Fizzle Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Heisann. Jeg har akkurat fått vite at jeg skal ha 4 ukers utplassering hos forsvaret etter jul. Jeg går på VG2 / VK1 Maritime fag, og kommer sannsynligvis til å ta lærlingetiden min hos forsvaret også. Jeg regner da med at jeg havner på kystvakten eller en fregatt. Anyway - det har vært snakk om at hvis du tar den 2årige lærlingetiden hos forsvaret, så slipper du førstegangstjeneste. Betyr det at jeg får være med på alt det som de i førstegangstjenesten går gjennom mens jeg er lærling? For jeg har faktisk ganske lyst å trene og springe i skog og mark og gå gjennom slike ting. Jeg hadde liksom tenkt at førstegangstjenesten skulle være min sjanse til å stå på som bare juiling og komme i skikkelig form osv, + alle erfaringene. Får jeg være med på dette, eller er det en 2årig periode som kun foregår ute på båt? Tar imot informasjon med TAKK. Endret 20. desember 2011 av Fizzle Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Militær lærling med kontrakt (LK):Betyr at du avtjener hele læretiden som menig, der førstegangstjenesten avtjenes parallelt med læretiden det første året. Læretiden består normalt av to års læretid/verdiskapning. Les mer om førstegangstjenesten her Lærling befal (LB): Betyr at du kombinerer læretiden med befalsutdanning. Utdanningen gir lederutdanning, fagbrev (førstegangstjenesten inkluderes) og generell studiekompetanse. Etter befalsskole tjenestegjør du ved en av Forsvarets avdelinger i resten av læretiden din. Les mer om befalsutdanning her http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/lerling/sider/lerling.aspx Endret 20. desember 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
signii Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hvis du går maritime fag så er det vel mest naturlig å være i Sjøforsvaret, og på fartøy? Da har du førstegangstjeneste som alle andre menige, men med litt mer ansvar. Lærlingene har gått flere kurs og kan mye fra vgs, som vi menige ikke har. Andre året som lærling leder du på en måte førsteårslærlingene og de menige. Anbefaler kystvakt framfor fregatt. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg er lærling i kystvakten nå. Den eneste grønne tjenesten du får, som og springe i skogen og slikt. Er det du får på rekruttskolen på Madla. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg er lærling i kystvakten nå. Den eneste grønne tjenesten du får, som og springe i skogen og slikt. Er det du får på rekruttskolen på Madla. Hvor lenge er du på madla da? Og hva er det du gjør på båten da? Du skal jo liksom få førstegangstjenesten (som varer et år) sammen med lærlingetiden. Så da MÅ du jo få gå gjennom det samme som det de i førstegangstjenesten gjør? Eller er det bare den tiden på rekruttskolen, og deretter fullfører du helt vanlig lærlingetid på båten? Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Har man førstegangstjeneste i Sjøforsvaret (er noen unntak) så får mange kun grønn tjeneste under rekruttskolen. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Var på Madla i 8 uker. Etter det var jeg på kurs på Haakonsvern. Egentlig så merker du ikke at du tar førstegangstjenesten, eneste er vell at du vasker avogtil og har litt vakter, dette gjør du ikke 2.året. Jeg er matroslærling, så dagen går veldig mye ut på og lede de andre menige i arbeidet på dekk, kjøre sjøbjørn, kran osv. Så førstegangstjenesten på sjøen innebærer jo å gjøre ting man skal på en båt, altså ikke springe rundt i skogen. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Var på Madla i 8 uker. Etter det var jeg på kurs på Haakonsvern. Egentlig så merker du ikke at du tar førstegangstjenesten, eneste er vell at du vasker avogtil og har litt vakter, dette gjør du ikke 2.året. Jeg er matroslærling, så dagen går veldig mye ut på og lede de andre menige i arbeidet på dekk, kjøre sjøbjørn, kran osv. Så førstegangstjenesten på sjøen innebærer jo å gjøre ting man skal på en båt, altså ikke springe rundt i skogen. Hva er sjøbjørn? :O Uansett så var det vel egentlig det jeg forventet. Gleder meg egentlig ganske mye til å være lærling hos kystvakten. En ting jeg lurer på da er hvordan det er med friperioder / turnus og om du må gjennom røykdykking? Jeg har jo vært på IMO60 og gått gjennom røykdykking, men kan ikke si at jeg likte så svært godt å krype gjennom de drit trange mannhullene, hehe. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Hvis du Googler Sjøbjørn, og ser på bilder. Det er en av hovedoppgavene til lærlingene ombord. IMO 60 slipper du og ta på nytt. I forsvaret får alle lærlinger et Røykdykkerskurs som varer en uke, helt i begynnelsen av dette er det en klaustrofobitest, du mister ikke lærlingeplassen hvis du ikke klarer denne, men røykdykking er også en av oppgavene til lærlingene. Går du matros eller motormann? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg er lærling i kystvakten nå. Den eneste grønne tjenesten du får, som og springe i skogen og slikt. Er det du får på rekruttskolen på Madla. Hvor lenge er du på madla da? Og hva er det du gjør på båten da? Du skal jo liksom få førstegangstjenesten (som varer et år) sammen med lærlingetiden. Så da MÅ du jo få gå gjennom det samme som det de i førstegangstjenesten gjør? Eller er det bare den tiden på rekruttskolen, og deretter fullfører du helt vanlig lærlingetid på båten? Man utfører vanlig lærlingtid etter læreplanen på båten som vernepliktig soldat. Det vil si at selv om du får oppgaver som lærling vil du allikvel bli behandlet som menig og bare få dagpenger. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Du blir ikke behandlet som en menig. Du får mer ansvar å jobber mer selvstendig, du leder andre menige. De har med å gjøre at du får mye mer opplæring som lærling en som menig. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Du blir ikke behandlet som en menig. Du får mer ansvar å jobber mer selvstendig, du leder andre menige. De har med å gjøre at du får mye mer opplæring som lærling en som menig. Dette er bare tull. Har selv vært lærling i militæret, og lærlinger i førstegangstjenesten er menige og blir ikke behandlet annerledes enn andre. Man kan på lik linje med alle andre bli forfremmet til ULM eller Korporal, men utenom det har lærlinger ingenting spesielt å si. 1 Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Ja jeg er lærling nå. Og kan si at sånn er det vertfall i Sjøforsvaret, lærlinger får mer ansvar og opplæring. Hvis du ikke har fått det som lærling så sier det enten noe om avdelingen eller deg. Kan jeg spørre hvor du var lærling? Endret 5. januar 2012 av halohalo Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 ... lærlinger i førstegangstjenesten er menige og blir ikke behandlet annerledes enn andre. Man kan på lik linje med alle andre bli forfremmet til ULM eller Korporal, men utenom det har lærlinger ingenting spesielt å si. Er vel sikkert en forskjell mellom LK og LB (se innlegg #2) her, vil jeg tro. LB blir vel sikkert UB (Forsvaret og forkortelser...) en eller annen gang i løpet av læretiden, før de blir sersjant ved avsluttet utdanning? Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg var LK lærling, fikk mye mer ansvar og opplæring under førstegangstjenesten eller de andre. Og det ser jeg nå at det gjør det neste kullet og. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Ja jeg er lærling nå. Og kan si at sånn er det vertfall i Sjøforsvaret, lærlinger får mer ansvar og opplæring. Hvis du ikke har fått det som lærling så sier det enten noe om avdelingen eller deg. Kan jeg spørre hvor du var lærling? Jeg var lærling i Sjøforsvaret som vaktsoldat i vekterfaget, og jeg ble behandlet som vanlig vaktsoldat på lik linje med de andre soldatene det første året. Forskjellen var at jeg måtte føre opplærlingsplan. Det andre året fikk jeg langt mer ansvar, men da er man tross alt ansatt, og ikke vernepliktig soldat. Jeg antar at det er snakk om vanlig LK i dette tilfellet. Det er en selvfølge at LB får mer ansvar ettersom det er kombinert lederutdanning, så den er grei. Jeg tror så gjerne at du blir behandlet annerledes som lærling på ditt tjenestested. Det er mye mulig at din faglige leder også er din troppsjef, og dersom troppsjefen ønsker å gi lærlingene sine mer makt så står vedkommende fritt til å gjøre det. Det er nok forskjellig praksis på dette avhengig av hvor du tjenestegjør. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Nå snakker jeg om å være lærling på et fartøy. Der driver man ikke med troppsjef og alt mulig militært tull. Der skal fartøyet og besetningen fungere best mulig, det er nesten ikke noe som minner om militæret (vertfall i kystvakten), dette fordi de konstant er ute og seiler. Derfor vill et stramt militært regime ikke være noe særlig, derfor er alle "like mye verdt" selvfølgelig kreves det respekt for befal. Og da har lærlingene en ledende rolle, befalet gir lærlingen en jobb som skal gjøres. Og lærlingen får ansvaret for at det blir gjort sammen med menige. Grunnen til at en lærling også får mye mer opplæring er fordi han skal være i to år, og blir da en viktig resurs, vertfall på 2.året. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 At lærlingen har en ledende rolle kommer neppe av at det er automatikk i det, men at ledelsen på det enkelte fartøy har bestemt at de vil ha det slik. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Tro meg! Slik er det på alle kystvaktens fartøyer, og det er slik de vill ha det. Dette har vært tatt opp i staben. Og det fungerer helt utmerket, man vokser også veldig som person og leder. Men det er kanskje litt mer utfordrende og være motorman eller matros på et fartyø en vaktsoldat på land, så har sikkert noe med det å gjøre og. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Å være lærling som vaktsoldat betyr ikke at man sitter mye i vakta. I utgangspunktet skulle nesten halve tjenesten bestå av grønn utdanningstjeneste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå