Gå til innhold

Ny cpu, feil informasjon

ArghoZ

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt inn en Intel® Core 2 Duo E7500 2.9ghz prosessor på mitt gamle asus p5b hovedkort.

Men i bios'en, så står fortsatt informasjonen til min forige prosessor.

2,13 gigahertz Intel Core 2 Duo 6400..

Det samme står det i system-vinduet til windows 7.

Jeg oppdaterte nettopp biosen til den versjonen det sto jeg måtte ha for cpu'en (http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5B/#CPUS), P5B BIOS 2104.

Men likevel så består problemet. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

Maskinen fungerer greit nok, samme fps i spill som det jeg hadde med forige cpu. Men det må jo åpenbart være noe feil.

Googlet litt og fant at det ble foreslått å "load optimized defaults"(har nesten null erfaring med bios), men finner det ikke, har sjekket alle instillingene i bios'en.

Er også logget inn som administrator i bios'en med "full access".

Endret av ArghoZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten kan du gå inn på overklokkingsbiten i BIOS og stille opp CPU Multiplier til så høyt du klarer (dette overklokker ikke før du endrer på FSB), eller så kan du resette BIOS på to forskjellige måter:

•  
  • Clear CMOS med jumper
  • BIOS skal kunne gjør dette også.

Ok, takker, det merkelig er at jeg ikke finner "load optimize defaults" i bios'en, googlet og fant en med samme problem, som fikk løst det når han forandret admin passord, men det hjalp ingenting i mitt tilfelle.

Hvis jeg reseter CMOS, vil jeg trenge å forandre noe i bios igjen etterpå? Eller fikser den det selv?

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan ditt BIOS fungerer, men etter en reset skal alt av innstillinger settes til sin gitte verdi.

Etter å ha tatt en kikk i manualen kan du gå på "advanced", "jumper-free configuration" og sjekke om den står på "auto"

Reset'et cmos, men hjalp ingenting. Tror hovedkortet rett og slett er for gammelt, så tar å kjøper et nytt et isteden.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Er beta støtte for ett gammelt brikkesett som i teorien aldri har kunnet støttet 45mm CPUer.

Det er også mulig at alt de har ratet er at den kan boote også, du får prøve å "overklokke" den til default fart og se om den er stabil.

Faktisk ikke 100% korrekt, har selv p965 brikkesett (Asus P5B Deluxe/WiFi) og det fungerer som bare det med 45 nm CPU (Q8400). Men det er forskjell på hvor god "beta"-støtten er på de ulike P5B korta, mitt er nok av de som fungerer best.

Lenke til kommentar

Er beta støtte for ett gammelt brikkesett som i teorien aldri har kunnet støttet 45mm CPUer.

Det er også mulig at alt de har ratet er at den kan boote også, du får prøve å "overklokke" den til default fart og se om den er stabil.

Faktisk ikke 100% korrekt, har selv p965 brikkesett (Asus P5B Deluxe/WiFi) og det fungerer som bare det med 45 nm CPU (Q8400). Men det er forskjell på hvor god "beta"-støtten er på de ulike P5B korta, mitt er nok av de som fungerer best.

P965 var ikke designet for strømleveringen som forandret seg med 45nm chiper.

Betaen hacker til en støtte med visse problemer dette medfører, så implenteringen per hovedkort vil nok være forskjellig.

Har trådstarter prøvd å "klokke opp" prosessoren til riktig hastighet? Den kan lese mikrokoden feil og derved sette feil innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...