Gå til innhold

Canon eller Nikon - Hjelp førstegangskjøper.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter å kjøpe mitt første DSLR kamera. Tidligere har jeg kun hatt kompaktkamera, men jeg lærer fort når jeg først setter meg inn i ting. Jeg har tenkt til å bruke kameraet til bilder av fester, ferier, konserter osv. og litt filming, samt eksperimentere med forskjellige ting.

Jeg har et tak på ca. 10 000,- inkludert objektiv. Jeg har fra tidligere ikke objektiv fra noen av produsentene og jeg har sett på modeller som er i proff amatør klassen - Canon 60D og Nikon D7000. Klarer ikke å bestemme meg. Jeg liker videodelen til 60D og tiltbar skjerm, men D7000 har bedre hus (magnesium alloy). Jeg vet at 7D er et alternativ men akkurat nå koster kun hus rett under 10 000.

Jeg ønsker å kjøpe et kamera som jeg kan vokse med og ikke trenger å bytte ut etter 5 år. Objektiver som jeg kommer til å kjøpe senere er wide angle lenses, normal zoom? type 35mm og 50mm 1/4 til Nikon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All digitalkamera er "forbruksvarer", det fungerer nok fint om 5 år, men teknologien har kommet så langt da at det som koster 10.000 i dag er dårligere enn de billigste modellene som kommer. D7000 med 35mm f/1.8 er en grei start forøvrig. Heller absolutt ingenting galt med 60D. Det fine i dag er at alle kamera leverer veldig bra, så neppe noe forskjell du legger merke til. Kjøp det du liker best. Dvs, dra til butikken for å teste ut litt.

Edit:

Tør påstå at D7000 er kamera med crop sensor som leverer best nå; men det varer bare til neste lansering fra Canon ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Med mindre du har helt spesielle krav som f.eks. usansynlig høy oppløsning eller ekstrem ISO-ytelse så kan et bra kamera du kjøper i dag holde mer enn 5 år. Spesielt hvis du ikke er så nøye på video-delen. Den delen tror jeg vil bli kraftig forbedra de neste årene.

Men f.eks. et D7000 vil jeg påstå du kan ha lenge. Det er jo ikke som om det automatisk tar dårligere bilder idét det kommer en etterfølger. :p

Lenke til kommentar

Er heller ikkje dumt å begynne med billigere modeller, då har du og meir penger tilovers når du ser kva objektiver du liker deg best med. VAr sjølv gira på eit Nikon D7000 / Canon 60D når eg såg meg etter mitt første DSLR. Men "takket" vere kona så endte det på eit D3100, tør påstå eg er lika nøgd med det som eg ville ha vert om eg kjøpte eit D7000 (ok, dei dyrare modellane låg betre i handa, men..).

Ellers så kan eg som TGB seier så er er Nikon sin 35mm 1:1.8 ein god start, er det eg bruker mest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ingen fasit. Noen (som meg) er tech-freaks som liker å leke seg med avanserte funksjoner og kan sitte i timesvis og bare dille og prøve med alt mulig av instillinger for å få interresante bilder. Da er det også greit å kjapt kunne justere på ting uten å måtte inn i hundre menyer hver gang. Skyter man f.eks. mye i M-modus så er to scrollehjul nesten uvurderlig (eller hvordan det nå staves).

Andre vil bare ta bilder og er mer opptatt av de de tar bilder av enn selve kameraet.

Lenke til kommentar

Er enig der, Manuell på dei billigere modellene kan (er) litt knotete. Men eg er blitt ganske komfortabel med A :w00t: hehe.

Ein ide er kansje å lage seg ei litse over funksjoner man trur ein før brukt for? Sjønt det kan vere litt vanskelig når ein er førsteganskjøper. (ellers er eg som deg sedsberg, liker at det masse "dill" som eg kan sette meg inn i men fornuften/kona slo inn :whistle: ).

Lenke til kommentar

Takk for gode svar folkens. Jeg mener også at det å starte med et mer avansert kamera motiverer en til å lære mer om å bruke kameraet. Jeg får dra i butikk og holde kameraene og se hvilke jeg liker best. 35mm 1.8 er notert ;)

EDIT: Vil det være dumt å kjøpe et D90 nå? Å heller bruke pengene på optikk? Fåes til 6000,- m/18-105mm nå.

Endret av Rockslide
Lenke til kommentar

Kan ikke mye når det kommer til optikk, kan du gi noen eksempler på topp optikk og middelmådig optikk til Nikon. Hvor vil 18-105mm havne i rangeringen?

Jeg er ikke interresert i noe superzoom, men type wideangle, normal zoom samt. optikk som kan gi "bokeh" effekt.

Lenke til kommentar

18-105 er en helt fin normalzoom. 16-85 er enda bedre, men også en del dyrere.

Hvis du vil ha liten dybdeskarphet og pen bokeh - vurder fastoptikk med stor blender, for eksempel 50/1.4.

Kjøp gjerne kamera og optikk brukt - så får du mer for pengene.

Vil foreslå å starte med en normalzoom (som 18-105 eller 16-85) og se hva du har lyst på når du har bruk den en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...