Gå til innhold

Test: Fujitsu P27T-6 IPS

Anbefalte innlegg

hvor mange bilder i sekundet kan den vise? fps. sitter med en benq nå med 120 bilder i sekundet, og vil nødig bytte til en treigere.

Da er ikke IPS-panel noe for deg.

Hvorfor ikke?

AtW

Nå er jeg ingen ekspert på området, men i min søken etter ny skjerm kommer jeg til det samme dilemmaet som de fleste andre. Man har hovedsaklig 2 valg: TN-panel med 2ms refresh-rate og 120hz oppdatering til "teh ultimate nub pwnage", eller IPS-panel med overlegen fargegjengivelse og innsynsvinkel som regnes som "the only way to fly" for visiofile ikke-spillere. Som teknologien er i dag, kan man visstnok ikke få både i pose og sekk.

Jeg har til gode å se en 120hz-skjerm i aksjon, men jeg kan ikke nekte for at Dells Ultrasharp IPS-skjermer er i en klasse for seg selv sammenlignet med mitt heller usle 60hz 5ms TN-panel. Skulle likt å hatt en slik skjerm selv, men til prisen av en 27" (~5.000kr) vil jeg gjerne ha i pose og sekk. Noe som etter sigende ikke lar seg gjøre med dagens teknologi.

Skulle såklart svart mer utdypende ved første anledning, men jeg fikk ei pil i kneet...

Ja, riktig, da er jeg enig, trodde du mente at det ikke gikk ann, teknisk, å lage ips-skjermer med 120 Hz.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er skjermen bestilt. Dessverre har jeg satt stasjonære i dvale for en liten periode, så får se om laptopen klarer å holde skjermen i live:)

Gleder meg som et lite muldyr til å få denne her!

Bestilte også minnekort til mobil og en stor hvit fin musematte:)

EDIT: Dere vil bli holdt oppdatert om hvor god skjermen er!

Endret av exburn
Lenke til kommentar

Har akkurat fått skjermen i hus nå. Fikk litt bakoversveis av farger og lysstyrke default. Jeg er ikke ferdig med innstillingene, men har satt de til dette foreløpig:

Lysstyrke: 26

Kontormodus

sRGB

Rød 100

Grønn 95

Blå 94

Audio stum

Alt annet står foreløpig på auto/default

Lenke til kommentar

Har akkurat fått skjermen i hus nå. Fikk litt bakoversveis av farger og lysstyrke default. Jeg er ikke ferdig med innstillingene, men har satt de til dette foreløpig:

Kontormodus

sRGB

Rød 100

Grønn 95

Blå 94

Audio stum

Jeg fikk min på plass i går også. Med sRGB er det helt latterlig lite lys og mye blåstikk med innstillingene du oppgir. Du bruker DVI?

Slik jeg oppfatter det på min skjerm gjelder kun farge-innstillingene dersom man velger "Custom color". Det ser ok ut hvis jeg bytter til custom color, men med sRGB er det altså ikke bra. Dette er på Ubuntu forresten.

Lenke til kommentar

Kontormodus

sRGB

Rød 100

Grønn 95

Blå 94

Audio stum

Da lånte jeg litt innstillinger av deg. Bruker custom color/tilpasset farge og samme fargeinstillinger, funket utmerket. Har selv lysstyrken på 50:P:)

Lenke til kommentar

Synd at den ikke har kortleser da dette er en av tingene jeg faktisk har brukt en del på min U2711. Det er ingen stor sak men en finurlig og artig sak når man først har det og driver med foto som disse skjermene er meget gode til.

Ellers har denne kanskje ikke dette kornete filteret som er på U2711? Noen som kan bekrefte det? Er den bedre på spill enn U2711 eller identisk?

Ellers en fordel at den kan stilles langt ned på lysstyrke siden U2711 er såpass sterk i lysstyrken at den må stilles mye ned.

Er det noen tester som peker ut forskjellene på denne og U2711? Jeg liker den pga. de lyse rammene da jeg synes mørke rammer blir belastende for øynene over tid og siden Komplett fortsatt har den i januarsalget hadde det vært interesant å se på.

Forskjeller jeg ser på denne mot U2711 er:

- Vesentlig laver tilbudspris.

- Max. pixel faults Class I vs. Class II

- Høyere "Max. horizontal frequency"

- Lavere inputlag. 16.3ms avg. vs. 24mms. Den har også bedre "responsiveness" og er bedre i raske bevegelser på skjermen. (viktig for spill)

- Litt større synlig skjermflate

- Litt mindre fysisk og litt lettere

- Den har pivot/portrait mode (jeg savner ikke det på en så stor skjerm)

- Lyse rammer (fordel slik jeg ser det for singleskjerm, ulempe for eyefinity)

- Mangler kortleser (ingen stor ulempe)

- 2xHDMI fremfor 2xDVI (jeg foretrekker dog siste)

- Har ikke komponent og kompositt (kjekt med Wii).

- Muligens uten dette kornete belegget?

- USB kontaktene på siden er vanskeligere å nå.

- Fysiske knapper på undersiden fremfor skjulte touchknapper i rammen.

- Mulighet for å stille lysstyrken mye lavere + eco modus.

- Større og mer forstyrrende powerled.

- Følger muligens ikke med duallink DVI kabel, noe man må ha om man ikke bruker DP.

- Integrert høyttaler fremfor ekstern soundbar?

(Muting the integrated speakers or changing their volume can be done in this sub menu)

En av de få bøygene jeg har med U2711 er at den bruker veldig lang tid å slå seg på, hvordan er denne her? Nå er ikke det noe problem siden min U2711 ofte står i dvalemodus. En annen ting er at om jeg har mus/tastatur koblet i U2711, slår den av og bruker skjerm nr. 2 (50" Plasma), så fungerer ikke mus/tastatur lenger. Har denne skjermen en aktiv/passtrough USB hub selv om man slår av skjermen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg var mest skeptisk til den hvite ramma, før jeg tok sjansen og handlet. Men det viser seg etter et par dagers bruk, at det faktisk er meget behagelig.

Jeg begynte med lysstyrke på 26, men etter litt mer bruk har jeg økt til 46. Dette er jo litt smak og behag, og litt avhengig av hva en jobber med.

Er en bra test her, men den setter ikke Fujitsuen noe særlig opp mot U2711.

Kornete belegg kan jeg ikke si at det er. I forhold til den gamle BenQ 24" min, som også har matt flate, synes jeg at det blir omtrent det samme.

Denne bruker vel et par sekunder mer på å komme ut av dvalemodus, enn min forrige, men for meg spiller det ikke noen rolle.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Topp, du har kanskje svar på noen av spørsmålene mine også? På U2711 må lysstyrken faktisk ned i 21 for å ikke være for sterk på dager som dette med normal innebelysning, så det er også en slags forskjell her.

Det å kunne stille lysstyrken meget lavt kan være en fordel om man av en eller annen grunn velger å sitte et helt mørkt rom. Det går også fint med U2711 men alltid kjekt å ha muligheten til ennå lavere lysstyrke.

EDIT:

Dette kornete belegget jeg snakker om ift U2711 ser man best på helt lyse flater. Sett eks. bakgrunnen helt hvit og prøv å legg merke til om det ser ut som overflaten har mikrospiske sandkorn eller ser litt "skitten" ut.

Hvis ikke er dette også noe jeg vil si er en fordel med denne.

EDIT2:

I testen fremheves følgende:

"oddly enough, the accessory just provides a single link DVI cable"

Man må ha en duallink-DVI kabel for å kjøre oppløsningen. Stemmer dette med skjermene kjøpt her i Norge?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...