El Delfino Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hei Trenger noen fagfolk til å kommentere denne. Jeg kom over et produkt jeg har lett etter i alle år så jeg slipper den lang nettkabelen over hele huset til å få nett på feks tv dekoder, stasjonær pc, online gaming via WII/Playstation. Den fører nettsignalene inn i strømnettet via strømkontakt, og du kan ta ut signalene via alle strømkontaktene. Dvs jeg/alle hjem slipper kabling fordi router er et sted og man trenger nett mange andre steder. Ikke bærbar, de tar man trådløst. Jeg testet produkter i dag og det fungerer sykt bra! Her er link til produktet: http://www.alfanete.eu/no/alfa-alfa-ahepe303.html Hva er bakdelene med produktet? Noen som vet?? Hvorfor har ikke slike enheter tatt over markedet for lenge siden? Taper datasignalene seg, stabiliete annet?? Jeg undrer og trenger hjelp/fagkunnskap. Canal Digital har kommet med filmleietjenestet GO, og naboen var møkk lei å ha kabel over stuegulvet for å streame via tv dekoder online. Så jeg fant denne etter litt leting. HJELP til å forstå!! Dette er jo genialt som produkt, men noe må være galt??? Takk :-) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Du behøvde vel ikke lete så mye, siden du henviser til den siden i alle innleggene dine? 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 @seppas: Nå er ikke HomePlug (Powerline) akkurat noe nytt produkt, har vært på markedet i mange år så vidt jeg vet. Og alle de store produsentene av nettverksutstyr, dvs Netgear, Dlink, Belkin og mange flere har slike produkt. Finner ca 130 slike adaptere på prisjakt.no sine sider. At det finnes såpass mange tyder faktisk på at det selges en del av de også, ellers hadde ikke produsentene hatt så mange varianter på markedet. De har ikke tatt over markedet av flere grunner. Historisk har kapasitet vært lav - ikke særlig bedre enn trådløst. Visse krav til strømnett - bruker huset 3 faser gir det problemer. Støy kan redusere overføringshastighet. Kabler har vært svært billig. Mange bruker kun trådløst. Den pakka du hadde funnet var nå ikke ekstremt billig heller, du får komplette sett for under 300 kr med samme spesifikasjoner. Netgear, Dlink og Devolo har alle kommet med enheter med 500 Mbps, dvs ytelsen begynner å bli akseptabel også. Netgear har til og med 500 Mbps adaptere hvor man ikke "stjeler" en stikkontakt, dvs de er "passthrough" som standard. 2 Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Det største hinderet for slike har vel frem til nå, som Bolson skriver, vært laber kapasitet. I tillegg er det ofte latterlig enkelt å trekke kabel, enten i eksisterende rør, under eller bak listverk eller liggende på vegg, noe som er bedre både med tanke på stabilitet og hastighet, og i de aller, aller fleste tilfeller billigere. Endret 20. desember 2011 av Tan28 1 Lenke til kommentar
El Delfino Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Takk Skrotnes for den litt syrlige kommentaren. Fint hvis du er litt mer konstruktiv i dialogen, og faktisk kommenterer produktrange/kvalitet og det jeg spør om. Årsaken til at jeg linker til denne siden innimellom er at jeg kjenner folkene, og er nyskjerrig på slike "dingser". Det er mange år siden jeg tok IT ledelse og jobbet i faget. Skal forsøke være mer nøytral i fremtiden. Men når jeg linker, så gjør jeg det til produkter/sider jeg kjenner, og da faller denne naturlig. Andre slenger jo ut til komplett, mpx og andre sider. Så ser ikke noe galt i det. Takk til dere andre for gode svar. Jeg må grave mer i materien. Har uansett teste hjemme nå og hos naboen som var superfornøyd. P.S: Bolson: jeg fant ikke mange dual pakker som prismessig er lik disse. Disse koster vel rundt 500-550 NOK, mens de fleste andre tilsvarende produkter(kelkoo.no søk) ligger på kr 600,- + for slike dual pakker. Singel er noe annet. Men, det vil jo alltid være dyrere og billigere avhengig av hva man søker. Likevel, man må sammenlikne epler mot epler, ikke mot pærer. Poenget er jo å gjøre det enkelt for folk?. Men, de færreste hjem ønsker kabling over hele huset, og disse gjør det jo enkelt. Ja, vi får til å fjerne lister og skjule, men det er en helvetes jobb er min erfaring når det skal gjøres på 20 meter gjennom vegger, rundt dørkarmer osv. Setter man inn timeskost per hode, pris på kabel, irritasjon osv så blir disse produktene langt enklere for folk flest å gjennomføre. "Selv bestemora mi hadde klart dette". :-) Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Du kan ikke bruke så veldig mange av disse, tror det er begrenset til ett par i samme bolig. Jeg har erfart at folk i samme boligblokk har fått signalene krysset. Er strømnettet dårlig, eller rett og slett ikke kompatibelt, så er ikke dette en god løsning. Jeg har selv slike hjemme og det fungerer som bare det. Men det er ikke kurant hos alle. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 P.S: Bolson: jeg fant ikke mange dual pakker som prismessig er lik disse. Disse koster vel rundt 500-550 NOK, mens de fleste andre tilsvarende produkter(kelkoo.no søk) ligger på kr 600,- + for slike dual pakker. Singel er noe annet. Men, det vil jo alltid være dyrere og billigere avhengig av hva man søker. Likevel, man må sammenlikne epler mot epler, ikke mot pærer. Nå er kelkoo.no ubrukelig til søk på denne type produkter, da må man bruke prisjakt.no eller prisguide.no. Og pakker med 2 adaptere finnes fra 295,- kr og oppover. Det er faktisk 11 produkter tilgjengelig som består av 2 stk adaptere og koster under 500,- kr. Til og med i den lokale Elkjøpbutikken kan du finne pakke med 2 adaptere som du skal klare å få til ca 550,- kr. I tillegg er det for de flest av disse produkter fra langt mer kjente leverandører som Netgear, Dlink, Belkin og Devolo. PS! Hardware.no hadde sin første test av slike produkter i mars 2007 (altså snart 5 år siden), og har omtalt produktene flere ganger senere. Da ble også problemene med at 200 Mbps kun er teoretisk hastighet kommentert. De reelle hastigheten på 200 Mbps utstyr var faktisk ikke mer enn ca 60 Mbps (samme kurs), 50 Mbps (samme rom/ulike kurser), 40 Mbps i ulike etasjer og helt ned i 15 Mbps på kurser med jordfeilbryter etc. For undertegende er det ytelse som gjør produktet uaktuelt. De har vel klart å øke ytelsen noe over årene, dog viste testen som SmallNetBuilder hadde for et år siden ikke så mye bedre tall. Ytelsen låg på 40 - 60 Mbps. De nye 500 Mbps adapterne vi uten tvil yte bedre, men neppe særlig mer enn 100 - 150 Mbps. @Calondriel: Du har helt rett, dette er ikke problemfritt for mange. Mange - ikke minst med eldre strømnett har problemer med å få det til å virke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Er mye som kan ta fra strømnettet. En venn sin lader gjorde at hastigheten min gikk fra 12Mbps til 2Mbps mens den sto i Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 ''Jeg kom over et produkt jeg har lett etter i alle år'' ''Så jeg fant denne etter litt leting.'' 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Tenker kanskje selv å gå for en slik Homeplug. Siden leiligheten min er fult av hjørner, kroker og kriker. Det trådløse gir meg 1 eller 2 streker på maskinen jeg vil ha på nett, som fører til at det tar mange sekunder for å laste inn VG. Har fiber nett, så selve internetthastigheten er bra. Strømnettet i huset er nytt, og kjører på det nye systemet. Hvodan er det å bruke en Homeplug til å spille med? Spiller blant annet fps-spill og da er det fint å ha en rask respons. Endret 22. desember 2011 av Nerowulf Lenke til kommentar
Rim Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Sper på med noe info om teknologien her. Det er teknisk sett ikke noe problem med 3-fase anlegg. Det forusaker maks ~5dB dempning å hoppe fra en fase til en annen. Det praktiske problemet med det er om du f.eks. har en HomePlug i hver sin fase. De kan stå rett ved siden av hverandre i samme rommet men i stedet for å gå direkte mellom hverandre så må det gå tilbake til der alle fasene møtes og så tilbake (siden det er forskjellige faser). Dette er typisk sikringsskapet eller ovnen (om den er 3-fasa). Dvs at praktisk sett må signalet reise lenger om det er 3-fase og i forskjellige faser. Vanligvis skiller man fasene over slik at alle lys er i en fase. Prøv å unngå den fasen for spotlights (og dimmere men de forvinner med sparepærene) støyer mye. En annen ting som støyer mye er børstemotorer som f.eks. støvsuger, hårføner og kjøleskap. Ladere kan skape støy men denne støyen har kort rekkevidde. Om du har et dobbeltstikk med HomePlug i den ene og en mobil-lader i den andre, vil laderen forringe signalet. Dersom du kobler til strømfordeler med 1.5m+ kabel i det andre stikket og setter laderen i fordeleren så vil ikke dette være et problem. Veldig mange leverer med støyfilter nå og, i disse pass-through enhetene (der du har en stikkontakt i HomePlug adapteret). Dersom du kobler laderen inn i den så vil filteret fjerne all støy fra laderen. Støy i mellom to HomePlug punkter er derfor sjeldent et problem om det er fra ladere, da støyen ikke vil nå noen av HomePlug punktene. Støvsuger o.l. vil ha et sterkere støy-signal og kan nå en eller begge punkter og forringe signalet. Løsningen er enten å unngå de punktene eller å sette et støyfilter foran støykilden. Videre er HomePlug, i likhet med WLAN, realisert over et shared medium. Dvs. at optimal kapsitet er enten 200Mbps eller 500 Mbps og dette fordeles utover alle enhetene. Har du to punkter blir det 200 eller 500 Mbps mellom de to (maks). Har du 8 må de dele på den kapasiteten der UDP trafikk prioriteres (IPTV). Akkurat som med WiFi altså (minus UDP prioriteringen). De kan alle få 200 eller 500 Mbps link, og dersom det bare er trafikk mellom to punkter, så vil de få (all) denne kapasiteten. Dersom alle sender trafikk blir den kapasistet fordelt på alle klientene. Videre under optimale forhold kan du på en 200Mbps link forvente deg rundt 90 Mbps UDP trafikk en vei, eller 75 Mbps TCP trafikk en vei. Det er også error correction i teknologien slik at enkelte bitfeil vil rettes opp av mottager slik at du unngår re-transmissions. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå