Gå til innhold

Vil det hjelpe å kastrere kaninen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ei hokanin og en hannkanin. Disse står i samme bur, men jeg har delt buret i to, så det er netting som skiller dem.

Men greia er at hannkaninen står og drar i og gnager på nettet hele tiden for å prøve å komme inn til jenta og dette bråker helt sinnsykt! Jeg får ikke sove om nettene, har begynt å legge meg på et annet rom. Har tenkt på å sette noe foran nettingen, så han ikke kan se henne, vil dette hjelpe?

Og hvis vi kastrer ham, slutter han da? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par tanker herfra;

Kastrering og sterilisering kan være lurt. Da kan du prøve å ha dem sammen. Om de står mye i bur så vil de kunne utvikle stereotypier og slik gnaging på buret kan lett være det. Veldig uønsket situasjon for en kanin det. Frustrasjon er det helt sikkert, om det skyldes kåtskap eller noe annet, og du bør gjøre noe med det.

Kaniner trenger plass (du sier ikke så mye annet enn at du har dem i et delt bur..). De er hoppende og svært sosiale dyr, og bør (skal) ha muligheten til å røre på seg utover hva de får gjort i bur, og de bør (skal) ha muligheten til å omgås artsfrender.

Få dem til vet og steriliser begge to, fjern skillet i buret og la buret stå åpent så mye som overhodet mulig så de kan utfolde seg skikkelig.

Stereotypier eller stereotyp atferd er handlinger som gjentas helt likt veldig mange ganger (typisk gnaging på bur - du finner det i en hvilken som helst pelsfarm) ofte helt uten noen som helst nytte for dyret. Man kan kalle det tvangshandlinger, og det sorteres som en psykisk lidelse eller symptom på psykisk lidelse, og det kan veldig ofte tilskrives manglende mulighet til å utøve naturlig atferd. Eller bare voldsom frustrasjon over å ha en lekker dame innen synsvidde, men utenfor rekkevidde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg tror gnagingen kommer av at han er paringsklar. Han er 4 mnd og i går hadde jeg han ute av buret og da løp han rundt meg i ring og brummet. har lest at det betyr at han er paringsklar.

Buret dems er ok størrelse, kanskje litt i minste laget, men jeg har dem mye ute. Skal begynne å gå tur med dem hver dag, må bare vende dem til båndet først. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Etter min mening bør man ikke basere et dyrehold på burbruk, heller ikke til kanin. Deres behov blir ikke tilfredsstilt av kun noen timer ute av buret hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...