Gå til innhold

– Sexy jenterustninger er livsfarlige

Anbefalte innlegg

Om ikke poenget er å rotere rustningmannen mest mulig så er vel ikke (dreie/kraft)momentet du tilfører i slaget det viktigste. Man vil vel helst treffe ham så nær tyngdepunktet som mulig så momentet blir minimalt om man heller vil bruke bevegelsesmengden til å komme gjennom rustningen. :p

Jaja, jeg vet hva dere mente. Bare synes moment i slaget hørtes litt merkelig ut. :)

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, dette tok vel en litt annen retning gjorde det ikke? =p

"Hva synes du er det verste eksempelet på en dårlig kvinnelig rustning? Diskutér saken i kommentarfeltet under!"

Så.. om vi ser bort i fra hvor vidt plate rustning kunne stoppet en hammer eller ikke, og heller tenker over hva vi har sett oppgjennom?

Selv har jeg spillt mye rollespill, og er ganske glad i middelalder preg, altså buer, sverd, sjold, rustning osv.

Det har kommet mye rart ut av dette, og når det er spørsmål om verste eksempel på kvinnelig rustning vet jeg ikke engang hvor jeg skal starte hehe.

Et godt eksempel på dette er f.eks Gladius, der lite av det de bruker der ville stoppet noe som helst, og kanskje noe av det værre jeg har sett.

Så har man spill type Dark Alliance og Diablo, der de kvinnelige modellene heller ikke er så alt for effektive.

Kan vel også nevne Soul Calibur, bare for å ha nevnt det.

Så har man de som ikke engang prøver å se ut som rustning, men skal tilsynelatende beskytte deg, som type Final fantasy, som egentlig bare er vanlig klær.

Mye av dette kommer av at folk rett og slett er mer opptatt av utseende enn fungsjonalitet. Mange vil helst at det skal se kult ut, og det finnes faktisk folk som synes damer i rustning er stilig.

Jeg skal innrømme jeg er en av dem, men da må det være rustning, som nevnt her, type Mass Effect 1 eller den kvinnelige Sheppard sin i 2'ern, som faktisk ser ut til å beskytte. Eller enda bedre, full plate i Demon's souls.

En annen tanke er jo at om noen skulle finne på å lage seg en rustning for cosplay eller noe annet, så tviler jeg på at de har tenkt å faktisk denge løs på hvarandre... Så hva har det så å si om det beskytter eller ei?

Lenke til kommentar

Ikke glem Star Wars oppi alt dette med damerustninger, effektivitet osv. Lyssverd er så effektive at du fint kan skjære i stykker tykk metall om du vil, som for eksempel en svært solid metalldør. Det burde slettes ikke være noe problem å skjære i stykker en bil eller et romskip med nevnte lyssverd om du gidder. De som bruker lyssverd (sith og jedi) er som regel beskyttet med vanlige klær. Ren logikk, det der. :p

Lenke til kommentar

Tja, når du har superreflekser, evnen til å forutsi den umiddelbare fremtid og våpnene som brukes uansett gjør en vits ut av all rustning, så er det ikke så rart at man vil beholde mest mulig bevegelsesfrihet.

(Og ikke begynn å dra inn cortosis og anna sånt expanded universe-tull).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det som er merkverdig med Mass Effect er hvor mye bryderi som er gjort til å lage alle andre enn femshep til babes. Femshep i N7 armour er jo en av de mer korrekte der ute i forhold til visse former osv. Det gjelder tydeligvis ikke for resten av kvinnene i galaksen.

En del av meg syns dette aspektet er helt greit, vi liker jo alle å se på jenter, men en del av meg hater det litt for det fjerner mysteriet av karakteren. Uansett flere spill med mer autentisk armour gjerne :)

Lenke til kommentar

Det som er merkverdig med Mass Effect er hvor mye bryderi som er gjort til å lage alle andre enn femshep til babes. Femshep i N7 armour er jo en av de mer korrekte der ute i forhold til visse former osv. Det gjelder tydeligvis ikke for resten av kvinnene i galaksen.

Spørs jo hvilket av ME-spillene du ser på. ME1 hadde jo samme rustninger for spillerkarakteren og menneskelige NPCer.

De endret det vel i 2 og 3 for å gi spillet litt bredere appell (noe som nok også forklarer at de forenklet systemet litt mer enn strengt tatt nødvendig og la spillmekanikken nærmere opp mot skytespill-sjangeren).

Ikke at jeg helt ser poenget. Mulig det bare er blankvåpen-entusiasten i meg som synes kvinner i full rustning er hot, men Ashley var ikke akkurat ubehagelig for øyet i tung Colossus-rustning.

Lenke til kommentar

Har vært borti ringbrynjer og du bør ikke ha så mye hår hvis du planlegger å bruke dem uten en vams. Ringbrynjebikinier er relativt lett og raskt og lage, bare pass på at du har ringene rett vei, så de ikke "åpner" seg når brynjen er på. (hvis ikke det er nettopp dette du ønsker)

Uansett så er mange rustninger for å ta av før indirekte treff, et godt sverd som er skarptslipt kutter gjennom det meste uansett. Er en grunn til at blankvåpengrupper IKKE har skarpe våpen.

Nok seriøsitet. For meg handler rustning og utstyr i spill om estetikk og den "feelen" de gir en karakter. Og siden rustninger og våpen i mange spill er magiske så har det fint lite å si om de et av silke, stål eller mithrill.

Når det gjelder hvordan kvinner fremstilles i spill så kommenterte min kjæreste tørt at hun ikke ville spille en "Night Elf Stripper".

Det er ikke sant, selv katana kan ikke penetrere igjennom brynjen. En fult utrustet ridder i middelalderen var den tids tanks. Sverd var ubrukelig mot disse rustningene. Det er derfor man brukte tungtutrustet kavaleri til å bryte fiendens linjer. Fordi de var nærmest udødelige. Siden sverd var lite effektive mot riddere brukte man våpen som en tung septer for å bore igjennom metallplatene, og for knuse personen bak rustningen.

Flanged-Mace.jpg

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har vært borti ringbrynjer og du bør ikke ha så mye hår hvis du planlegger å bruke dem uten en vams. Ringbrynjebikinier er relativt lett og raskt og lage, bare pass på at du har ringene rett vei, så de ikke "åpner" seg når brynjen er på. (hvis ikke det er nettopp dette du ønsker)

Uansett så er mange rustninger for å ta av før indirekte treff, et godt sverd som er skarptslipt kutter gjennom det meste uansett. Er en grunn til at blankvåpengrupper IKKE har skarpe våpen.

Nok seriøsitet. For meg handler rustning og utstyr i spill om estetikk og den "feelen" de gir en karakter. Og siden rustninger og våpen i mange spill er magiske så har det fint lite å si om de et av silke, stål eller mithrill.

Når det gjelder hvordan kvinner fremstilles i spill så kommenterte min kjæreste tørt at hun ikke ville spille en "Night Elf Stripper".

Det er ikke sant, selv katana kan ikke penetrere igjennom brynjen. En fult utrustet ridder i middelalderen var den tids tanks. Sverd var ubrukelig mot disse rustningene. Det er derfor man brukte tungtutrustet kavaleri til å bryte fiendens linjer. Fordi de var nærmest udødelige. Siden sverd var lite effektive mot riddere brukte man våpen som en tung septer for å bore igjennom metallplatene, og for knuse personen bak rustningen.

Flanged-Mace.jpg

En liten sidekommentar ; Den engelske langbuen gjorde kort prosess på all rustning. De hadde spesielle pilspisser som boret gjennom stål og jern så det sang etter . Så langt fra udødelige :p
Lenke til kommentar
En liten sidekommentar ; Den engelske langbuen gjorde kort prosess på all rustning. De hadde spesielle pilspisser som boret gjennom stål og jern så det sang etter . Så langt fra udødelige :p

Har du ei kjelde på det der? So vidt eg kan sjå, er dette i beste fall omstridt. Sjå t.d. her.

Kay

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bodkin-piler er rimelig effektive mot ringbrynje (pilspissen kan rett og slett bryte opp ringene), men mot platerustning backet opp av ringbrynje og gambeson/panzara (stoffrustning bestående av mange lag) er effektiviteten særs begrenset.

Rustningene til de franske ridderne ved Agincourt beskyttet dem faktisk svært godt mot bueskytterne. Det sier ganske mye om hvor solid rustningen deres var at mange av dem overlevde en langsom fremrykning til fots gjennom gjørmete terreng under tung beskytning, og klarte å presse den engelske linjen tilbake. Det som tok livet av dem var at den samme fremrykningen rett og slett slet dem ut og gjorde at de ikke lenger var i stand til å slåss mot ellers dårligere rustede engelske fotsoldater.

Lenke til kommentar

Det er ikke sant, selv katana kan ikke penetrere igjennom brynjen.

Jeg vil gjerne få lov til å reagere på formuleringen "selv katana kan ikke...". Selv om du stort sett har rett, så valgte du et svært dårlig eksempel.

Katana er ikke under noen omstendigheter et godt våpen mot metallrustning. Eggen ryker på en håndfull slag. Japansk våpensmedkunst er en ypperlig måte å lage effektive våpen fra dårlige råvarer, det er alt (norske vikinger utviklet faktisk lignende teknikker for å lage brukbare våpen av dårlig myrmalm). Du ender opp med våpen som er fantastiske til å skjære gjennom ubeskyttet kjøtt eller kjøtt beskyttet av litt hardere kjøtt (m.a.o. lærrustninger), som er representativt for de fleste fiendene en japansk adelsmann kunne finne på å kjempe mot. Det du ikke ender opp med er noe som tåler å bli brukt mot annet herdet metall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jo, når man snakker om stikkvåpen brukt mot platerustning, så er det nettopp det det er snakk om. Og da trenger man rimelig solide stikkvåpen som du kan legge stor kraft bak, og som ikke knekker når du stikker dem hardt mot en ganske kraftig stålplate. For eksempel halvannenhåndssverd med stikkspiss, eller stridshammere med pigg.

"Stikke i hals og andre åpne partier" er en filmklisjé. En full platerustning fra "gullalderen" hadde svært få punkter som var såpass sårbare at de kunne gjennomtrenges med et så skjørt våpen som en korde. De sårbare punktene som fantes var små og ville være vanskelige å treffe, spesielt hvis fyren du prøvde å lirke et sverd inn i øyenhulen på var travelt opptatt med å smadre rustningen din i filler med en svær piggklubbe. Å stikke mot sårbare punkter på full platerustning er stort sett noe du vil gjøre med et kort våpen som en dolk, og da først når du har brutt motstanderen i bakken.

Er jo her "halfswording" kommer inn i bildet, kombinert med god gammeldags grappling.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...