Gå til innhold

Ny strømforsyning

Anbefalte innlegg

Vennen min skal oppgradere pcen sin fra en core 2 duo til en 4 kjerner. Prosesoren er en 4 kjerner med socket 775. han skal også bruke 1 hardisk og et hd 6970. Han har nå 420 watt som sannsynligvis er for lite og han er ikke keen på å ødelegge noe. Derfor har han bestemt seg for en ny strømforsyning.

Jeg tenkte at 650 watt burde holde men større er bedre så han skal ha 1000 watt. Denne har han sett seg ut.

jeg vet dessverre ikke noe om kvaliteten til fractal design, 1000 watt uansett merke burde jo være nok. Burde han velge denne eller kjøpe en bra 850/750 watts strømforsyning isteden? Han vil ikke bruke mer enn de 1200 som den jeg linket til istad. Dessuten lurer jeg på om psuen klarer å levere 1000watt med strøm + eller - ?

Kan være andre sider enn dustin men ikke amentio ol. Modulær er ikke et must men et kraftig + :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Watt er IKKE alt, du kan få en 1000W kina PSU til 300 spenn eller mindre, ser flott ut, helt til du finner ut at det er en overratet 300W.

I tillegg er det andre faktorer som også spiller en faktor, det er effektivitet og ikke minst rippel spenning.

Sistnevnte har innvirkning på levetiden til komponenter da de ikke liker svinginger i strømforsyningen sin.

Corsair sin AX serie har nesten NULL rippel, kvaliteten finner du i Jonny Guru sine tester, her plukker de også PSUen fra hverandre og finner skjulte komponent problemer (Ala MIST her på Hardware som kom med søppel kondensatorer som sa poff etter en stund, til tross for gode reviews.)

Lenke til kommentar

FRACTAL DESIGN NEWTON R2 1000W MODULAR er en meget bra strømforsyning. Det eneste minuset er at den bare har 4x PCIE-tilkoblinger, du kommer aldri til å få utnyttet all kraften i strømforsyningen.

Utenom det så er det single rail (meget lett å sette opp, plug and go!). Den har 5 års garanti (must), og den kommer med lengre kabler enn vanlig, som kommer godt med om du har et relativt stort kabinett. Den leverer det som spesifikasjonene sier, og komponentene er av høy kvalitet (du trenger ikke å tenke på tørre kondensatorer på minst 7 år). Den er 80+ sertifisert, og den holder seg godt over den effektiviteten ved stresstester.

Også verdt å nevne at den er semi-modulær. 24 pin og 12 volt er ikke modulær, noe som i virkeligheten ikke har noe å si.

Alt i alt en meget god strømforsyning som kommer til å levere i mange år framover.

Lenke til kommentar

Den gir deg alt du trenger, maks 1000watt ved konstant load, men den kan peake opp til neste 1300 watt.

Det jeg mener med at du ikke får utnyttet den er at du aldri kommer til å få presset all den kraften ut av den. Vel, med mindre du installerer 2x 590 eller 2x 6990 + 15 harddisker.

Med andre ord så er det kanskje litt overkill å gå for 1000W av dette kaliberet, men hvem vet hva fremtiden bringer? :)

Lenke til kommentar

Så han kan trygt gå for den? Du skriver at han ikke får presset hver dråpe ut av den, hvor mye watt gir den? :)

btw takk for at gidder å svare :)

4x 6+2pin PCIe betyr maks 600W for skjermkort. CPU 8-pin kan levere opptil 28A (336W), men med mindre du driver med overklokking på flytende nitrogen er det ikke sjans for at du vil trenge mer enn 15A (180W) fra den kontakten. En skikkelig 850W har 6x PCIe-plugger, dette er en 1000W PSU som du aldri vil klare å trekke mer enn 7-800 Watt fra i praksis.

Lenke til kommentar

@Gurre97: Som flere har skrevet er ikke watt alt når det gjelder strømforsyninger. Det er også en del misoppfattelser om hvor mye et oppsett trenger av strøm. Oppsettet som din venn skal ha, vil etter f.eks Anandtech sine tester ikke trekke mer enn 360 Watt fra stikkontakten. Anandtech har i sin test av Radeon 6970 på en i7 920@3,33 et strømforbruk på 361 Watt under Furmark test. Radeon 6970 i CF drar ca 601 Watt fra stikkontakten. Dvs at egentlig så belastes strømforsyningen med ca 80 - 85 % av dette, dvs ca 310 og 510 Watt.

Det er heller ikke fornuftig å overdrive hvor mange Watt man har i forhold til hva oppsettet trenger. De fleste PSU-er er mest effektive/stabile når de drar en 40 - 60 % av hva de er spesifisert for.

Personlig ville jeg gått for virkelig kvalitet i stedet for de ekstra 200 - 250 Watt, som han neppe noen gang får bruk for. Mine anbefalinger vil være CORSAIR AX 750W eller Seasonic X-760 Watt (det er egentlig omtrent den samme PSU-en). Det blir en hundrings over 1 200 kr, men etter min mening (også tester som JohnnyGuru.com) er dette de PSU-ene man må kjøpe når man ligger på pris ca 1 200 kr. Modellene hakket under, Corsair AX 650W eller Seasonic X-660 Watt kommer godt innenfor budsjettet og holder også i lange baner. Disse er også kjent for å være utrolig stille.

PS! Jeg kjører NVidia GTX 460 (bruker en 30 Watt mindre enn 6970) og AMD x3 720 på en 450 Watt Corsiar (HX) - maskina har aldri vært ustabil eller hatt problemer. Og jeg kjøper faktisk bare PSU-er som er bygd av Seasonic (uansett hva som står utenpå). Da vet jeg at det er brukt de beste deler og et design som gjør at PSU-en holder i årevis.

Lenke til kommentar

Jeg har Corsair HX750 selv, og kan varmt anbefale den PSU'en. Jeg kjører i5-2500k på 4,7ghz nå, og et godt overklokket GTX 570 + 2 harddisker og lys(inni PC'en) og jeg er ikke i nærheten av å bruke kraften den kan gi. Det er mange som ser seg blind på watt desverre, og kjøper overkill PSU(eller lydanlegg for den saks skyld), uten at de har bruk for det i det hele tatt.

Litt offtopic: Hvis han først skal oppgradere prosessor bør han heller spare litt og gå for et 1155-sokkel oppsett. Uansett hvilken sokkel-775 prosessor han kjøper vil nok den flaskehalse det skjermkortet han har(6970) ganske lett. Vil jeg tro. Noen andre som er med på den?

Endret av Reap
Lenke til kommentar

AnandTech sin test av Radeon 6970 med oversikt over hva riggen bruker av strøm (samt støy/temperatur).

Når det gjelder hvem som selger PSU-ene har Dustin Home begge to i sortimentet. Laveste pris finner man via prisguide.no eller prisjakt.no.

Test av Corsiar AX 750W. Test av Seasonic X-760 er i min forrige post.

Noe som jeg ikke nevnte tidligere er at begge disse bruker single 12V Rail, som faktisk leverer nesten 750 Watt.

Lenke til kommentar

Men vet dere noe om den han har sett ut? Blir vanskelig og overbevise han om at en med mindre watt gjør det bedre... :)

Hvis han, etter å ha blitt presentert med rasjonelle argumenter, ikke klarer å innse at en bra 750-850W strømforsyning vil være bedre enn en middelmådig 1000W strømforsyning, så må han jo bare kjøpe det han vil. Norge er (sånn sett) et fritt land...

Lenke til kommentar

Bare sånn for infoen sin skyld, Fractal Design (uten om 400 og 500W-modellen) er basert på den samme plattformen som MIST-forsyningene. Vifta er forøvrig forskjellig.

Er den bygget likt så ville jeg IKKE hatt den strømforsyningen.

MIST 1000W slet forferdelig med hyling / piping, og av erfaring kan jeg si at den hylingen går deg på nervene.

Jeg kunne klart og tydelig høre det selv om jeg hadde headset på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...