Gå til innhold

Fete hamburgere?

Anbefalte innlegg

Jeg hører til tider snakk om de usunne og fete hamburgerne man får hos fastfood-kjedene. Jeg stiller meg hoderistende til hva de egentlig snakker om. La oss se på innholdet:

En Big Mac inneholder 25 gram fett og 45 gram karbohydrat.

En porsjon pommes frites inneholder 23 gram fett og 50 gram karbohydrat.

Brusen som serveres til inneholder 50 gram karbohydrat.

Tilsammen er dette 48 gram fett og 145 gram karbohydrat.

48 gram fett er omtrent det smøret jeg har på et par tynne skiver grovt brød til frokost. Det er neglisjerbart i forhold til kroppens og fordøyelsens funksjoner. Gir fin og langsom energi til bruk utover dagen, da kroppen bruker dette fettet som energi og fortsetter å bruke av sine egne fettdepoter etterhvert. Dette øker andelen av det gode kolesterolet som tar fettet ut av fettlagrene våre til bruk for energi. Resultatet er en sunn og slank kropp og en følelse av energi og opplagthet.

145 gram karbohydrat er mer enn jeg spiser på en hel dag, unntatt når jeg skal bedrive hard trening. Å spise 145 gram karbohydrat i ett måltid medfører bratt stigning i blodsukkeret som trigger en kraftig insulinutskillelse. Dette omdanner blodsukkeret til triglyserider som pøses ut i fettlagrene våre for å få ned blodsukkeret. I samme slengen blir fettet fra maten også lagret i fettlagrene, på grunn av alt insulinet som er blitt produsert. Resultatet er økning i kroppens fettmasse, hard belastning av insulinapparatet, økning i det dårlige kolesterolet samt risiko for at triglyseridene blokkerer blodårene og bygger opp mot hjerteproblemer.

Jeg har tidligere vært lavkarboentusiast men har sluttet med det. Man skal lytte til kroppen sin og ikke underdrive karbohydratene heller. For min del har det stabilisert seg på rundt 100 gram harbohydrat per dag, gjerne 70 gram protein og 150-200 gram fett sånn omtrent. Spiser alt det jeg har lyst på egentlig, men sukker og lyst brød holder jeg meg unna til fordel for gode og naturlig fete matvarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gjeldende GDA-dosen for salt på 2 gram per dag er kontroversiell og mest sansynlig for lav i forhold til virkeligheten. Saltbehov er avhengig av væskeinntak og væsketap, og varierer fra person til person og fra dag til dag. Det er like farlig å få i seg for lite salt som for mye.

GDA-dosen for mettet fett er i aller høyeste grad kontroversiell. Ingen undersøkelser har klart å vise at det mettede fettet er farlig på noen måte. Jeg har lest flere titalls forskningsrapporter, og samtlige inneholder klare feil. De fleste feiler på at man har et for høyt karbohydratinntak sammen med fettet som saboterer hele resultatet. De fete meieriproduktene som hundretusener har blitt sunne og slanke av inneholder 40% mettet fett. Det er fullstendig naturlig og sunt for kroppen.

Poenget mitt er at fastfood-bransjen pusher usunn mat, men det er slett ikke fettet som gjør det usunt. Det er den tunge glykogene belastningen fra alle karbohydratene som skaper en dominoeffekt av usunne reaksjoner i kroppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...