Gå til innhold

Utdanning etter fagbrev

Eaan

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går nå som læring i motormannfaget og om en stund vil jeg få fagbrev som motormann. Etter det er planen å ta 2 år teknisk fagskole så jeg kan begynne som maskinist.

Problemet er at jeg egentlig ønsker en ingeniørutdannelse relatert til det maritime siden jeg synes det er langt mer interessant. (misforstå meg riktig, jeg stortrives på sjøen)

Den planlagte utdanningen min er VG.1 elektro > VG2. maritime fag > VG.3 motormannsfaget (2 år) > Teknisk fagskole (2år)

Hvilke endringer må jeg gjøre for å havne i en mer ingeniør relatert jobb i fremtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Takk for svar.

Jeg fant ut at for å kunne ta ingeniørstudier så må jeg ha et 1-årig forkurs som blir vanskelig å ta under lærlingtiden til sjøs.

Alternativt om jeg tar forkurs > bachelor så er jeg 24 år ferdig utdannet + fagbrev i motormann. Helt akseptabelt mener jeg.

Om jeg tar fagskole > forkurs > bachelor er jeg 26 år ferdig utdannet, med ''bare'' bachelor.

Jeg mener dette blir litt for lang tid å bruke på skole, så jeg får veie alternativer litt.

Hadde det vert mulig å gå ''ned'' fra ingeniør til maskinist uten videre utdanning så hadde det vert perfekt, men det ser ikke ut til å være en slik ordning etter hva jeg finner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du tar R1+R2 og FY som privatist (mens du tar fagskolen), så kan du på mange universiteter ta en 2 årig bachelor :)

fagskole +(R1,R2,1FY) > bachelor (2 årig) så er du ferdig som 24 åring:)

Eller

Y-veien. Da er du ferdig med bacheloren som 23 åring!

Endret av TotaltAnonymous
Lenke til kommentar

Takk for nyttig informasjon TotalAnonymous.

Ønsket er bachelor i skipsdesign, som ser ut til å være 3-årig via Y-veien, og finnes bare i Ålesund her i landet.

Om jeg kan gå rett på høyskolen etter fagskolen burde jeg fylle 24 året jeg er ferdig med ingeniørstudiet, som burde være våren 2018. :)

I tilleg til motormannsfagbrev og maskinistsertifikat slik at jeg kan seile på bølgene blå.

(forutsett at alt går knirkefritt)

Får vel bare håpe jeg slipper unna militæret så er alt i boks.

Takk igjen for nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Ikkje ta det med alderen din ved fullført utdanning så tungt.

Dersom du ser på NITO sin lønnsstatistikk så ser ein at per 1 januar 2011 så var snittalderen for nyutdanna ingeniørar 33 år i kommune, 27 år i privat og 29 år i staten.

Som du ser så er det ikkje noke unormalt ved å være ferdigutdanna når du er rundt 30 år gammal.

Dersom du vil ha ingeniørutdanning og fortsatt segle ute så bør du vurdere meir offshore relaterte utdanningar. Kva med f.eks bachelor innen maritim utdanning? Denne utdanninga vil kvalifisere deg til jobb som f.eks kaptein på eit fartøy.

Når det gjeld skipsdesign så er dette ein mastergrad noke som betyr at du enten må ha ingeniørutdanning eller du må ha praktisk erfaring for å kunne søke. I tillegg er skipsdesign ein meir teoretisk utdanning der dei fleste jobbane er på land. Slik som er forstår deg så trur eg kanskje ikkje at skipsdesign er noke for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...