Gå til innhold

Det å gi inntil en halv G (grunnbeløpet i folketrygden) i gave

EsAa

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har forstått det slik at man kan gi inntil en halv G i gave/arv uten at dette skal beskattes. Ofte ser jeg at dette snakkes om i forbindelse med arv. Da er mitt spørsmål: Er det slik at en kun kan gi inntil en halv G til sine barn og barnebarn? Eller kan jeg f.eks. gi en slik gave til venner og kjente samt mor og far uten at det uløser skatt? Det står jo gave, så derfor burde det jo gjelde alle!?

EsAa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen skatt på gaver. Derimot er det arveavgift på gaver (over fribeløpet) du gir til de som er arveberettigede etter deg (i og med at dette i praksis er et forskudd på framtidig arv).

For alle andre enn de arveberettigede (som oftest vil være barna, men også f.eks. nieser/nevøer om vedkommende er barnløs) gjelder det ikke noe fribeløp, fordi det heller ikke beregnes skatt/avgift.

Lenke til kommentar

Det er ingen skatt på gaver. Derimot er det arveavgift på gaver (over fribeløpet) du gir til de som er arveberettigede etter deg (i og med at dette i praksis er et forskudd på framtidig arv).

For alle andre enn de arveberettigede (som oftest vil være barna, men også f.eks. nieser/nevøer om vedkommende er barnløs) gjelder det ikke noe fribeløp, fordi det heller ikke beregnes skatt/avgift.

Takk for svar!

Så det betyr da at jeg kan gi inntil en halv G til hvem som helst, uten at skattemyndighetene bryr seg?

Lenke til kommentar

Betaler ikke mottakeren skatt på gaver?

Bare evt. formuesskatt, med mindre mottakeren også er arveberettiget. Jeg sjekket det opp nå nettopp, og kom riktignok over en liten potensiell ubehagelig overraskelse; om giveren dør innen 6 mnd etter en gave er gitt, så er gaven avgiftspliktig selv om mottaker ikke er arveberettiget. (!) (kilde)

Grunnen til at gaver over 10.000,- skal oppgis på selvangivelsen er for å forklare økning i formue som ikke står i forhold til skattbar inntekt, men det regnes altså likevel ikke inntektsskatt av gaver.

Så det betyr da at jeg kan gi inntil en halv G til hvem som helst, uten at skattemyndighetene bryr seg?

Bare du ikke dør innen 6 måneder, så... :whistle: Og andre enn arvinger kan du altså gi ubegrensede beløp til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...