Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store barnevern tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å stille et slikt spørsmål tror jeg du må touche innom temaet i tråden, ellers blir det et rent personangrep. Kan jeg spørre deg tilbake - ville du ha studert medisin hvis du hadde hatt gode nok karakterer til det?

 

Nå må du gi deg. Å spørre noen om de har en jobb er da ikke personangrep. Hvorfor så defensiv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Moderatorene pleier å være veldig opptatt av at man skal holde seg til tema. Vet du ikke det, eller har de sluttet akkurat nå?

 

Jeg forsøker å holde meg til tema. Problemet er at du kommer med dine "sannheter"", og så prøver jeg å lokke frem flere faktaopplysninger fra deg slik at jeg klarer å forstå din situasjon litt bedre. Du sier forøvrig at du jobber så mye bv lar deg få lov til - hva betyr det?

 

Edit: Glemte å nevne at man behøver ikke vente på moderering - har man noe å klage på, er det bare å rapportere.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Problemet er at du kommer med dine "sannheter"", og så prøver jeg å lokke frem flere faktaopplysninger fra deg slik at jeg klarer å forstå din situasjon litt bedre.

Haha, er du helt sprø? Dette tar jeg avstand fra. Nåja, hvis du mener alvor kan du møte opp på kontoret til Pony Express den 13.13.13, med en rød nellik i knapphullet. Du vil da få se om jeg bærer klare ytre tegn på å være en barnemishandler, og du vil etter hvert kunne utrede om jeg er psykisk syk eller kun "vanlig" paranoid. Det er vel slik barnevernsansatte bruker å analysere sine verste kritikere. Du tror helt automatisk at dine kolleger har rett, fordi den barnevernsfaglige vurderingen ikke kan være feil.

 

Selv i tilfeller der Barnevernets vedtak viser seg å være feil, forsvarer man vedtaket "til Dovre faller". Her om jenta som ble avslørt i å ha en såkalt mongolsk flekk:

 

http://www.knut.com/2011/05/regn-med-at-barnevernet-tar-barn-uten-grunn/

 

Noe av det samme ser man i innlegget fra Gunnar Toresens ansatte. De mener at han ikke tar feil, fordi han ikke kan ta feil;

http://www.aftenbladet.no/meninger/Barnevernsjefens-vilje-til-a-ta-ansvar-2920786.html

Selv om han brøt loven og en rekke regler på jobben, mener de ansatte at han er en helt, fordi han må ha satt barna først. Sukk...

Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom hele tråden. Men jeg kjenner tre personer i 20 årene som ble tatt fra foreldrene sine av Bv da de var under skolealder. Alle tre sier selv at det var rett avgjørelse. Han ene har sagt rett ut til meg at den biologiske moren hans er stein dum, og at han ser på fosterforeldrene som sine ekte foreldre.

 

På den andre siden så gjøres det nok feil også i Bv. Akkurat som i alle andre organisasjoner.

 

F.eks. den der saken i Stavanger Aftenblad synes jeg lukter litt dritt for å si det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet er at du kommer med dine "sannheter"", og så prøver jeg å lokke frem flere faktaopplysninger fra deg slik at jeg klarer å forstå din situasjon litt bedre.

Haha, er du helt sprø? Dette tar jeg avstand fra. Nåja, hvis du mener alvor kan du møte opp på kontoret til Pony Express den 13.13.13, med en rød nellik i knapphullet. Du vil da få se om jeg bærer klare ytre tegn på å være en barnemishandler, og du vil etter hvert kunne utrede om jeg er psykisk syk eller kun "vanlig" paranoid. Det er vel slik barnevernsansatte bruker å analysere sine verste kritikere. Du tror helt automatisk at dine kolleger har rett, fordi den barnevernsfaglige vurderingen ikke kan være feil.

 

Selv i tilfeller der Barnevernets vedtak viser seg å være feil, forsvarer man vedtaket "til Dovre faller". Her om jenta som ble avslørt i å ha en såkalt mongolsk flekk:

 

 

 

Du kan øse på med diverse begredeligheter, og disse historiene stemmer kanskje også, men motparten kan på ingen måte forsvare seg med å legge frem suksesshistoriene grunnet persovernhensyn. Så heng i!

 

Likevel er det nå flott å konstatere at bv har nå i hvert fall ikke klart å ta fra deg din humoristiske sans.

 

smile.gif

Lenke til kommentar

motparten kan på ingen måte forsvare seg med å legge frem suksesshistoriene

Ved hvert årsskifte står Barnevernslederne fram i media og forteller hvor mange barn de har reddet fra rus og vold, og de kommer noen ganger med anonymiserte historier. Jeg vil ikke kalle det å være forsvarsløs. Kritikerne av Barnevernet har i liten grad tilgang til andre media enn internett.

