Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp - Hva trenger vi?

Anbefalte innlegg

Hei. Håper noen av dere datakyndige der ute kan hjelpe meg litt her.

I firmaet vårt er vi 4 ansatte som deler tilgang til en felles server hvor vi har dokumentene til firmaet.

Denne har vi tilgang til via trådløs nett på jobb, men i tillegg via VPN fra andre steder.

Vi har også online backup av rundt 30 gb...

Vi har også exchange mail og felles e-post samt våre egne e-poster.

Serveren vår holder på å ta kvelden og i den anledning har vi kontaktet to av IT selskapene her i byen for å få forslag til ny løsning tilpasset vårt behov.

Vi tok en prat med det ene firmaet om behovet vårt og forklarte at de summene de opererte med var laaangt over det vi har kapasitet til å greie. De "skjønte" da at vårt behov var enkelt og sendte oss ett nytt tilbud som var mye lavere i grunnkostnadene, men fortsatt flere tusen pr måned pga diverse lisenser etc som jeg strengt talt ikke skjønner at vi trenger.

Det jeg da lurer på er om dere der ute greier å fortelle meg hva vi egentlig trenger da vi ikke er kyndig innen servernes verden og hva som vil være en fornuftig pris... tenker da mest pr måned. Selv har jeg brukt en Dlink DNS-323 hjemme for felles lagring blant husstandens medlemmer og jeg kan ikke se at det vi trenger her er så mye mer avansert enn denne... men da med tilgang fra nettet og online backup.

Alle tips mottas med takk... legger med en beskrivelse på hva disse IT selskapene tilbudte oss... gi meg gjerne tilbakemelding om dette er reellt eller om de forsøker å suge penger ut av oss for ting vi ikke trenger.

tilbud 2 firma 1.pdf

tilbud 1 firma 1.pdf

tilbud 1 firma 2.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For tilbudet med SBS server så er vel strengt tatt Office 365 litt bortkastet. Serveren har vel en nedskrivingstid på 3 år, så årlig kost på den er 13.000,- i året rundt regnet. For det kan du ha 25 brukere på epost. Jepp, en mann må kunne litt ekstra for å drifte denne...

Office 365 koster ca 1700 kr/året per bruker, 6 brukere blir fort 10000,- men etter det er satt opp er det minimalt med drifting (maskinene står hos Microsoft, og... da regner man med at de som ser etter dem har en viss peiling på å drifte servere... :) ). Du får også Sharepoint ('fellesområde' på nett som integreres lett inn i alle Office applikasjoner... MYE bedre enn en delt mappe!)

Office 365 gir dere Lync som er et pluss hvis dere gjør foretning på internett (online møter, foredrag, salg etc). Det er i prinsippet en glorifisert MSN for firma.

Jeg forstår ikke hva dere skal med de portable diskene? Backup? Glem det og bruk heller en BlueRay brenner. Hvis det skulle brenne så er det større sjanse for at en plate har blitt tatt ut av bygget enn at en harddisk er tatt ut av bygget. Online Backup er svindel, og alle som vil selge deg dette bør du bli skeptisk til.

Sånn ellers... De prøver ikke å robbe dere som lette ukyndige offre. De tilbyr tjenester de tror passer til dere, til en fair pris. Jeg ville nok hentet inn ett tilbud til fra en leverandør som ligger litt lengre borte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...