Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med Avtaleretten/Rettslære!

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke avtaleretten så mye og lurer på om noen kunne lage en oppgaveløsning så jeg kan sammenligne svaret mitt med :)

Oppgave i avtalerett, kapitel 1

Fritidsbåter AS lanserte fritidsbåten ”havbris” til en introduksjonspris på 850 000. Båttypen var en nyutviklet modell, og siste tilbudsdag var 1. april. Den siste tilbudsdagen ble prisen satt ned med ytterligere 50 000. Dette ble kunngjort samme dag gjennom en omfattende annonsekampanje.

Kåre Krabben hadde i lengre tid vurdert å skaffe seg en fritidsbåt. Da han ble kjent med dette tilbudet sent på formiddagen den 1. april, oppsøkte han straks salgskontoret til Fritidsbåter AS. Han ankom kontoret fem minutter før stengetid og tok umiddelbart kontakt med Fritidsbåters salgsrepresentant Trine Tangen. Krabben sa til representanten at han hadde bestemt seg for å kjøpe båttypen ”Havbris” til tilbudsprisen på kr 800 000.

Tangen og Krabben ble under samtalen enige om at båten skulle leveres 20. april ved Krabbens bryggeplass i Storfjordvik. Det økonomiske oppgjøret skulle finne sted samme dag som båten ble overlevert. Krabben opplyste at han skulle betale kontant. Han hadde spart penger til dette i flere år, og nå skulle drømmen om egen båt realiseres. De ble videre enige om at Krabben skulle komme innom kontoret den 3. april for å undertegne kontrakten, fordi salgskontoret nå var stengt. Tangen hadde heller ikke flere kontraktutkast på sitt kontor.

Kåre Krabben var samboer med Silje Sjøen. Kåre ble svært fortvilet da han den 2. april ble gjort kjent med at samboeren hadde begått et betydelig underslag hos sin arbeidsgiver. Hun hadde over en tre års periode underslått totalt kr 900 000. Kåre betalte umiddelbart det underslåtte beløpet til arbeidsgiveren. Dette utgjorde hele hans oppsparte kapital, som bl.a. skulle brukes til båtkjøpet.

På grunn av situasjonen som hadde oppstått, hadde han ikke lenger råd til å kjøpe båten. Han tok straks kontakt med Fritidsbåter AS og fortalte hva som hadde skjedd. Han sa at han likevel ikke ville akseptere tilbudet om båtkjøpet, og derfor ikke ville komme og undertegne kontrakten. Trine Tangen stilte seg helt avvisende til dette. Hun sa at Krabbens privatliv verken angikk henne eller forretningen. Hun hevdet at det forelå en bindende avtale. Dette bestred Krabben. Han mente videre at den nye økonomiske situasjonen som forelå, under enhver omstendighet, måtte føre til at han ikke lenger kunne være bundet til en eventuell avtale.

Drøft de rettslige problemene i oppgaven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg mener du bør komme innom følgende momenter i din løsning med tanke på båtkjøpet:

•  
  • Kong christian den femtis Norske lov - muntlige avtaler er like bindende som en skriftlig
  • Avtaleloven §2 og 3 angående akseptfrister og tidspunktet som en avtale er etablert.
  • Avtaleloven §7 og tilbaketrekking av akseptfrist (og hvorfor denne er utgått)
  • Forbrukerkjøpsloven § 41. Avbestilling før levering
  • Forbrukerkjøpsloven § 53. Beregning av prisforskjell ved heving (erstatning av tapt fortjeneste og kostnader i forbindelse med eventuelt dekningssalg)

++sikkert andre ting

Nå er jeg ikke noe god på familierett og mislighold/underslag så jeg kan ikke gi deg noe direkte tips på paragrafer og slikt når det gjelder underslaget. Jeg tror uansett det må være et spørsmål hvorvidt Kåre hefter for underslaget gjort av Silje. Så lenge de er samboere er det ikke sikkert de har en delt økonomi der den ene parten er solidarisk økonomisk ansvarlig med den andre. Dersom han ikke hefter ved underslaget er det ingen formildende omstendigheter rundt avtalebruddet i forbindelse med båtkjøpet så vidt jeg klarer å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...