Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store barnevern tråden!


Anbefalte innlegg

Hvorfor denne irrasjonelle motstanden mot fagpersonell?

Er motstand mot fagpersonell irrasjonell?

 

Psykologi og psykiatri er vitenskap basert på grupper. Psykologi på stikkprøver er noe annet. Psykologi på stikkprøver iblandet individuelle terapeuters menneskelige sympatier og kjepphester, og byråkraters individuelle kjepphester er også noe annet.

 

Da jeg ble tvunget til å jobbe på psykiatrisk, så diskuterte psykiaterene en sak hvor barna ble fjernet fra en innlagt forelder. De var sterkt uenige i avgjørelsen. Hvem var irrasjonelle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er motstand mot fagpersonell irrasjonell?

 

Ja, det er det. Generelt sett, å være uenig med noen om noe de kan mer om enn deg er ikke spesielt rasjonelt.

 

Psykologi og psykiatri er vitenskap basert på grupper. Psykologi på stikkprøver er noe annet. Psykologi på stikkprøver iblandet individuelle terapeuters menneskelige sympatier og kjepphester, og byråkraters individuelle kjepphester er også noe annet.

 

Ojsann. Jeg vet ikke om det er manglende forståelse for hva vitenskap er, manglende forståelse for psykologi eller en kombinasjon, men denne paragrafen ga ikke mye mening.

 

Da jeg ble tvunget til å jobbe på psykiatrisk, så diskuterte psykiaterene en sak hvor barna ble fjernet fra en innlagt forelder. De var sterkt uenige i avgjørelsen. Hvem var irrasjonelle?

 

Selvsagt kan fagpersoner være uenige seg i mellom. Det er helt vanlig det. Poenget her er jo at de da på hver sin side sitter med den kunnskapen og de erfaringene de trenger for å kunne være uenige på et informert grunnlag. Det gjør ikke meg eller deg, derfor er det meningsløst å tro at vi kan bidra noe i den debatten.

Lenke til kommentar

Barnevernet bryter ned mennesker sakte men sikkert! Fra jeg var 6-10 år så var barnevernet på besøk hver måned. Begrunnelsen var at min far hadde mishandlet meg og at jeg hadde 4 søsken som hadde dødd og at min mor hadde pysiske problemer. Nå kommer selve poenget her. Min far hadde mishandlet meg og jeg fikk trøst fra min mor. Ja jeg hadde mistet mange søsken men min mor hadde trøstet meg og jeg var ikke i sorg i gjennom.

 

I 1987 så tok barnevernet en konklusjon om at min mor skulle settes på en pysisk avdeling og få hjelp og at jeg skulle av skilles fra min mor. De begrunnet dette med at min mor hadde pysiske problemer og at hun ikke kunne ha det ansvaret med å passe meg. Jeg skulle dermed bo hos min tante i mellomtiden.

 

Altså: Min eneste mor som hadde trøstet meg igjennom alle sorgene i min barndom kom barnevernet for å ta fra meg. Ja de skulle ta fra meg min mor. Dette ble iverksatt i ca en uke men etter at jeg ikke hadde sovet på ca 7 dager og grått dag og natt så ringte min tante barnevernet og sa at jeg hadde fått en slags sorg og forklarte hele situasjonen. Da kom barnevernet på besøk hos min tante og snakket med meg. Jeg sa at jeg savnet min mor mer og mer.

 

På den psykiatriske avdelingen så hadde de funnet ut at min mor ikke hadde noen form for pysiske problemer. Min mor kom hjem til meg igjen og vi ble dermed igjenforent.

 

Her kommer barnevernets feiltrinn:

For det første: Barnevernet hadde tatt en konklusjon om at min mor var pysisk syk uten at hun var det. Jeg trengte ikke barnevern av noen form og hele min familie greide seg fint over at min mor hadde trøstet meg og min familie...

