Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet hoverkort, feil under oppstart av Windows


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kjøpte et av de SandyBridge-hovedkortene som det var feil på for et år tilbake ca, og nå har det streiket, og har nå kjøpt nytt hovedkort som et byttet og satt i..

 

Men, Windows vil nå ikke starte.. jeg fryktet det litt, siden jo W7 er jo installert med andre drivere.. Men hva annet er det å gjøre da?

 

Fra før hadde man Asus P8H67, og nå Asus P8Z68-V Pro

 

Så, hva gjør jeg? Når jeg starter opp, så kommer det raskt en BSOD før den restarter og jeg får spørsmål om å "reparere" ..når jeg tar det, så klarer den ikke å fikse noe..

 

Når jeg setter inn W7 OEM(?) så prøver jeg også å reparere.. Og jeg kommer så til en meny,

 

Windows failed to start. A recent hardware of sw change migjt be the cause. To fix the problem:

1. Insert w installtion disc and restart

2. Choose language settings and click next..

3. Click repair your computer

 

If you do not have the disc.. (men, det er vel w7-cden??)

 

Status: 0xc0000815

Info: the boot selection failed because a requirred device is inaccessible

 

..og denne skjermen får jeg opp hele tiden.. kommer aldri videre..

 

(en annen liten ting.. liten følelse av at w7 ssd-disk har blitt e: -er det mulig å forandre på dette før systemet fungerer skikkelig igjen?)

 

Tusen takk for all hjelp! For, nå er jeg litt rådløs!

 

Og, er det "normalt" at jeg får error etter hovedkort-bytte?

 

Takk, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, lang historie kort, så er dette en pc til min mor, hun bruker den i bedriftssammenheng, og for å redusere risiko for potensielle tap, så kjøpte vi nytt hovedkort først, for så å sende det gamle tilbake til komplet etterpåt.. Dette ble gjort etter at jeg sendte mail om saken til komplett og hørte om en løsning pga denne problemstillingen at min mor var avhengig av å ha en pc i drift.. de sa at man først måtte sende inn hovedkortet så de kunne teste og så eventuelt fikse hvis reklamasjonen var gyldig.. Fikse, altså sende nytt.. Dette var noe uaktuelt pga tiden det ville ta for min mor å være uten pc, så vi kjøpte nytt hk først.. Dette gjorde jeg etter at jeg hadde snakket med komplett på telefon om det var mulig å gjøre det på denne måten, og de sa at jeg da fikk penger tilbake inså fall.. Siden jeg jo hadde kjøpt nytt.. Men, hvis de ikke fant feil, så ville jo den risikoen falle på oss.. Situasjonen og sannsynligheten tatt i betraktning, så tok vi den risikoen..

 

Jeg kjøper av komplett, så jeg mener det er " deres" feil, men de har vel en sak mot asus igjen videre, eller hvem det nå er.. Intel?!

 

Uansett.. Mamma er nå fortsatt uten pc, og jeg vet ikke hva jeg nå skal gjøre videre..

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
hun bruker den i bedriftssammenheng

 

Mitt råd er følgende, få tak i et prikk lik HK som dere hadde tidligere. Da bør du også vite om disken(e) er satt opp i AHCI-modus(i BIOS). Ellers kan det bli "blåfjell" igjen ;)

 

Denne er det eneste utveien akkurat nå, om dere vil ha DEN maskinen opp igjen.

 

Seff kan du ta disken ut og tømme den over til en annen maskin, om nødvendig. Men helst ikke stress mer nå, du kan skade/slette innholdet i disken med det nye HK.

 

:)

Lenke til kommentar

Takk!

 

Når du snakker om "prikk lik", mener du kun p8h67-kort, eller må de være mer like enn det?

 

AHCI vet jeg ikke hva er.. men, det var jeg som satt opp pc sist, så om man må gjøre noe spesielt for å få det til, så sikkert ikke..?!

 

Så, formatering og reinstallering kan gå da? Hun har backup av regnskapet på usb..

 

Tusen takk igjen!

 

Edit: Rart at han på komplett ikke nevnte noe om dette når jeg spurte om z-kortet ville fungere da.. Alt han ville vite var 1155-brikkesettet, og da tenkte ikke jeg noe mer på det..

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Når du snakker om "prikk lik", mener du kun p8h67-kort

Helst det, ja..

 

Men, noe andre typer av HK kan også gå, om chipset og andre HW-devices er helt like. Stort sett.

Har dog sett noen revisjoner av HK(v.1-2-3 osv.) som ikke funker, uten å slette og installere Win på nytt.

 

Ellers så har MS vært veldig greie og aktivere OEM-Windows om HK ryker, ta en tlf.

 

:)

Lenke til kommentar
(en annen liten ting.. liten følelse av at w7 ssd-disk har blitt e: -er det mulig å forandre på dette før systemet fungerer skikkelig igjen?)

Kan jo forsøke å koble fra alle diskene minus SSD-en og deretter starte systemet.

 

Ellers trenger du ikke ny lisens på Windows 7 ved bytte av hovedkort som hevdet over. I verste fall må du ringe en automatisert telefontjeneste, men som regel bare funker det uansett.

 

AHCI setter du opp i BIOS, det ville vært det første jeg ville sett på. Hent frem bruksanvisningen til det nye hovedkortet, det står relativt tydelig hvordan en setter det opp der.

 

Man trenger heller ikke prikk likt hovedkort, som noen hevder. Har personlig byttet hovedkort med ulike brikkesett flere ganger uten at det har skapt de store problemene.

Lenke til kommentar

Igjen takk for svar og hjelp!

 

Har nå en liten problemstilling.. Formatere, eller kjøpe nytt.. Men, problemet med å kjøpe er jo at da har vi "3" hovedkort, og garanti på det z, får man jo helt sikkert ikke.. Det ansvaret hviler jo på meg/oss antar jeg.. samt tiden det vil ta, og nå er det jo snart jul også, og da tar ting enda lengre tid, sikkert.. Ved å formatere, så er det jo mulig at man mister ting, men mener å huske at jeg gjorde hos henne som jeg alltid gjør hos meg: legge mine dokumenter til d: slik at c: er fritt til å formateres if need be, og det er det jo nå.. problemet er at det er et år siden, og jeg er ikke 100 % sikker, og vet ikke hvordan jeg får sjekket det akkurat nå.. Hmm..

 

Skriver forrssten på en ipad, så beklager for rar tegnsetting, skrivefeil, osv..

 

:)

 

Edit: jo, skjønner jo det.. Men, siden jeg forklarte bytte av hovedkort, og saken i et nøtteskal til han, så virker det litt pussig i etterkant nå at det høres litt ut som om det er litt "barnelærdom" at ved bytte så er det flere aspelter å tenke på.. Ognanser jo han som kyndig i så tilfellet.. Men, gjort er nå gjrt i den saken..

 

Edit2: indeksregulert.. Så meldingen din nå.. Takk! Skal sjekke ut!

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Ellers trenger du ikke ny lisens på Windows 7 ved bytte av hovedkort som hevdet over

Som regel krever bytte av HK en ny lisens(OEM) Dog er MS greie sånnt sett.

 

Man trenger heller ikke prikk likt hovedkort, som noen hevder. Har personlig byttet hovedkort med ulike brikkesett flere ganger uten at det har skapt de store problemene.

 

Det har jeg også gjort, siden MS-DOS tidene. Så ja.. Har sett nok av RAW-disker i livet mitt- ;)

Nå snakker vi om en bedriftsdisk og som allerede har windows installert, sammen med alle HK-drivere.

 

 

;)

Lenke til kommentar
Som regel krever bytte av HK en ny lisens(OEM) Dog er MS greie sånnt sett.

Enten kreves det ny lisens ellers så kreves det ikke ny lisens. I dette tilfellet kreves det ikke ny lisens.

 

Det har jeg også gjort, siden MS-DOS tidene. Har sett nok av RAW-disker i livet mitt ;)

Nå snakker vi om en bedriftsdisk og som allerede har windows installert, sammen med alle HK-drivere.

Tok utgangspunkt i at det var snakk om en noname PC med preinstallert OS.

Lenke til kommentar

Hehe.. mitt andre hjem var ms-dos en del år, men skiftet aldri hovedkort på denne måte før, har jeg forresten aldri gjort.. Som regel vært mer komponenter i slengen! :)

 

Men, bare siden jeg lurer.. Mener du noe spesielt når du sier bedriftsdisk? For, slikt sett er ikke disken noe anderledes, verken innhold eller type, enn min egen.. Men unntak av Programvare..

 

Det med ahci er da noe jeg ikke trenger å tenke på, eller? Jeg vil jo ikke ødelegge noe, som du jo advarte mot..

 

Takk!

Lenke til kommentar

Som regel inneholder bedriftsdisk viktig info, og som bør sikres før man gjør noe.

Om dere har backup helt til siste dagen, før bytte av HK, så da er det bare blankekjøring.

 

Ved reinstall av OS, må du installere relevante programmer på nytt, samt alle oppdateringer.

Og seff Java/adobe/antivirus osv..

 

:)

Lenke til kommentar

Spørsmål.. Siden jeg nå ikke har tilgang til internett, betyr det at jeg allikevel må installere nye chipset drivere og driver for nettverket, tross de oppdateringene som jeg nevnte?! Takker! :)

 

Edit: beklager dobbeltposten, og spørsmålet i grunnen.. Det er jo slike ting jeg kan finne ut av selv.. Og det fungerte.. Ble bare litt overivrig her! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...