 

Når Bv sier at de bare setter inn ressurser i saker som handler om rus og vold, og at de er veldig underbemannet, er jo det en voldsom mistenkeliggjøring av alle som blir plagd av Bv i flere år.

I psykolograpportene står det kanskje ting som: "Mor ser ikke barnas behov", "barnas miljø blir vurdert som skadelig", osv.

I den såkalte Vindafjordsaken var det en alternativ familie som bodde på et småbruk og underviste sine mange barn hjemme (om jeg husker riktig). Barna kunne ikke spille fotball, og det ble sagt å være for lite boligareal til mange barn. I denne saken var det ikke snakk om rus eller vold, men familien ble likevel oppløst. Først lyktes Barnevernet med å fortelle mora at faren var dominerende og at hun burde bli fri. Etter dette hadde nok Barnevernet et lettere spill, når mora var blitt aleneforsørger.

For 100 år siden var det helt vanlig med trengsel i boligene, og at barna gikk i lappede klær. Etter dagens standard godtas ikke dette. Men de som vokste opp for 100 år siden ble veldig flotte og pliktoppfyllende mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

motparten kan på ingen måte forsvare seg med å legge frem suksesshistoriene

Ved hvert årsskifte står Barnevernslederne fram i media og forteller hvor mange barn de har reddet fra rus og vold, og de kommer noen ganger med anonymiserte historier. Jeg vil ikke kalle det å være forsvarsløs.

 

Javel, men det er forskjell på å redde noen fra noe uheldig, for så å klare å få de på riktig spor for fremtiden. Da er det ofte at resultatene blir tilfeldige, men jeg håper at det er slik at det går bra til slutt.

 

Kritikerne av Barnevernet har i liten grad tilgang til andre media enn internett.

 

Sosiale media og de mulighetene som nettet gir har vel faktisk blitt en maktfaktor i dag ...?

 

 

Når Bv sier at de bare setter inn ressurser i saker som handler om rus og vold, og at de er veldig underbemannet, er jo det en voldsom mistenkeliggjøring av alle som blir plagd av Bv i flere år.

 

Jeg vet ikke annet enn at det virker på meg som ungdommene som nå kommer inn oftere sliter med rus-volds problematikk, og er dermed svært ressurskrevende.

 

 

I psykolograpportene står det kanskje ting som: "Mor ser ikke barnas behov", "barnas miljø blir vurdert som skadelig", osv.

I den såkalte Vindafjordsaken var det en alternativ familie som bodde på et småbruk og underviste sine mange barn hjemme (om jeg husker riktig). Barna kunne ikke spille fotball, og det ble sagt å være for lite boligareal til mange barn. I denne saken var det ikke snakk om rus eller vold, men familien ble likevel oppløst. Først lyktes Barnevernet med å fortelle mora at faren var dominerende og at hun burde bli fri. Etter dette hadde nok Barnevernet et lettere spill, når mora var blitt aleneforsørger.

 

 

 

Min opplevelse er at i mange tilfeller blir barnet glemt av både foreldre og bv, fordi de er opptatte med å kjempe en "evigvarende" kamp mellom seg, og den det gjelder ender opp med å bli ett objekt midt i mellom. Vi som står utenfor "kamparenaen" og kun har som oppgave å hele tiden fokusere på hva som er best for barnet, blir ofte like maktesløse som det.

 

For 100 år siden var det helt vanlig med trengsel i boligene, og at barna gikk i lappede klær. Etter dagens standard godtas ikke dette. Men de som vokste opp for 100 år siden ble veldig flotte og pliktoppfyllende mennesker.

 

 

 

Jeg tenker nok at mye før var verre enn det er i dag. Før fikk du gjerne en omgang juling hvis du ikke hørte etter "øvrigheta" ... Det slipper vi heldigvis i dag, men så kan det nesten ikke sammenlignes. Klart at det ble folk av de fleste, men der var nok like mange som dukka under - det er er bare det at langt mindre av slikt ble registrert, annet enn i kirkebøker osv. For egen del vokste jeg opp i en tid hvor det bare var ett "barnvern på papiret" - det ble folk av de fleste, men jeg kan underskrive på at endel gikk det ikke bra med.

Lenke til kommentar

Sosiale media og de mulighetene som nettet gir har vel faktisk blitt en maktfaktor i dag ...?

På en måte, men det sier jo sitt at kritikerne ikke får mye plass i det kontrollerte media. (Men det var i fjor ganske mange kritiske artikler om Barnevernet, og jeg vil også si at farsen med Breiviks sakkyndige baner vei for mer kritikk av sakkyndige i rettssystemet.)

 

Barnevernet forsøker å kontrollere internett (som de forsøker å kontrollere alt annet). Hvis noen som skal i Fylkesnemnda skriver at de kjemper mot Barnevernet, vil det bli brukt mot dem i Fylkesnemnda. Hvis noen fosterbarn dukker opp på facebooken til de biologiske foreldrene, vil fosterforeldrene klage over dette. (Det burde da være lov å ha bilder av sine egne barn på internettsida si?)

 

Jeg vet ikke annet enn at det virker på meg som ungdommene som nå kommer inn oftere sliter med rus-volds problematikk, og er dermed svært ressurskrevende.

Det stemmmer visst at stadig flere unge blir uføretrygda på grunn av en blanding av psykiske problemer og rusproblemer, og det er jo et alvorlig samfunnsproblem. Jeg tenkte først og fremst på mindre barn som blir tatt fra foreldrene, og omgivelsene mistenker at foreldrene var involvert i rus og vold.

 

Min opplevelse er at i mange tilfeller blir barnet glemt av både foreldre og bv, fordi de er opptatte med å kjempe en "evigvarende" kamp mellom seg, og den det gjelder ender opp med å bli ett objekt midt i mellom.

En interessant uttalelse. Hva sikter du til med en evigvarende kamp? At foreldrene sier nei til hjelpetiltak, og at det jevnlig kommer inn bekymringsmeldinger gjennom barnas videre oppvekst? Eller at foreldrene prøver å få tilbake barna sine gjennom anker i rettssystemet?

 

Jeg tenker nok at mye før var verre enn det er i dag.

Før i tida fantes det ikke overvektige 16-åringer som sluttet skolen for å sitte og brøle til dataspillene sine...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det stemmmer visst at stadig flere unge blir uføretrygda på grunn av en blanding av psykiske problemer og rusproblemer, og det er jo et alvorlig samfunnsproblem.

 

Det stemmer visst at dette er ett ikkeproblem, eller!? Nei, det er ikke ett "samfunnsproblem" - det er ett "personlig problem"!!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det stemmer visst at dette er ett ikkeproblem, eller!? Nei, det er ikke ett "samfunnsproblem" - det er ett "personlig problem"!!

 

Enhver lidelse er unik og personlig, og ikke bare "et nummer i køen". Men hvis for mange ungdommer på 19 år blir arbeidsudyktige, vil det også være et samfunnsproblem, da det var nettopp disse man skulle ha hatt som trofaste arbeidere. Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente med innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det stemmer visst at dette er ett ikkeproblem, eller!? Nei, det er ikke ett "samfunnsproblem" - det er ett "personlig problem"!!

 

Enhver lidelse er unik og personlig, og ikke bare "et nummer i køen". Men hvis for mange ungdommer på 19 år blir arbeidsudyktige, vil det også være et samfunnsproblem, da det var nettopp disse man skulle ha hatt som trofaste arbeidere. Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente med innlegget ditt.

 

Noen ganger svarer jeg via "ryggmargs-refleks", og det er ikke bestandig at jeg "husker" hva jeg tenkte; der og da ...

 

Jeg tror jeg svarte på den måten fordi jeg opponerer mot holdninger som; Du har hatt en fæl oppvekst, derfor er du uten skyld i resultatet av deg selv - her og nå, og for all fremtid ...

 

Jeg vet at den holdningen ikke stemmer.

 

Edit: det er nok det eneste jeg egentlig vet

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Min erfaring er at barnevernshaterne i stor grad er motstandere fordi de selv ikke evner eller ønsker å se sin egen manglende omsorgsevne ovenfor barna sine. Jeg har ikke møtt en eneste fanatisk bv-motstander hvor omsorgsevnen til den personen er tilfredsstillende. Fellesnevneren er en påtatt offerrolle, manglende selvinnsikt, vanskelige å etablere kontakt med og uten evne til å se andre sider av saken. Det finnes saker hvor feil er gjort, men i disse sakene har som oftest barna eller foreldrene bitterhet og sinne mot barnevernet, og ikke en fullstendig avskrivning av nødvendigheten av etaten slik som de som demoniserer alt bv-relatert har. Just sayin'

Endret av Anaio
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Min erfaring er at barnevernshaterne i stor grad er motstandere fordi de selv ikke evner eller ønsker å se sin egen manglende omsorgsevne ovenfor barna sine.

 

Jeg er tildels enig -men så erfarer jeg at det motsatte skjer

Lenke til kommentar

Min erfaring er at barnevernshaterne i stor grad er motstandere fordi de selv ikke evner eller ønsker å se sin egen manglende omsorgsevne ovenfor barna sine.

 

Jeg er tildels enig -men så erfarer jeg at det motsatte skjer

 

Motsatte? Mener du da adekvate omsorgspersoner som blir barnevernshatere, eller barnevernshatere som blir bedre foreldre? Kverulerer ikke, bare forstår ikke helt hva du mente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...