Gå til innhold

Bestille nytt skattekort

Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal bestille nytt skattekort på nett, men har et par spørsmål.

Tenkte å bestille med prosenttrekk, siden timeantallet varierer veldig fra måned til måned. Jobber etter skoletid og i ferier.

- Har jeg gjeld? Har tatt opp studielån i løpet av min tid på VGS, fordi jeg har gått på privatskole med internat. Jeg skal ikke begynne å betale verken renter eller ned på lånet enda. Har jeg da gjeld?

- Regner med å tjene cirka 80.000 hvis jeg fortsetter i jobben etter sommerferien. Føler skatteetaten ga meg litt vel høy prosenttrekk i forhold til hva jeg har hørt at andre har. Hva er normal trekkprosent for en 18-åring som tjener 80k, ikke har gjeld eller formue?

PS: Prøvde å ringe Skatteetatens hjelpetelefon, men den sa bare: "Ring igjen senere, det er høy pågang".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er normal trekkprosent for en 18-åring som tjener 80k, ikke har gjeld eller formue?

Vill gjetting fra en som ikke har greie på det :whistle:

Tror minstefradraget er 32000

Da gjenstår ca 50k, tipper du må skatte ca 20% av dette...ergo skal du betale 10000 i innteksskatt.

Ekspertene kommer sikkert med fasiten :!:

Lenke til kommentar

Tenkte å bestille med prosenttrekk, siden timeantallet varierer veldig fra måned til måned. Jobber etter skoletid og i ferier.

Du kan ikke "bestille med prosenttrekk", fyll inn så mye opplysninger som du har i bestilingsskjemaet for skattekort. Maskinene hos skatteetaten bestemmer så hva som passer best for deg, og du får enten et tabellkort eller prosentkort i posten noen dager senere.

Du behøver ikke tenke for å få til dette. :)

Hvis du er nysgjerrig på hvor mye skatt du skal betale fyller du inn de samme beløpene som over i skatteetatens skattekalkulator, det finnes ingen tilgjengelig for 2012 ennå, men den for 2011 vil gi deg et godt cirka tall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vill gjetting fra en som ikke har greie på det :whistle:

Tror minstefradraget er 32000

Da gjenstår ca 50k, tipper du må skatte ca 20% av dette...ergo skal du betale 10000 i innteksskatt.

Ekspertene kommer sikkert med fasiten :!:

Satan, det er ikke nødvendig å gjette. :no:;):D

Ta tallene, fyll inn i kalkulatoren til skatteetaten så regnes det ut hvor mye hvor mye skal som skal betales automagisk.

http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Skatteberegning/

Lenke til kommentar

Du kan ikke "bestille med prosenttrekk", fyll inn så mye opplysninger som du har i bestilingsskjemaet for skattekort.

Det er ikke riktig, ellers er jeg enig med posten din.

Man bør fylle ut bestillingsskjemaet så godt man kan, og bestille nytt kort. Hvis du vil ha prosentkort (som jeg er enig i at du burde, av opplysningene du har gitt), huker du av på punktet "Har du flere arbeidsgivere, eller trenger prosenttrekk" i online skjemaet.

Hvis du vil vite hvor mye du totalt skal betale, bruker du skattekalkulatoren som andre over har nevnt.

Og ja, du har gjeld. Men som nevnt tidligere vil det ikke påvirke skatten din, siden du ikke betaler renter. Det gjør ingen forskjell om du skriver det opp eller ikke, men det skader heller ikke å gjøre det.

Edit:

Merk at hvis du i løpet av året tror du kommer til å tjene mindre eller mer, bør du bestille nytt skattekort, og oppgi hvor mye du har tjent til den datoen. Da vil de justere prosenten opp eller ned for å kompansere for endringen.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Du kan ikke "bestille med prosenttrekk", fyll inn så mye opplysninger som du har i bestilingsskjemaet for skattekort.

Det er ikke riktig, ellers er jeg enig med posten din.

Man bør fylle ut bestillingsskjemaet så godt man kan, og bestille nytt kort. Hvis du vil ha prosentkort (som jeg er enig i at du burde, av opplysningene du har gitt), huker du av på punktet "Har du flere arbeidsgivere, eller trenger prosenttrekk" i online skjemaet.

"2.1.1.1 Har du flere arbeidsgivere eller behov for prosentkort?", punktet har jeg aldri lagt merke til.

I stand corrected. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...