 

Myndighetene i dag gir mer og mer penger til barnevern på grunn av at de ikke at resurser nok til å drive på en måte slik at alle barn som trenger barnevern får hjelp. Det er barnevernet som gjør ett stort feiltrinn! De konsentrerer seg om personer som ikke har behov for barnevern. Min familie som har opplevd mye dritt fra før ble plaget og nedbrutt av barnevernet som tror de hjelper. Barnevernet nedbryter familier. Barnevernet gjør store feiltrinn som nedbryter og nedbryter!

 

Barnevernet er bare en gjeng såkalte fagfolk som tror de gjør en god jobb men de gjør det bare verre enn det er! Vi i Norge bør ikke ha ett sikt sløvt barnevern som nedprioriter barn som trenger barne vern men prioriterer barn som ikke trenger barnevern.

Endret av BirgerCaC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Psykologi og psykiatri er vitenskap basert på grupper.

 

Forklar!

OK.

 

Vitenskap består ikke bare av å danne hypoteser, men også å etterprøve. Har du en samtale med en enkeltperson, og får fram at denne personen var mobbet i barndommen, og nå ikke knytter varige kontakter med andre mennesker, så kan det være en sammenheng, men det må ikke være det. Det er svært mye annet som kunne forklare at denne personen ikke har like mange venner, ikke har kjæreste, for det meste er alene osv. Kanskje var det at personen ble voldtatt og banket opp som 10 åring. Kanskje er personen lesbisk, og skamfull over det, grunnet sin kristne mor.

 

Du øker sannsynligheten for å finne en årsakssammenheng ved å bruke statistikk på større mengder mennesker, og sammenhengene blir bedre, jo mer konkret du kan beskrive hva som kjennetegner disse personene, og hva som kjennetegner fortiden deres. Her er det kanskje mulig å tenke seg at både mengden folk, detaljnivået i måter å karakterisere, og nøyaktighet i kartlegging av fortiden vil være et vanskelig område. Dette gjør at psykologi og psykiatri er et mindre nøyaktig fagfelt enn f.eks mekanikk. Du kan ikke bare sprette opp en hjerne på massevis av mennesker, og forvente at du kan se grunnen til hvorfor de oppfører seg som de gjør inni hjernemassen. Du kan kanskje på MR eller under obduksjon finne en phineas gage, men det kreves flere med jernstenger i framre hjernelapp for å kunne belegge at akkurat det skadede stedet, og ikke f.eks den traumatiske opplevelsen i seg selv, skaper mer aggressiv framtoning.

 

Når du får en stikkprøve, en unge, så vil psykologer og psykiatere da bruke kunnskap basert på mer eller mindre gode studier, og faglig arv fra folk som ikke i samme grad jobbet med etterprøving, men mer med hypoteser. Sett at ungen oppførte seg merkelig, og hadde dårlig blikkontakt. Med hvor stor statistisk sannsynlighet kan du da si at dette skyldes at hun må suge pikken til sin fetter hver kveld? Er det sikkert at hun er misbrukt? Kan det være genetisk variasjon? Kan hun være en freak, akkurat som et utholdenhetstalent er en freak?

 

Det er sånt jeg tenker på når jeg sier at psykologi og psykiatri er vitenskap basert på grupper. Det gjelder også medisinering. Hersketeknikkene til henrikwl kan han spare seg, og antakelser om kunnskapsnivået mitt er ikke nødvendig for å kunne argumentere for en sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Barnevernet bryter ned mennesker sakte men sikkert! Fra jeg var ...

 

Syns du er litt vel fordømmende der. Jeg er selv barnevernsbarn og bodde det meste av barndommen min i fosterhjem. Gjennom oppveksten hadde jeg heldigvis god kontakt med søsken som bodde i et annet fosterhjem, hadde også grei kontakt med mor.

 

I dag er jeg i midten av 20 årene og utdanner meg for tiden til elektroingeniør, snart ferdig. Ene søstera mi har utdannet seg til barnevernspedagog og jobber nå innen barnevernet.

 

Så påstanden din om at barnevernet bare bryter ned og hjelper de som ikke trenger det står for fall.

 

At de gir økomonisk støtte er for å hjelpe barnet på beina etter at de flytter ut av fosterhjem. Svært mange står da fullstendig på bar bakke uten noen foreldre som kan støtte de. Det er ikke alle som er velkommen i fosterhjemmet lenger etter at de har fyllt 18 år :(

 

Litt tidligere i tråden var det en som mente at barnevernet skulle la være å bry seg i de tilfellene barnet sier at de vil bo hjemme. Den påstanden er fullstendig feil, for som det ble nevnt vil barnet nesten alltid beskytte sine foreldre. Jeg husker det godt selv hvordan jeg ikke ville flytte eller fortelle om ting som hendte (ikke seksuelt).

 

Sånn som du beskriver det gjorde de nok en feilvurdering i ditt tilfelle, men det betyr ikke at de alltid gjør det.

 

 

Postet av anonym: 07a0b2b4f53750efbb566f05d81d47d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget her er at barnevernet gjør en dårlig jobb...

 

Det gjør de ikke. Ikke alle kan bli fornøyde med ordningene deres, og som jeg har skrevet tidligere i tråden så er ikke alle i stand til å forstå hvorfor de gjør som de gjør innimellom. Når det er sagt så er det også rom for menneskelig feil, som i alle andre yrker.. Det at noen politimenn ikke gjør jobben sin ordentlig gjør ikke så hele politistyrken til lands gjør en dårlig jobb, og vi trenger dem fremdeles.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så er det også rom for menneskelig feil, som i alle andre yrker..

 

Enkelte yrker har ingen tabbekvote, som for eksempel kirurgi. Barnevernet burde heller ikke ha noen tabbekvote. Hvorfor har de så dårlig rykte? Jeg har kommet fram til at Barnevernet på flere måter er en moderne versjon av det gamle yrket "bøddel". Det er et skummelt yrke, men et yrke som staten mener er nødvendig. Familier blir angitt til Barnevernet, og Barnevernet tropper opp på døra deres, skriver anklagende rapporter og ønsker seg tilgang til hjemmet i minst fem år. En del barnevernssjefer vil si at de eier alle barna i kommunen. De besøker også fosterbarna sine og anklager foreldrene for at det gikk som det gikk. De som trives med dette yrket i lengre tid, har spesielle og skremmende personligheter. Det tragikomiske er at de egenskapene de anklager andre for å mangle, mangler de nettopp selv. Som for eksempel empati.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om? Kirurger gjør da feil de også, som alle andre. Rett som det er hører vi om kirurger som glemte igjen ting inni pasienter, eller som gjorde andre glipper og feilvurderinger. Det er menneskelig å feile, det må vi alle bare akseptere.

 

For øvrig er "analysen" din gjennomsyret av personlig agenda og manglende forståelse for hva det faktisk er barnevernet gjør og ikke minst hvorfor de gjør det. Du har åpenbart hatt dårlige opplevelser med dem; det ligger i barnevernets natur at veldig mange av de som har med dem å gjøre opplever det hele negativt. Det høver seg imidlertid å løfte blikket og se lengre enn egen nese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver feil barnevernet gjør kommer nok i media, alt det rette de gjør er det ingen som skriver noe om.

At de redder 1000 barn fra ett helvete er det ingen som skriver om, men den ene familien som føler seg overkjørt av barnevernet kan vi lese om i flere dager.

Slik er det med alt, det negative selger men ikke det positive. Hvis man kun leser i media kan man få ett veldig ensidig bilde av alt av institusjoner og bedrifter.

Jeg har selv jobbet i en bedrift som stadig er ute i hardt vær, men aldri noen av de tusen suksess-historiene.

 

Barnevernet skulle nok sittet med en fasit over hvem som blir misshandlet og ikke, det har de desverre ikke og må faktisk sjekke ut det som blir rapportert inn.

Kan jo nevne at barnevernet har vært innblandet i familien min også, tror de var på besøk en gang og det var det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Når det er sagt så er det også rom for menneskelig feil, som i alle andre yrker..

 

Enkelte yrker har ingen tabbekvote, som for eksempel kirurgi. Barnevernet burde heller ikke ha noen tabbekvote.

 

Utopi - det handler om mennesker, og mennesker kan gjøre feil. Det som er "ulovlig" derimot er å ikke lære av feilene.

 

 

 

Hvorfor har de så dårlig rykte?

 

 

 

Her tror jeg at du berører kjernen i problemstillingen. Det handler om "rykter", og opplevelser filtrert via forskjellige sinnstilstander, for så å deles med likesinnede og ende opp i pressgrupper som konsentrerer seg om å ta fienden (BV). BV har ikke annet å forsvare seg med enn å si at; Dette er taushetsbelagt og strider mot personvernet å gi opplysninger om.

 

Jeg har kommet fram til at Barnevernet på flere måter er en moderne versjon av det gamle yrket "bøddel".

 

 

 

Vet du hva ordet "bøddel" betyr? Det virker ikke sånn ...

 

 

Det er et skummelt yrke, men et yrke som staten mener er nødvendig.

 

 

 

Dette stemmer perfekt; Det er faktisk ett direkte risikabelt yrke. Selv har jeg i løpet av 6 år. opplevd at kollegaer har kommet og gått fortløpende. Selve jobben/samværet med fam/barn kan være krevende nok, men topp dette med stigmatisering/uthenging/trusler fra diverse BV-hatgrupper, og systemer som er tungrodde - så får man en miks som til slutt er "drepende"

 

Familier blir angitt til Barnevernet, og Barnevernet tropper opp på døra deres, skriver anklagende rapporter og ønsker seg tilgang til hjemmet i minst fem år.

 

 

 

 

Ja, sånn er det, bare bytt ut ordet "angitt" med "bekymringsmelding". Og det at BV ønsker seg tilgang i 5 år. stemmer heller ikke. BV ønsker seg en minst mulig inngripen for å snu usunne trender i omsorgen.

 

 

En del barnevernssjefer vil si at de eier alle barna i kommunen. De besøker også fosterbarna sine og anklager foreldrene for at det gikk som det gikk.

 

 

 

Det har jeg aldri hverken hørt om eller opplevd selv, men du kan vel dokumentere!?

 

 

 

De som trives med dette yrket i lengre tid, har spesielle og skremmende personligheter. Det tragikomiske er at de egenskapene de anklager andre for å mangle, mangler de nettopp selv. Som for eksempel empati.

 

 

 

Uhyrlig påstand, og dette bør du i hvert fall dokumentere!!!

 

Jeg har til dd. ikke møtt ett eneste "utskudd" innenfor dette yrket.

Lenke til kommentar

ende opp i pressgrupper som konsentrerer seg om å ta fienden (BV)

Disse pressgruppene kunne trolig ikke eksistert uten internett, siden aviser ikke tar inn leserinnlegg fra frustrerte "barnevernsmotstandere". Det er ikke lurt å stå fram med fullt navn som "barnevernsmotstander".

 

Vet du hva ordet "bøddel" betyr? Det virker ikke sånn ...

Henrettelser kan skje med psykisk vold også, ikke bare med fysisk.

 

topp dette med stigmatisering/uthenging/trusler fra diverse BV-hatgrupper

Bv-kontoret beskytter seg med låst dør og med hemmelige adresser for de ansatte. Og så snart noen skjeller dem ut, kan de bruke dette mot vedkommende i retten. Dermed mister stakkaren barna sine eller mister retten til samvær med dem. Skjønner ikke hva som er så belastende for dere med å stå på ei svarteliste på nettet, når de som lager lista uansett blir betraktet som gale.

 

BV ønsker seg en minst mulig inngripen for å snu usunne trender i omsorgen.

Nei, Bv benytter seg også av kriterier for å sannsynliggjøre framtidig omsorgssvikt.

 

Jeg har til dd. ikke møtt ett eneste "utskudd" innenfor dette yrket.

Nei? Jeg har sett personer som åpenbart blir stimulerte av utsiktene til å få igjennom en omsorgsovertagelse. Det er ekkelt å se på en person som ser lur ut og nærmest gnir seg i hendene i iveren etter å lure noen i fella. Avskyelig... minner om de verste mobberne fra ungdomsskolen. Og jeg har lest på nettet om Bv-ansatte som smiler og er henrykte når de kommer med politiet for å ta barna. For da har de oppnådd sitt mål. Jeg kunne aldri ha jobbet et slikt sted der det kreves fullstendig "lojalitet mot systemet", og der man ikke kan komme med fornuftig ettertanke eller kritikk. For det er ikke aktuelt for Bv å snu i saker der de har bestemt seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

ende opp i pressgrupper som konsentrerer seg om å ta fienden (BV)

Disse pressgruppene kunne trolig ikke eksistert uten internett, siden aviser ikke tar inn leserinnlegg fra frustrerte "barnevernsmotstandere". Det er ikke lurt å stå fram med fullt navn som "barnevernsmotstander".

 

Vet du hva ordet "bøddel" betyr? Det virker ikke sånn ...

Henrettelser kan skje med psykisk vold også, ikke bare med fysisk.

 

topp dette med stigmatisering/uthenging/trusler fra diverse BV-hatgrupper

Bv-kontoret beskytter seg med låst dør og med hemmelige adresser for de ansatte. Og så snart noen skjeller dem ut, kan de bruke dette mot vedkommende i retten. Dermed mister stakkaren barna sine eller mister retten til samvær med dem. Skjønner ikke hva som er så belastende for dere med å stå på ei svarteliste på nettet, når de som lager lista uansett blir betraktet som gale.

 

BV ønsker seg en minst mulig inngripen for å snu usunne trender i omsorgen.

Nei, Bv benytter seg også av kriterier for å sannsynliggjøre framtidig omsorgssvikt.

 

Jeg har til dd. ikke møtt ett eneste "utskudd" innenfor dette yrket.

Nei? Jeg har sett personer som åpenbart blir stimulerte av utsiktene til å få igjennom en omsorgsovertagelse. Det er ekkelt å se på en person som ser lur ut og nærmest gnir seg i hendene i iveren etter å lure noen i fella. Avskyelig... minner om de verste mobberne fra ungdomsskolen. Og jeg har lest på nettet om Bv-ansatte som smiler og er henrykte når de kommer med politiet for å ta barna. For da har de oppnådd sitt mål. Jeg kunne aldri ha jobbet et slikt sted der det kreves fullstendig "lojalitet mot systemet", og der man ikke kan komme med fornuftig ettertanke eller kritikk. For det er ikke aktuelt for Bv å snu i saker der de har bestemt seg.

 

Har du en jobb?

Lenke til kommentar

Hver feil barnevernet gjør kommer nok i media, alt det rette de gjør er det ingen som skriver noe om.

 

Tullprat! De fleste som av grunnløse årsaker havner i bernevernets søkelys skammer seg - selv om de ikke har noen som helst skyld i dette selv - og ønsker derfor ingen som helst publisitet. Folk som ikke tenker lenger enn sin egen nesetipp(folk flest) har jo for vane å tenke "ingen røyk uten ild". De færreste graverende sakene hvor barnevernet har utvist grov inkompetanse og rett ut ondsinnethet havner i media.

 

http://www.advokatsylte.no/artikler/uredelighet-og-udugelighet-i-barnevernet

 

http://www.advokatsylte.no/artikler/advokat-og-barnevernsaker

 

Også en sjokkerende artikkel som sier veldig mye om domstolene sitt syn på barnevern:

http://www.advokatsylte.no/artikler/kan-domstolen-samarbeide-med-barnevernet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har du en jobb?

Mine damer og herrer, her kommer mobberen fram! Jobber så mye som jeg klarer under Bvs jernhæl og trusselvelde.

 

Slapp av - det var ett ærlig spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...