Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

BI Forretningsjus Eksamen - Hjelpemidler tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger meg på denne tråden for å spørre om noe annet.

Er det kritisk om man har en eldre lovbok? F.eks om jeg skal sitere vgml og bruker loven fra 1927 og ikke den fra 2010? Innholdet er jo stort sett det samme... men f.eks i min 2003 utgave av lovboken som ikke har vgml 2010, så står dette med definisjon av midnreårig i § 1 og ikke i 8 osv.

Endret av DeltronZero
Lenke til kommentar

går bra med eldre lovbok ;)

edit:

egentlig greier du deg uten lovbok hvis du har bra nok notater med deg. Alle eksamens oppgaver er nesten helt like.

Har du noen tips her? Jeg har personlig driti en lang marsj i jussen i forhold til resten av fagene :p Elaboration would be much appreciated.

Lenke til kommentar

går bra med eldre lovbok ;)

edit:

egentlig greier du deg uten lovbok hvis du har bra nok notater med deg. Alle eksamens oppgaver er nesten helt like.

Har du noen tips her? Jeg har personlig driti en lang marsj i jussen i forhold til resten av fagene :p Elaboration would be much appreciated.

yep.

Forretningsjuss eksamen er kanskje den enkleste eksamen noensinne - hvis du har med bra stoff. Spørsmålene er helt like hver gang, bare med LITT annerledes bakhistorie/tema. Avskrift er også helt okay, så det handler egentlig bare om å finne svaret til en veldig lik oppgave i stoffet du har med deg, så bare endrer du svaret litt til å passe oppgaven :p Er seriøst så lett. Men derfor er det fint å ha med så mye ferdigsvar som mulig. Hvis noen f.eks har Aspiri heftet og hadde orket scannet arkene eller noe, hadde det vært utrolig fint! :-)

Ellers finnes det kanskje greier på nettet man kan bruke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Her er et av mine notater... Håper det hjelper :)

Hvordan skrive jus

1

Les oppgaven nøye, skaff oversikt over faktum(marker det som er viktig)

2

Still hovedspørsmål først: Har Peder Ås rett til å reklamere på bilen han kjøpte hos Toyota AS, 2 uker etter han oppdaget mangler?

3

Slå fast det om er åpenbart: Peder er forbruker, forbrukerkjøpsloven kommer da til henvendelse. Slå også fast hva en mangel er, vis til loven.

4

Problemstilling: Har Peders reklamasjon, to uker etter at han oppdaget mangelen vært innen ”rimelig tid”, jfr. Fkjl. § 29?

5

Drøfting: Taler loven for at Peder har reklamert i tide, eller ikke?

6

Konklusjon: Peders reklamasjon var innen ”rimelig tid”, jfr. Fkjl. § 29

7

Del-konklusjon: Peder Ås har reklamert i tide.

Tips: http://www.lovdata.n...050617-062.html . Print ut oversikten til de obligatoriske lovene, dette er til stor hjelp når man skal lete frem til ulike lover!

Håper andre enn meg også vil dele notater og tips, lykke til! :w00t:

Endret av Define
Lenke til kommentar

Jeg har bare lovsamlinga i dette faget. lest på det et par dager, å løst eksamens oppgavene.

Det virker som om Del 1 er værst, mtp. antall spørsmål, å litt forskjellig. Del 2 er jo flere valg, å er A) om pengerett og krav, B) Markedsføring,publisering av bilder eller retten til noe.

Åpnet boka første gang, fikk 4 første riktige på første eksamen (av 4spm), så er ganske enkelt, men igjen, ikke undervurder faget, å sett dere inn i det.

Jeg har streket under, markert og delt de forskjellige tema med lapper, så det er fort å finne frem.

- Eneste problemet er at lovene er formulert på en retard måte, så du ikke forstår. Blanding av gammel norsk, å gammel dansk.

Ellers fungerer Define sin oppklaring av hvordan skrive en oppgave slik jeg har gjort. Det er lett å svare feil på "feil spørsmål" grunnet oppbygningen av oppgaven. Svar på det som det spørres om.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...