Gå til innhold

Koss PortaPro - garanti og reklamasjon i butikk.


Zeorsd

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er rette sted å poste men prøver meg: Jeg (som som så mange andre) har hatt stor nytte av Koss PortaPro de siste årene. De har kanskje ikke den beste lyden, men til prisen og kombinert med god mobilitet synes jeg det har vært vanskelig å finne gode alternativer. Dessverre ser det ut til å være en gjenganger med disse at de blir ødelagt. Jeg mener at jeg ikke har strukket kabelen unaturlig mye eller belastet den på annen måte utover det som er naturlig ved bruk. Dette skjer med headset etter headset, både på mitt og andre jeg kjenner, og i familien. Nå har jeg et par ganger rett og slett slitt headsettet ut såpass at jeg like gjerne kjøpte nytt til 150-200kr. Men nå er jeg der at jeg synes det er for dårlig og burde dekkes av reklamasjon/garanti. Det jeg tidligere har hørt er at folk ganske greit har fått byttet med bakgrunn i livstids-garantien, men dette virker mer komplisert nå.

 

Så til saken:

 

Når jeg ønsker å returnere produktet i butikken fikk jeg beskjed om at de hadde fått beskjed om at all reklamasjon og garanti måtte foregå via "myportapro.com", og de nektet å ta det tilbake. Dette synes jeg er tvilsomt. Er det virkelig lov i henhold til kjøpsloven for butikken å ignorere ansvar rundt produktet og referere direkte til produsent? Den nettsiden virker for meg å være opprettet av en grunn: For mye reklamasjoner på PortaPro. De skal ha folk til å fikse ting selv, betale frakt, og de sniker inn:

"Typiske feil som ikke dekkes:

• Avslitte kabler

Noe som i seg er komplisert: Jeg skjønner at de ikke dekker avslitte kabler i alle tilfeller, men samtidig viser det seg jo at dette er en svakhet ved produktet som oppstår ved normal bruk, og som dermed ikke nødvendigvis er brukeres feil.

 

Spørsmålet mitt går altså hovedsakelig rundt hva jeg kan kreve av forhandler. Kan jeg kreve å få reklamere? Kan jeg kreve å få benytte garanti?

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere har Koss Porta Pro hatt livstidsgaranti. Dette ble endret pga. det var for mange som brukte garantien sin, til det punktet hvor de begynte å tjene mindre enn de gjorde før. Dermed endret de garantien. Dog så tror jeg ikke det er lov å endre slikt etter kjøp (ref: Sony prøvde å endre terms of services med PS3 slik at du ikke kunne installere Linux, dette brøt med norsk lov), så om du har kjøpt den før denne endringen så har de ingenting de skulle ha sagt.

 

Når det gjelder retur så tror jeg butikker har rett til å henvende deg til leverandøren direkte. Hvertfall så måtte jeg først snakke med HP, få godkjent reklamasjonen og fikk en reklamasjonskode som jeg deretter brukte hos Komplett (ødelagt laptop ved frakt).

 

Tror det letteste er at du tar en titt innom forbrukerportalen.no eller ringer forbrukerrådet. Norske forbrukere har veldig mange rettigheter, og ofte overgår det hva produsentene selv prøver å levere det som.

Lenke til kommentar

Det er ikke eldre enn at det burde være mulig å ta det på reklamasjon. Uansett ligger frustrasjonen i at jeg ikke får levert til forhandler, og produsent har satt opp en "mur" i mine øyne for å unngå å tape penger. Jeg trodde jeg hadde rett til å kunne forholde meg til selger og ikke produsent...

