Erochian Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg klør meg i huet og lurer litt på hvilke lover som gjelder i vår situasjon, da med tanke på jeg og min kjæreste. Hun er utenlandsk, og vi ønsker å etablere familie og bo sammen her i Norge. Jeg er allerede student, og hun ønsker å studere her i Norge. Så hvilke lover gjelder i dette? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Det jeg vet er at dersom dere gifter dere, får hun oppholdstilattelse i norge. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg klør meg i huet og lurer litt på hvilke lover som gjelder i vår situasjon, da med tanke på jeg og min kjæreste. Hun er utenlandsk, og vi ønsker å etablere familie og bo sammen her i Norge. Jeg er allerede student, og hun ønsker å studere her i Norge. Så hvilke lover gjelder i dette? Regelverket er beskrevet på http://www.udi.no/Sentrale-tema/Familieinnvandring/ Jeg anbefaler at du setter deg godt inn i regelverket, og at dere spør UDI eller ambassaden i hennes hjemland om eventuelle uklarheter. Takket være enkelte partiers skriking om at innvandringspolitikken er for liberal er familiegjenforening ikke direkte enkelt. Hvis dere gifter dere står dere i utgangspunktet sterkt, men det er ikke så enkelt at dere kan gifte dere og så går resten av seg selv. Blant annet får dere noen ekstra hindre fordi du er student - det kreves at familiemedlemmet i Norge skal kunne forsørge familiemedlemmet som det søkes gjenforening for. Vær også oppmerksom på at det er en del formelle krav for hvilken rekkefølge dere gjør ting i - for eksempel er det ikke lov å komme til Norge på turistvisum, gifte seg, og så søke om familiegjenforening. Da må søkeren tilbake til hjemlandet og søke derfra. Hvis kjæresten din er EØS-borger er det en god del enklere. Jeg vet ikke om det er andre viktige forskjeller ut fra hvilket land kjæresten din er fra, men det skulle ikke forbause meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå