Sheldon C Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 http://www.aftenbladet.no/lokalt/Firefelts-E-39-blir-11-milliarder-dyrere-2908061.html Firefelts E 39 blir 11 milliarder dyrere.Vegvesenet har bommet grovt. Firefelts E 39 til Stavanger vil koste 36,9 milliarder kroner - over 11 milliarder mer enn veivesenet først sa. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Åja, hva vil du at vi skal diskutere her? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Vegvesnets inkompetanse og sløseri med statlige midler? Lenke til kommentar
rioi Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Eller behovet for veier nedi den delen av landet? 2 Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Er det sløseri å finne ut av en feil før du setter i gang å utføre jobben? Vegvesenet har jo gjort alt riktig, de har varslet at kostnadsberegningen var feil og har nå korrigert den. 4 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 ...Imotsetning til Statsbygg som gjerne bygger først og finner ut at prosjektet kostet 50-100 % mer enn første overslag. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Vel, jeg synes det er mildt sagt underlig at de i det opprinnelige estimatet kan bomme med 11 milliarder uten at det har ringt en klokke for noen av folka? Tallet er 11000000000!! Spørsmålet er om vi kan stole på at tallet er rett denne gangen? Jeg tviler. 2 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Feilen skyldes at prosjektet i en hektisk fase ikke oppdaterte rapporten og øvrig materiale etter hvert som beregningsresultatene kom fra konsulent, ifølge brevet. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Feilen skyldes at prosjektet i en hektisk fase ikke oppdaterte rapporten og øvrig materiale etter hvert som beregningsresultatene kom fra konsulent, ifølge brevet. Men 11 milliarder!!! Jeg klarer ikke å kjøpe den forklaringen. Her er det inkompetanse deluxe og noen bør definitivt ta hatten og gå. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Inkompetanse i form av mangel på informasjon. De står ikke akkurat med maskinene i felten på det nåværende stadiet. Slike anslag er stort sett basert på erfaringstall fra gamle karer som vet hva de driver med. Hvem mener du da bør gå? Vi sendte nettopp en mrd til Brasil fordi vi ikke hadde noe bedre å bruke pengene på. Om man overfører noe fra disse pengene til vegbygging, så er 11 mrd hentet på 2-3 år... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Inkompetanse i form av mangel på informasjon. De står ikke akkurat med maskinene i felten på det nåværende stadiet. Slike anslag er stort sett basert på erfaringstall fra gamle karer som vet hva de driver med. Hvem mener du da bør gå? Vi sendte nettopp en mrd til Brasil fordi vi ikke hadde noe bedre å bruke pengene på. Om man overfører noe fra disse pengene til vegbygging, så er 11 mrd hentet på 2-3 år... Jeg kan ikke konkret si hvem som må gå, vet for lite om prosess og ansvar. Men jeg har ihvertfall null tillit til de ansvarlige som har satt sin signatur på et estimat der man bommer med slike gigantiske beløp. Nå er det ikke størrelsen på beløpet jeg reagerer på, det er den grove regnefeilen. Endret 20. desember 2011 av Bond007 Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg foreslår at du setter deg inn i hvordan man beregner anleggskostnader. 2 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Jeg synes det er greit at man korrigerer et estiamttall for en veg bygges i tildels ukjent terreng over rundt 23 mil. Når man ikke engang har fastslått trase, blir det virkelig å stikke fingen i luften. Har lest et sted at 1km motorveg i Norge koster rundt 110 millioner. Mitt estimat blir derfor 230*110→ 25,3mrd. Himmel og hav?! Høres ut som vegvesenet sitt første estimat. Edit: Søkte på 1km motorveg og pris og fikk følgende artikkel: http://www.tu.no/motor/article203222.ece 120-150M per kilometer motorveg. Da blir nytt estimat 34,5 mrd. Skal si tallene flyr her. Endret 20. desember 2011 av Sovehest Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Skal si tallene flyr her. Jeg antar at vegvesenet har brukt litt lenger tid på det første estimatet enn deg...og at det var et resultat av en lengre utredning. Det vitner om særdeles manglende kvalitetssikring når man bommer til de grader. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Vegvesenet har nok hatt en anslagssamling hvor man stort sett sitter og snakker om erfaringstall. De treffer stort sett også relativt bra med sine anslag. At mine tall tilfeldigvis treffer, er vel fordi jeg brukte SVVs erfaringstall i regnestykket... Manglene KS før behandling, ja. Samtidig tyder ting på at de ikke var ferdig med behandlingen når feilen nå er plukket opp. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Det står heller ingenting om det er P50 eller P80 eller noe annet tallet er ment å dekke. Kan godt tenkes det var usikkerheten i prosjektet som økte dramatisk, og derfor også kostnadsanslaget. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Flere som er enig med meg http://e24.no/naeringsliv/hareide-kritisk-til-vegvesenet-etter-milliardbom/20133778 "Statens vegvesen har i ett år visst at en ny firefelts vei mellom Vest-Agder og Rogaland ikke vil koste 26, men 37 milliarder kroner. Men først i går fikk politikerne vite om talltabben. " Her er den ansvarlige som bør ta sin hatt: "Prosjektleder i Statens vegvesen, Karl Sandsmark, tar på seg det hele og fulle ansvaret for talltabben. TAR ANSVARET: Prosjektleder Karl Sandsmark i Statens vegvesen, tar på seg det hele og fulle ansvaret for talltabben. Fo- Vi glemte å oppdatere prosjektet med de nye tallene. Disse fikk vi ca. 1,5 måned etter at vi hadde gått ut med de første tallene. - Når var det? - Ved juletider i fjor fikk vi den nye kalkylen fra vår konsulent. " Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Ja, stakkars politikere. De må vedta noe nytt. Hadde de brydd seg så hadde de sikret vegvesenet ordentlig med midler og tid slik at planleggingen ikke ble så hektisk. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Les og bli sjokkert.. Prosjektet visste om de nye tallene ved juletider ifjor... "På et stort møte i en egen samarbeidsgruppe med alle involverte i april var firefeltsprosjektet fortsatt kostnadsberegnet til 25,8 milliarder kroner - uten at noen reagerte. I august fikk samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) overlevert Statens vegvesens forslag til konsept. Også i dette dokumentet var firefeltsalternativet kostnadsberegnet til 25,8 milliarder kroner. Og senest i går kveld på Statens vegvesens egne nettsider sto firefeltsalternativet fortsatt oppført med en kostnadsberegning på 25,8 milliarder kroner. " Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Lettere å si unnskyld enn å spørre om dobbelt så mye penger til å begynne med. Tror det ligger noe her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå