Bit Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hei, er som sagt 16 år men er helt borte. Har ingen anelse på hva jeg skal bli. Vi skal snart velge fag som vi skal ha vg2 og vg3 med andre ord fag som er viktig å ta riktig. Jeg fikk i år 4.4 i snitt første halvdel av Vg1. Jeg ønsker halveis å bestemme veien jeg skal gå. Går studiespesialisering. Føler jeg kan presse meg langt mer om jeg vet cirka hva jeg skal oppnå. Kunne noen veiledet meg litt, angående hvilke fag jeg burde velge, og eventuell noen yrker som tjener greit, uten at man må være rakettforsker? Hadde vært evig takknemlig. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hvilke fag liker du best da? Hva vil du jobbe med? Hvis du tror at det å tjene gode penger er det som gjør deg lykkelig i arbeidslivet, så må du tro om igjen. Hvis du hater jobben din, men tjener godt - så vil du bli gal til slutt. Velg deg yrke etter det du liker å holde på med, og tjen penger der etter. jeg kunne f.eks lett tjent opp mot det dobbelte av det jeg gjør i dag, i akkurat samme yrke, men velger likevel å jobbe der jeg gjør, fordi jeg trives veldig godt på jobb. Lenke til kommentar
Bit Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Liker egentlig alle fag på lik linje, det du sier stemmer utrolig godt. For å være helt ærlig lik jeg utrolig godt å forhandle. Selge ting, liker for eksempel å overbevise noen om noe. Noe yrke som passer til dette? Lenke til kommentar
Nivlheim Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hvis du ikke aner hva du vil bli, så vil jeg nok anbefale å velge fysikk, kjemi og matte R1 (pluss et random fag, kan godt ta biologi eller IKT, eller noe helt annet). Da får du både ekstrapoeng (realfagspoeng) til å søke med når du skal videre til universiteter/høgskoler. I tillegg utelukker du svært få muligheter hvis du velger realfagene. Hvis du heller vil ta det litt roligere de neste årene, så velger du den enkle utveien som samfunns- og økonomifagene tilbyr. Men da må du nok finne deg i at du ikke får realfagspoeng, og at du ikke kan jobbe med noe innenfor realfag (siv.ing, fysiker, matematiker +++). Så hvis du plutselig finner ut at du vil bli ingeniør/siv.ing, så må du ta fag etter videregående. Og det er jo egentlig litt kjipt. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Hvis du er like flink til alt, velg realfag. Eventuelt engelsk i tillegg. Dette er de fagene du får mest ut av i etterkant, og det holder flest mulig dører åpne. Men de krever stort sett noe høyere arbeidsinnsats enn mange andre fag, det er verdt å ha i bakhodet. Men man kommer ingen vei her i livet om man ikke jobber for det, så det er like greit å bli vant til det nå. 1 Lenke til kommentar
ManicMonday Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Holder også en knapp på realfag. Om du finner en interesse innen det, så gir det svært mange og gode jobbmuligheter, og det vil være et skrikende behov for folk med realfaglig utdannelse i det du er ferdig. Men om du liker å forhandle / selge, og samtidig liker penger, så kunne du vel vurdert å bli blåruss? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå