nwinger Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Hei, Først av alt; usikker på om dette er riktig plass å spørre på, men fyrer løs. (Send meg gjerne til rett forum ) Jeg har en del interesse for reising og systemutvikling / programmering. I den sammenheng lurer jeg på hvordan en "reiseside" som gotogate, restplass.no, expedia.no eller lignende tjener penger på driften sin? Hva ligger bak av arbeid utenom programmering og design? Hva trengs? Dersom noen kjenner til dette, eller vet hvor jeg skal spørre, så tar jeg imot tips med stor takk! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Normalt så kjøper de vel inn store partier av billetter og overnattinger for en billig penge og selger det videre med en viss fortjeneste men foretsatt billig. Ett hotell som tar 2000 kroner natta kan selge 10000 overnattinger til en reiseside for 1000 kroner natta, og så videreselger de dem til 1400 til hver kunde. Kunden sparer 600,- og selskapet 400,- Hva ligger bak av arbeid utenom programmering og design? Hva trengs? Man må jo ha lokaler til å ha serverne i, lokalene skal ha strøm, kommunale avgifter, renhold etc og sikekrt en it tekniker som holder serverne igang. De har vel også en kundeservice som svarer på ting. Dette gir telefonutgifter. Så er de vel med i diverse reisegarantifond etc som sikkert koster sitt, ansatte skal ha uniformer og kontormøbler. PCer og itutstyr for å svare på henvendelser. Regnskapsførere og revisorer som tar seg av økonomien. Leie av bygg, elelr vedlikehold om man eier det. Doruller, såpe, biler etc. Arbeidsgiveravgifter, sykemeldinger, og forsikringer på de ansatte. Kontorutstyr, penner, papir etc. logo og profileringsutstyr. Annonsering. Dett er vel bare litt. Lenke til kommentar
nwinger Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Normalt så kjøper de vel inn store partier av billetter og overnattinger for en billig penge og selger det videre med en viss fortjeneste men foretsatt billig. Ett hotell som tar 2000 kroner natta kan selge 10000 overnattinger til en reiseside for 1000 kroner natta, og så videreselger de dem til 1400 til hver kunde. Kunden sparer 600,- og selskapet 400,- Hva ligger bak av arbeid utenom programmering og design? Hva trengs? Man må jo ha lokaler til å ha serverne i, lokalene skal ha strøm, kommunale avgifter, renhold etc og sikekrt en it tekniker som holder serverne igang. De har vel også en kundeservice som svarer på ting. Dette gir telefonutgifter. Så er de vel med i diverse reisegarantifond etc som sikkert koster sitt, ansatte skal ha uniformer og kontormøbler. PCer og itutstyr for å svare på henvendelser. Regnskapsførere og revisorer som tar seg av økonomien. Leie av bygg, elelr vedlikehold om man eier det. Doruller, såpe, biler etc. Arbeidsgiveravgifter, sykemeldinger, og forsikringer på de ansatte. Kontorutstyr, penner, papir etc. logo og profileringsutstyr. Annonsering. Dett er vel bare litt. Hei, og takk for utfyllende svar. Slike kostnader er jeg forsåvidt klar over. Altså, driftskostnader (Om jeg kan kalle det for noe så generelt). Jeg tenker mer på om de kanskje behøver lisenser eller lignende for å interagere med systemer som Amadeus og Sabre for fly- og hotellbooking. Vet ikke om du kjenner noe mer til dette? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Nettstedene videreformidler bare tilbud, de betaler ikke på forhånd. Hvis du vil bruke Amadeus må du ha avtale med dem for å tjene penger. Da vil du sende brukere til Amadeus som sørger for salget, og så får du en andel av den andelen Amadeus tar av prisen. F.eks. Restplass.no har i tillegg ganske mye eget opplegg for å fylle lokale nisjer. Når de slipper å gå om Amadeus kan de få høyere provisjon, og til gjengjeld kan reisetilbyderene få bedre visning hos Restplass. Det er slike ting man må satse på for å tjene penger, Amadeus har man hovedsaklig for å ikke ha mye dårligere utvalg enn alle andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå