsvinkler på forskjellig , men hvilken risiko tenker du på sånn konkret ? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 For det første så er privatutleiemarkedet for det meste dominert av glade amatører (folk med ekstra rom i kjelleren og "hobbyhaier") og dermed langt mer ustablit og uoversiktlig enn f.eks. bedriftsutleiemarkedet som i langt større grad er et godt etablert investormarked. For det andre så er boligmarkedet i seg selv litt av en tikkende bombe. Du må jo først kjøpe denne leiligheten - hvordan finansierer du den? Må du låne? Husk at det er ikke gitt at leiligheten vil være like mye verdt om 5 år. Vi har vært borskjemt de siste 20 årene med stigende boligmarked men vi har ingen garanti for at dette vil fortsette til evig tid. Det er for all del mulig å gjøre gode penger på en slik geskjeft. Men da skal du ha en djevelsk teft (og litt flaks). Aller helst skal du ha gode økonomiske ben å stå på fra før av også, for hvis det går på trynet så går det skikkelig på trynet. Dine penger, ditt liv og alt det der, men jeg ville nå bare kime inn her. Og det er jo rimelig off-topic også. Lykke til, hva enn du velger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Ekstremt høy risiko er vel å overdrive, bolig er jo en av de minst risikofylte investeringer du kan gjøre. Men ellers er jeg enig, å kjøpe en ekstra leilighet for å leie ut er sjeldent god butikk, og gevinsten står nok ikke i stil med risikoen. Å kjøpe større leilighet og leie ut resten, derimot, er sjeldent dumt. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Ok ja du har jo mange gode poeng der ,så du mener altså at der er meget å tjene på å leie ut forretningslokaler da kontra leiligheter ? er da dette god butikk ? , men disse er jo somregel veldig dyre å kjøpe også vil jeg tro , men takk for svar uansett , greit med litt diskusjon Eller hva med et naust ? Eller en eiendom som ikke er noe på i et godt område ? dette vil kanskje ikke lønne seg om man må låne penger Endret 22. desember 2011 av cooooopa Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hva med noe annet enn eiendom? Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 hva tenkte du på da for eksempel ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Aksjer, fond, bankinnskudd. Andre investeringer enn eiendom. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Ekstremt høy risiko er vel å overdrive, bolig er jo en av de minst risikofylte investeringer du kan gjøre. Men ellers er jeg enig, å kjøpe en ekstra leilighet for å leie ut er sjeldent god butikk, og gevinsten står nok ikke i stil med risikoen. Å kjøpe større leilighet og leie ut resten, derimot, er sjeldent dumt. Spørs hva du mener med investering i denne konteksten. Mange snakker om "en god investering" når de har hatt verdistigning på boligen de bor i, men det er litt feil bruk av ordet. Med fare for å gå for langt off-topic her, så er en investering helt konkret en pengeplassering gjort med det mål for øyet å høste fremtidig avkastning. For eksempel som i tilfellet her; TS ønsker å plassere penger i en leilighet med det mål for øyet å få avkastning på utleie av den. Og det er, som du sier, sjeldent god butikk. Ok ja du har jo mange gode poeng der ,så du mener altså at der er meget å tjene på å leie ut forretningslokaler da kontra leiligheter ? er da dette god butikk ? , men disse er jo somregel veldig dyre å kjøpe også vil jeg tro , men takk for svar uansett , greit med litt diskusjon Eller hva med et naust ? Eller en eiendom som ikke er noe på i et godt område ? dette vil kanskje ikke lønne seg om man må låne penger Forretningslokaler er bedre butikk, men her er som sagt inngangsterskelen veldig, veldig høy. Jeg ville slått det fra meg først som sist hvis jeg var deg. Hvis du har penger til overs, er det lureste for de aller fleste å enten plassere dem på høyrentekonto, eller i et fond. Vær dog litt varsom med det siste, da norske fondsforvaltere generelt sett er under pari. Hederlige unntak finnes dog, Skagenfondene er ett av dem. En tommelfingerregel når det gjelder investeringer er at du ikke skal investere mer enn du har råd til å tape. Følgelig er det kontraintuitivt å låne penger for å investere, med mindre du har en knakende god forretningsidé eller på annen måte har en spesiell teft. Du har åpenbart driv; det jeg vil anbefale deg er å velge deg ut noe som interesserer deg – eiendom, valuta, industri, hva som helst. Så leser du deg opp på det. Dagens Næringsliv, Bloomberg, overalt hvor du finner nyheter om markedet du har fattet interesse for. Gjør deg kjent med markedet. Når du føler du har god nok oversikt, så kan du gjøre investeringsbeslutninger. Alltid ha en utgangsstrategi. Og sist, men ikke minst: følg din egen magefølelse. Ikke følg noens råd bare fordi de "har peiling på slikt". Vær fornuftig og realistisk; de største og flotteste rosene har ofte også de største og skarpeste piggene. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Tusen takk for svar , Vet ikke tilfeldigvis hvor mye en tomt stiger i verdi i prosent i løpet av et år ? Denne typen investering har ekstremt høy risiko. Eigendom er vell noe av det sikraste du kan investere i. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Se mitt svar til Herr Brun ovenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå