Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektet planlagt ferie, voldsomme arbeidsmengder. Lovlig?

Surviver

Anbefalte innlegg

Hei :)

Samboeren min har nå jobbet i et firma i ca ett år nå. I sommer var han satt opp på ferie i fire uker spredt over to måneder. Men da ferieukene kom fikk han beskjed om at han måtte jobbe. Det er også ofte slik at han er på jobb klokken 8 om morgenen og ikke kommer hjem før i ett tiden om natta (noen ganger senere). Noen måneder får han heller ikke overtid for alle disse timene. Nå tror jeg han snart ikke klarer mer, han skal til legen i morgen, jeg er redd han kommer til å bli utbrent. Han ønsker fri i romjulen, kjenner jeg sjefene hans rett så får han ikke det. Men har han krav på dette? Kan han evt. gå til legen og få noen slags sykemelding. Han sier selv at han kjenner at kroppen er sliten og at hjernen ikke fungerer som den skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Merk også at diskusjonen skal gå i trådene, og ikke på PM.

Endret av osse-mon waits for alice
Lenke til kommentar

Hva er det han jobber med? Ferie skal gjennomføres som avtalt. I utgangspunktet er det arbeidsgiver som bestemmer når ferien skal avvikles, men dette skal avgjøres i dialog med arbeidstaker. Ferien kan endres dersom det er nødvendig pga. uforutsette hendelser, men kun dersom avvikling vil skape "vesentlige driftsproblemer" og stedfortreder ikke kan skaffes. Det skal foretas drøftingsmøte, tillitsvalgt skal være til stede dersom arbeidstaker krever det og på drøftingsmøte skal arbeidstaker opplyse om hvilke utgifter han vil kreve erstattet (f. eks. ferier som ikke kan erstattes).

Å flytte ferien på den måten er med andre ord ikke ulovlig, men det er underlagt restriksjoner.

Å jevnlig jobbe fra 17 timer er alt annet enn lovlig. Maks 10 timer overtid i løpet av sju dager (alt over 9 timer/dag er overtid), 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer i året. Dersom han har en "særlig uavhengig stilling" eller lederstilling har han ikke krav på overtid overhodet (en grei tommelfingerregel er at dersom han ikke "stempler inn og ut" og bestemmer sin egen arbeidstid har han ikke krav på overtid, dersom han har sjefer som bestemmer hoveddelen av hans arbeidstid har han krav på det), men siden han ofte får overtid så skal han selvfølgelig ha for alt. Brudd på bestemmelsene om maksimumsgrenser på overtid får konsekvenser primært for arbeidsgiver, så han kan fint kreve dette utbetalt, når han først har jobbet de.

Hvor jobber samboeren din? Hva slags type jobb/bransje?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Først vil jeg si at jeg ikke er jurist og således er det jeg skriver slik jeg har oppfattet ting, det kan være feil i det og jeg håper noen retter meg om de finner viktige feil.

Hvis han ikke jobbet i firmaet i fjor, har han sikkert ikke opparbeidet seg ferie i den ny jobben han har nå. Han har likevel krav på 5 uker ferie i løpet av året (dersom han jobbet der fra 1. januar), men ikke betalt (firmaet vil ikke utbetale feriepenger, disse vil han få eller har allerede fått fra forrige arbeidsgiver).

Du kan lese litt i arbeidsmiljøloven det det står at arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle ferien sin i løpet av året. Slik jeg tolker deg har den planlagte ferien i sommer blitt tatt bort av arbeidsgiver, noe som er i strid med loven. (EDIT:Herr Brun har sikkert rett i at det kan finnes situasjoner der dette kan gjøres lovlig).

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Videre står det her og en linje om at arbeidsgivcer er pliktig til å sørge for at arbeidstaker skal avvikle full ferie. Nå er kanskje ikke dette lett å anvende her, men det høres jo virkelig ikke ut som det har blitt lagt til rette for det. Kanskje dette kan være vinkelen inn for å få fri i romjulen. Han har ferie igjen og de har ikke lagt til rette for at han skulle få avvikle den, de har strengt tatt jobbet i mot det.

Når det gjelder arbeidstidene du snakker om går vel dette på overtidbestemmelser mer enn ferie. Også her finnes det lover som det høres ut som har blitt overskredet.

Letteste er om du leser her:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157

Her er det heller ikke uvanlig (slik jeg oppfatter det) at mange arbeidstakere jobber ulovlig mye (betalt) overtid og er fornøyd med det. Jeg har selv overskredet reglene med flere hundre timer i løpet av ett år, men jeg fikk betalt for det og har således ikke laget noen sak av det, det ble mer en "forståelse" mellom meg og arbeidsgiver om at dette var noe begge ønsket.

Men det er klart, jobber han 16-timer dager ofte og i tillegg holder på å møte veggen er det bare å trekke i snoren og be noen stoppe bussen, det er ikke i arbeidsgivers interesse at han møter veggen, da blir han en utgiftspost for bedriften.

Måten å løse dette på er å ordne opp i arbeidsforholdet, å få seg en "utbrentuke" på sykemelding løser ingen problemer på lang sikt. Jeg er heller ikke sikker på om jeg ville hatt det i legemappen min hvis det var en måte å unngå det på. Men jeg har selvsagt stor forståelse for at dette vurderes som en løsning, det er bedre enn alternativet.

Håper det løser seg for ham (og deg), både på kort sikt og lang sikt. Denne romjulen er jo en skikkelig arbeidsgivers jul, så jeg unner dere noen dager fri slik du beskriver situasjonen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Fair enough å ikke ville henge ut arbeidsgiver, men det er interessant å vite litt om stillingstypen. Er det snakk om f.eks. noen retninger innen finans er ikke slike forhold helt uvanlige, uten at de er mer lovlige av den grunn. Selv om dette uansett høres ekstremt ut -- spesielt til å være i Norge -- må en nesten bare innfinne seg med at en del bransjer opererer slik, så får en heller finne noe annet å gjøre om man vil unngå det. Er det snakk om det som i utgangspunktet er en mer normal jobb er dette ren og skjær galskap, i og absolutt noe som er verdt å reagere på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var fristet til å misstenke han for å gå på en annen plass en jobb, but i'll leave it.

Ferier skal gjennomføres som planlagt, overtidstimer skal selvfølgelig utbetalest.

Blir ikkje ditta overholdt bryter dei arbeidsmiljøloven.

Men selv jobber eg i et yrke med omtrent fullstendig fritak i fra alt av arbeisdtidsberetninger, har jobbet i fra 06.00 - 1800 7 dager i uka i 3 månder nå, men blir dollars utav sånt.

Lenke til kommentar

Var fristet til å misstenke han for å gå på en annen plass en jobb, but i'll leave it.

Ferier skal gjennomføres som planlagt, overtidstimer skal selvfølgelig utbetalest.

Blir ikkje ditta overholdt bryter dei arbeidsmiljøloven.

Men selv jobber eg i et yrke med omtrent fullstendig fritak i fra alt av arbeisdtidsberetninger, har jobbet i fra 06.00 - 1800 7 dager i uka i 3 månder nå, men blir dollars utav sånt.

Nei har nok fått høre av venninner at han sikkert er andre plasser. Men han har aldri gitt meg en grunn til å tro at han holder på slikt, så det tror jeg ikke jeg skal bekymre meg for.

Fair enough å ikke ville henge ut arbeidsgiver, men det er interessant å vite litt om stillingstypen. Er det snakk om f.eks. noen retninger innen finans er ikke slike forhold helt uvanlige, uten at de er mer lovlige av den grunn. Selv om dette uansett høres ekstremt ut -- spesielt til å være i Norge -- må en nesten bare innfinne seg med at en del bransjer opererer slik, så får en heller finne noe annet å gjøre om man vil unngå det. Er det snakk om det som i utgangspunktet er en mer normal jobb er dette ren og skjær galskap, i og absolutt noe som er verdt å reagere på.

Jeg kan vel si det at han jobber som tekniker (svakstrøm). Han installerter alarmer :)

Lenke til kommentar

Absolutt ingen grunn til å leve med slikt i den bransjen; er det utsikter for bonus på noen millioner kan en alltids vurdere om en kan leve med å kutte all fritid og bryte arbeidsmiljøloven, men dette er pur utnyttelse. Her lukter det et massivt krav om utbetaling av tidligere jobbet overtid og uttak av ferien han skulle hatt. Går de ikke med på det er det bare å troppe opp hos Arbeidstilsynet, de er gode på å skrive ut saftige bøter til selskaper som holder på slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...