Gå til innhold

CM HAF 932 Advanced Gaming-rigg

Skyrim  

9 stemmer

1. 1. Er Skyrim det beste rollespillet noensinne?

• Nei, Oblivion var like bra!
    • Helt klart!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bygge meg en rendyrket gamer-pc og har anskaffet meg dette snasne lille kabinettet som utgangspunktet.

Jeg har lest tester av H/K, CPU, RAM og GPU til øynene har blitt røde og såre og har på en vaklende måte bestemt meg for følgende maskinvare:

HK

Asus P8Z68-V PRO

Mine 3 siste pc-bygg har alle vært med AMD-plattform grunnet bang for $'s men nå avslutter jo AMD med produksjon av prosessorer så min tanke var derfor å gå tilbake til Intel og ha muligheter til oppgradering fremover.

-----

CPU

Intel Core i5 2500K

Dessuten var jo akkurat denne prosessoren overlegen i tester kontra AMD FX-8150 som jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg for.

-----

GPU

Sapphire Radeon HD6950

Jeg har et Sapphire Radeon HD5670 1Gb DDR5 i nåværende pc men siden dette ikke er å skaffe er det vel greit å ta i litt når det gjelder nytt grafikkort.

-----

RAM

Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9

Særdeles tøffe brikker, bare synd at de ikke vil synes så godt!

:ermm:

-----

Når jeg har alle delene på plass flytter jeg over PSU fra min trofaste Lian-Li rigg i tillegg til DVD-brenneren og Intel X-25 80Gb SSD'en.

I tillegg skal jeg ha div. småtteri som viftestyring og et dedikert lydkort men jeg har god tid og MÅ ikke ha denne nye Alduinslayer'n ferdig i neste uke!

:cool:

Så folkens! Dette er oppsettet, ser dere noe jeg MÅ forandre på? Er det noe jeg BØR forandre på? Er det noen av disse komponentene som ikke samarbeider eller er kompatible med hverandre?

Jeg har ikke engang vurdert Nvidia skjermkort rett og slett fordi jeg har vært så fornøyd med AMD. Jeg har aldri opplevd problemer med de kortene så derfor har jeg heller ikke gått over til den mørke siden. Burde jeg?

Mvh,

HanDerre

...bare en fyr du kjenner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hva man velger er mye smak og behag.

Har selv gigabyte hovedkort, litt fordi asus har hatt mye unødig stash synes jeg og så har gigabyte endel hendige funksjoner som 2 eller 4 bioser slik at om en krasjer så er man i gang igjen allikevel. Andre igjen hater gigabyte.

Hadde nok valgt en i7-920 cpu for å matche riggen.

Ram må passe hovedkort, så velger fra qualified vendor listen. Aldri brydd meg om fancy rambrikker, vil kun ha stabile som gjør jobben sin. De jeg har nå er kjedelige kretskort uten noe fancy kjøling elelr noe.

Kabinett så holkder jeg meg til corsair pga fantastisk kvalitet og service. Synes det er kjekt med strømforsyning i bunn og luftehull under strømforsyningen samt filter på luftehull. Drit i hotswap, er bare trøbbel med det. esata er vel helelr ikke mye brukt. Tenk litt praktisk. Er knapper og hull på toppen samler det seg mer støv og drit rundt dem samt at det blir vanskeligere å skyve under en pult. Skal du ha vannkjøling senere osv. Tenk også støy, og velg et kabinett med lite støy.

Lenke til kommentar

Hva man velger er mye smak og behag.

Har selv gigabyte hovedkort, litt fordi asus har hatt mye unødig stash synes jeg og så har gigabyte endel hendige funksjoner som 2 eller 4 bioser slik at om en krasjer så er man i gang igjen allikevel. Andre igjen hater gigabyte.

Hadde nok valgt en i7-920 cpu for å matche riggen.

Ram må passe hovedkort, så velger fra qualified vendor listen. Aldri brydd meg om fancy rambrikker, vil kun ha stabile som gjør jobben sin. De jeg har nå er kjedelige kretskort uten noe fancy kjøling elelr noe.

Kabinett så holkder jeg meg til corsair pga fantastisk kvalitet og service. Synes det er kjekt med strømforsyning i bunn og luftehull under strømforsyningen samt filter på luftehull. Drit i hotswap, er bare trøbbel med det. esata er vel helelr ikke mye brukt. Tenk litt praktisk. Er knapper og hull på toppen samler det seg mer støv og drit rundt dem samt at det blir vanskeligere å skyve under en pult. Skal du ha vannkjøling senere osv. Tenk også støy, og velg et kabinett med lite støy.

Takker for svar!

Jeg hater vel ikke Gigabyte men jeg har med ett eneste unntak bygget pc'er kun med Asus. Den ene gangen jeg ikke gjorde det valgte jeg et MSI Neo FISR II og det gikk skikkelig til helv... Dog så var det feil ved HK'et og det kortslutta jo alt annet som var kobla til. Men har man en god tone når man snakker med support får man hjelp og jeg fikk splitter nye deler hele veien og bytta HK til Asus igjen.

Jeg har bare gode erfaringer med Asus og da holder jeg meg til det kjente!

:thumbup:

Når det gjelder prosessor så er det klart jeg skulle gjerne ha valgt fra øverste hylle hele veien men uansett hvor mye jeg har prøvd så klarer jeg fortsatt ikke dr... penger!

:hmm:

Det blir litt samme som når du kjøper ny bil, i det øyeblikket forhjulene triller over dørstokken UT av butikken har du tapt penger men hvor MYE du taper kommer an på modellen. Det som var dagens toppmodell er gårsdagens bruktbil om et par måneder med den frekvensen Intel ruller ut nye prosessorer på.

Bortsett fra det er jeg helt enig, i7 hadde kledd resten av maskinvaren men altså, det er en avveining mellom budsjett og ytelse og denne gangen vinner budsjett.

Jeg ser helt klart poengene dine med kabinettet men greia er at jeg snubla over det til en veldig hyggelig pris og dermed sparte jeg inn nesten hele kostnaden av HK'et!

Uansett blir ikke kabinettet seende originalt ut spes lenge! ALT som er av luftlekkasjer, alt som ikke dekkes av vifter skal sparkles igjen med stålpasta, pusses, primes og relakkeres! Gitterne i front skal kles med 3-pakk sokker fra Dressmann til 29,90 så det støvet som skal inn i maskinen skal jaggu ha gjort seg fortjent til det!

:ph34r:

Lenke til kommentar

Her ville jeg selv valgt GTX 570 uten tvil.

Jepp, jeg er ikke sikker i hele tatt på at jeg har valgt rett GPU. Jeg ser jo at Nvidia går igjen overalt i anbefalinger og redaktørenes valg. Og faktisk, en ting som har irritert meg med HD 5670 jeg kjøpte for et års tid siden er hvor forbanna tungvint det skal være med Hydra-vision og oppsett med to skjermer. Selve fargegjengivelse osv. er jeg fornøyd med men det er noe med det man ikke er vant til også. Det man ikke vet har man ikke vondt av. Jeg bær vel egentlig være mer åpen for nye løsninger og ikke ha det kunstig lojale forholdet til AMD.

:roll:

Noen som har erfaringer, tips og råd ift. vannkjøling av GPU generellt/Nvidia GPU spesiellt?

:dontgetit:

Stryk den, tipper jeg finner det meste her!

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Jepp, jeg er ikke sikker i hele tatt på at jeg har valgt rett GPU. Jeg ser jo at Nvidia går igjen overalt i anbefalinger og redaktørenes valg. Og faktisk, en ting som har irritert meg med HD 5670 jeg kjøpte for et års tid siden er hvor forbanna tungvint det skal være med Hydra-vision og oppsett med to skjermer. Selve fargegjengivelse osv. er jeg fornøyd med men det er noe med det man ikke er vant til også. Det man ikke vet har man ikke vondt av. Jeg bær vel egentlig være mer åpen for nye løsninger og ikke ha det kunstig lojale forholdet til AMD.

Noen som har erfaringer, tips og råd ift. vannkjøling av GPU generellt/Nvidia GPU spesiellt?

Hva du burde velge: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623947

Har du litt større lommebok: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623550#reviews

Lykke til!

Mvh Quattro123

Lenke til kommentar

Hva du burde velge: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623947

Har du litt større lommebok: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623550#reviews

Lykke til!

Mvh Quattro123

Det 570-kortet ser veldig bra ut og prisen er heller ikke verre enn at det går an å fylle på med ett kort til senere.

Takker for tips og råd så langt!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har hatt både nvidia og amd skjermkort og gpu. Nvidia støtter phys-x og enklere å få til 3d, men har krasjet oftere. Har vært borti MANGE laptoper som krasjer når win legger inn ny nvidia driver.

http://www.hardware.no/artikler/nvidia_krasjer_mest_/50134

Nvidia hadde også saken for noen år siden hvor de sendte ut defekte gpu`er som bl.a hp fikset med å klokke ned gpu...til irritasjon av kundene. Var heldig og fikk nytt HK med gpu på laptopen når det røk, har vel sendt inn 3-4 andre med samme feil. Andre har vel kastet den og kjøpt ny når det har skjedd. Drivermessig synes jeg nvidia er litt mer omfattende. Diger fil med kontrollpanel og oppdateringssoftware osv. Nvidia har forøvrig rene laptopdrivere, og det er bra

AMD tilbyr å kun laste ned selve displaydriveren, og det er flott for de som ikek trenger mer. AMD har litt mer vanskelig å forstå fremgangsmåte, med installasjon av program som utgjør driver som i utgangspunktet ikke fremgår at er driver. (catalyst install manager). AMD tilbyr også snarveier til spillnedlastinger, noe som ikke burde vært tilbudt med en driver (synes jeg). AMD la også inn en feilplassert dll fil msdia80 i sin tid. Ingen stor sak, men virker ikke så profft.

Er skeptisk med nvidia fordi jeg har sett sp utrolig mange krasjede pcer etter nvidia oppdateringer og brukt utrolig lang tid på drivere som ikke fungerer. Ut over det så er jo phys-x og 3d støtten kanskje verdt bryderiet?

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Har hatt både nvidia og amd skjermkort og gpu. Nvidia støtter phys-x og enklere å få til 3d, men har krasjet oftere. Har vært borti MANGE laptoper som krasjer når win legger inn ny nvidia driver.

http://www.hardware.no/artikler/nvidia_krasjer_mest_/50134

Nvidia hadde også saken for noen år siden hvor de sendte ut defekte gpu`er som bl.a hp fikset med å klokke ned gpu...til irritasjon av kundene. Var heldig og fikk nytt HK med gpu på laptopen når det røk, har vel sendt inn 3-4 andre med samme feil. Andre har vel kastet den og kjøpt ny når det har skjedd. Drivermessig synes jeg nvidia er litt mer omfattende. Diger fil med kontrollpanel og oppdateringssoftware osv. Nvidia har forøvrig rene laptopdrivere, og det er bra

AMD tilbyr å kun laste ned selve displaydriveren, og det er flott for de som ikek trenger mer. AMD har litt mer vanskelig å forstå fremgangsmåte, med installasjon av program som utgjør driver som i utgangspunktet ikke fremgår at er driver. (catalyst install manager). AMD tilbyr også snarveier til spillnedlastinger, noe som ikke burde vært tilbudt med en driver (synes jeg). AMD la også inn en feilplassert dll fil msdia80 i sin tid. Ingen stor sak, men virker ikke så profft.

Er skeptisk med nvidia fordi jeg har sett sp utrolig mange krasjede pcer etter nvidia oppdateringer og brukt utrolig lang tid på drivere som ikke fungerer. Ut over det så er jo phys-x og 3d støtten kanskje verdt bryderiet?

Feil! Et nVidia kort, er langT mer stabilt enn et tilsvarende kort fra ATI.

Endret av Quattro123
Lenke til kommentar

jeg sier du burde gå 6950 hvis du er villig til å betale den ekstra biten med penger

det er jo klart ytelse du er ute etter og HD 6950 yter bedre enn GTX 560 ti

for meg så virker det som mange av postene over er fanboy snakk...

eneste problemet jeg har hatt med AMD sine drivere er vel at de av og til er litt trege med å gi dem ut...

kan jo si at GTX 560 ti er litt mer ytelse for penga, med slik er det rett og slett når man går høyere på ytelse stigen, akkurat som at AMD 6870 er mer ytelse for penga enn GTX 560 ti

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal bygge meg en rendyrket gamer-pc og har anskaffet meg dette snasne lille kabinettet og dette hovedkortet.

Dette er delene jeg har bestemt meg for:

CPU

Intel Core i7 2600

GPU

Sapphire Radeon HD6950

eller

Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SO

Jeg har et Sapphire Radeon HD5670 1Gb DDR5 i nåværende pc men siden dette ikke er å skaffe er det vel greit å ta i litt når det gjelder nytt grafikkort.

RAM

Corsair Vengeance DDR3-1600 3x4GB CL9

:ermm:

Fra før har jeg:

denne i ikke-modulær versjon,

og denne og til slutt vil jeg i tillegg anskaffe div. småtteri som

denne nydelige, lille og snertne cpu-kjøleren, NXZT digital viftestyring, ICY BOX multi-kortleser og et dedikert lydkort men jeg har god tid og MÅ ikke ha denne nye Alduinslayer'n ferdig i neste uke!

:cool:

Så folkens! Dette er oppsettet, ser dere noe nytt jeg MÅ forandre på ENDA en gang?

Mvh,

HanDerre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

vel, RAMen er et sett som er basert til intel socket 1366 som bruker trekanals minne, prosessoren og hovedkortet er intel socket 1155, som bruker to kanals minne, dette betyr at du ikke vil kunne bruke den 3. brikken effektivt

gå heller for et 8GB sett(2x4GB)

en ikke overklokkbar CPU på et hovedkort som er til overklokking med flytende nitrogen...

ville heller gått for en i5 2500K siden det er en gaming rigg, det er fordi du ikke vil få noe ekstra ut av en i7 i gaming med mindre du spiller CIV 5

står fortsatt for HD 6950...

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to!

:new_woot:

Da endrer jeg til 2-kanals minnebrikker og i5 2500K på det samme H/K'et og går for HD6950!

Svarene deres er grunnen til at jeg og mange andre legger inn spørsmål på forumene her. For oss som ikke har bakkerekord i overklokking og ikke vet hver eneste lille detalj om all ny maskinvare som introduseres er hjelpen vi får her uvurderlig! KUDOS!!!

Mvh,

HanDerre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Feil! Et nVidia kort, er langT mer stabilt enn et tilsvarende kort fra ATI.

Det var en veldig bombastisk uttalelse, hva baserer du den på?

Fanboyisme av den verste sorten, det er mange år siden AMD hadde dårlige drivere. Personlig liker jeg å gå for AMD-kort fordi de produserer mindre varme og fordi jeg har hatt mindre feil med dem personlig, det betyr ikke at Nvidia er et dårlig alternativ.

Angående RAM, så har ikke raskere enn 133MHz, noe å si for ytelse i annet enn overklokkingsresultater på flytende nitrogen der du prøver å få de siste hundre poengene i Vantage så du kan slå rekorden til forgjengeren med 300 poeng.

Lenke til kommentar

Så lenge det diskuteres på en saklig og seriøs måte er jeg i utgangspunktet vennlig og mottakelig for kritikk av mine valg. Men når det argumenteres på den måten vi så tidligere sørger den personen for å distansere seg fra enhver troverdighet.

Jeg tror heller ikke Nvidia produserer dårlige skjermkort i dag. I den prisklassen jeg befinner meg i er konkurransen om markedsandelene på sitt aller tøffeste og skulle Nvidia/AMD begå den brøleren å gi ut et kort med produksjonsfeil er vel sannsynligheten for at det ville skadet den respektive produsent i lang tid fremover. Derfor opplever vi konsumenter at kvaliteten er bunnsolid og det finnes faktisk ingen direkte dårlige produkter...tror jeg.

Så, når du arni90 skriver at AMD sine kort produserer mindre varme er det et tungt og vektig argument som tipper vektskåla i AMD sin favør.

mvh,

HanDerre

Lenke til kommentar

Så lenge det diskuteres på en saklig og seriøs måte er jeg i utgangspunktet vennlig og mottakelig for kritikk av mine valg. Men når det argumenteres på den måten vi så tidligere sørger den personen for å distansere seg fra enhver troverdighet.

Jeg tror heller ikke Nvidia produserer dårlige skjermkort i dag. I den prisklassen jeg befinner meg i er konkurransen om markedsandelene på sitt aller tøffeste og skulle Nvidia/AMD begå den brøleren å gi ut et kort med produksjonsfeil er vel sannsynligheten for at det ville skadet den respektive produsent i lang tid fremover. Derfor opplever vi konsumenter at kvaliteten er bunnsolid og det finnes faktisk ingen direkte dårlige produkter...tror jeg.

Så, når du arni90 skriver at AMD sine kort produserer mindre varme er det et tungt og vektig argument som tipper vektskåla i AMD sin favør.

mvh,

HanDerre

Velg Nvidia, da gjør du deg selv en tjeneste. Er ikke noe spesiell fanboy, men snakker av erfaring.

Mvh Quattro123

Lenke til kommentar

Velg Nvidia, da gjør du deg selv en tjeneste. Er ikke noe spesiell fanboy, men snakker av erfaring.

Mvh Quattro123

Jeg snakker av erfaring og kunnskap når jeg sier at problemene først oppstår med dobbelgpu.

Like mange som har problemer med nvidia som amd for tida på enkeltgpu. SLI derimot, får oppdateringer langt sjeldnere enn AMD som igjen skaper problemer.

edit:

kan vel legge til at morrowind er bedre enn skyrim, og at det finnes langt bedre spill enn noen av disse i rpg-sjangeren

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Mvh Quattro123

Jeg snakker av erfaring og kunnskap når jeg sier at problemene først oppstår med dobbelgpu.

Like mange som har problemer med nvidia som amd for tida på enkeltgpu. SLI derimot, får oppdateringer langt sjeldnere enn AMD som igjen skaper problemer.

Mhm, jeg skjønner. CrossfireX har derimot store problemer med drivere og bluescreen oppstår både her og der på dette forumet. Av MIN personlige erfaring, så er ATI-kortene skikkelige bråkebøtter og glad i å produsere varme. Nå synes jeg at Nvidia er best på alle punkter,men jeg har heller ikke opplevd noen problemer. Det eneste punktet Nvidia "feiler" på, er ytelse iforhold til pris. Dette har derimot ATI. Men de har ikke lagt penger i støyisolering, etc... Jeg er villig til å betale fint 1000kr ekstra for et lang mer stabilt og ikke like "bråkete" og "ustabilt kort".

Beklager avsporingen.

Mvh Quattro123

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...