Lenke til kommentar

Sist gang Kossene mine røk måtte jeg også ty til "myportapro.com" (den fysiske butikken nektet å ta dem, ganske likt din situasjon). Det var ikke verre enn å beskrive feilen(e) så godt som mulig og oppgi korrekt info. Tre dager senere hadde jeg fått et "reparasjonskit" i postkassa, kostnadsfritt og uten spørsmål. Mye enklere enn å ta turen ned til butikken synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Du har rett til å henvende deg til selger for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, så dersom feilen er en mangel etter den kan de ikke henvise deg til noe nettsted eller lignende. Dersom du vil benytte deg av produsentens garanti, kan de stille opp mer eller mindre de vilkår de føler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva er det egentlig denne "slitasjen" har ført til? Hva er feilen?

 

Nede ved selve jacken har kabelen blitt dårlig, når man beveger på kabelen forsvinner lyden på ene eller begge sidene.

 

Du har rett til å henvende deg til selger for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, så dersom feilen er en mangel etter den kan de ikke henvise deg til noe nettsted eller lignende. Dersom du vil benytte deg av produsentens garanti, kan de stille opp mer eller mindre de vilkår de føler for.

 

Det var dette jeg trodde også, og jeg må si jeg ble overasket og skuffet når de kontant avslo med at alle henvendelser måtte gå via sidene. Jeg mener jeg var klar på at det var reklamasjon jeg mente, og selv om det finnes en garanti er man da ikke pliktig til å benytte denne, selv om butikken gjerne foretrekker det...

Lenke til kommentar

Men hva er det egentlig denne "slitasjen" har ført til? Hva er feilen?

 

Nede ved selve jacken har kabelen blitt dårlig, når man beveger på kabelen forsvinner lyden på ene eller begge sidene.

 

Da er det ikke avslitte kabler på den måten tror jeg, og du har full rett til å henvende deg til butikken for å få avhjelp jfr. forbrukerkjøpsloven (men jeg har selv sendt inn mine portaproer av samme grunn for to dager siden via myportapro.com)

Lenke til kommentar

Ah, nei har ikke tenkt på at de kanskje ikke mener det sånn... Blir spennende å se i alle fall.

 

Det er jo ikke noen enorm sak dette her,men det var først og fremst prinsippet om at butikken påstod de kunne referere til hva produsenten har sagt og nekte å ta i mot headesettet. Hvilken løsning jeg velger får jeg se, men jeg er frista til å dra til butikken igjen nå som jeg er mer trygg på at det faktisk stemmer at jeg har rett til å forholde meg til dem ifm. reklamasjon.

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Selger (A) og kjøper (B) har en avtale, som blir regulert av forbrukerkjøpsloven. Dersom A bryter denne, ved at tingen har en mangel, så er det helt åpenbart at det i utgangspunktet er A som skal ta ansvaret for det. Unntak fra denne regelen får selger selv finne, og det tror jeg han skal slite litt med. Etter forbrukerkjøpsloven kan B gjøre krav gjeldende mot tidligere salgsledd, men det er B som velger, ikke A.

Lenke til kommentar

Dette høres da ut som en slitasjeskade, hvordan stiller forbrukerkjøpsloven seg til dette? Kan dårlig byggekvalitet defineres som en mangel, som dermed utløser rettighetene forbrukerkjøpsloven gir deg?

 

Slik det fremstår for meg, så er dette noe som ikke faller under forbrukerkjøpsloven, men Koss sin egen garanti, og at det er derfor butikken henviser kunden videre til produsent.

Lenke til kommentar

Fkjl. § 15 (2) b lyder:

[tingen skal] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

Her må man legge en berettiget forventning/normalforventning til grunn, altså hvordan tilsvarende ting vanligvis er, omstendighetene tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Mottok i dag mitt nye portapro-sett fra myportapro.com (helt nytt).

 

Har brukt denne siden to ganger:

1. Putene datt av bøylen ettersom "klypene" som holder putene fast var slitte. Mottok ny bøyle i posten.

2. Putene datt av bøylen (igjen) og inngangen var slitt slik at høyre lydkanal ikke alltid fungerte (samme problem som blir beskrevet her). Måtte sende inn headsettet, og fikk helt nytt i posten.

 

Hurra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...