Gå til innhold

Bildekvalitet, canon 20D vs. ny billig canon?

Anbefalte innlegg

Hei skal på langtur i februar og vil komme hjem med best mulig bilder. Har 20D med flere L objektiv i dag. Ikke råd til 7 eller 5D nå men er usikkert på om jeg likevel bør bytte ut 20D med billig 1100 eller 600 og om jeg da får bedret bilde kvaliteten likevel. Mye har jo skjedd siden 20D ? Hva tror dere? Et jo klar over forskjell i bygge kvaliteter men om et billig hus ryker etter 2 år er det jo bare å bytte... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok få endel bedre detaljer i bildene grunnet bedre/nyere sensorer siden 20D ble produsert, kvaliteten på kameraene er relativ god så de varer i mange år, det er betjening, funksjoner og prosessorkraft som er de største forskjellene

Jeg tror du vil bli skuffet ved og kjøpe 1100D siden den er helt minimalistisk angående funksjoner, i din situasjon hvor du vurderer og kjøpe en 7D/5D i løpe av en viss periode ville jeg nok heller vurdert et brukt hus enten 50D eller 60D siden de er mer lik 20D på funksjonalitetene, eventuell et nytt 60D hvis du finner en på tilbud til en hyggelig pris.

Hvis du vil ha et nytt hus så har 550D, 600D og 7D samme sensor så de gir en lik bildekvalitet, det er kapasitetene og funksjonene som er de største forskjellene her.

Lenke til kommentar

Takker for gode innspill. Synes egentlig 20D er bra fremdeles jeg :) Skyter mye på AV og TV og manuelt innimellom. Større dynamisk omfang samt mulighet til å croppe med bedre kvalitet (flere gode megapixler). Ville følt det som en katastrofe hvis friheten til manuelle innstillinger ble begrenset.

Leser jo om så mye nytt og flott at man kan jo lure innimellom om man har blitt helt akter utseilt :)

Tror nok at hvis jeg må opp i 60D for funksjonaliteten så venter jeg heller.

Lenke til kommentar

Med tanke på bildekvalitet har det skjedd en god del siden 20D. Men på andre områder som f.eks. hjul, knapper og betjenig vil selv 550/600D være dårligere enn 20D mener jeg.

Du har ikke vurdert en brukt 50D eller 60D i stedet? Da får du i pose og sekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk nettopp fra 20D til 40D.

Da fikk jeg større skjerm, ISO-visning i søker og liveview med mulighet for fjernkontroll via nettbrett eller mobil.

Solgte 20D billig til søsteren min, dermed kostet denne oppgraderingen + et originalt batterigrep meg totalt kr 2000 inkludert frakt.

Lenke til kommentar

Å gå fra 20D til 1100D vi være en stor overgang når det gjelder byggekvalitet, men bildekvalitet - spesielt JPG er bedre. Dessuten har 1100D videofunksjon. Du har imidlertid så og si alle manuelle muligheter også på 1100D, men et litt mer kronglete brukergrensesnitt pga færre knapper og kontrollhjul. Seribildefunksjonen er også dårlig, særlig med RAW. Det er imidertid ikke bare ulemper, liten størrelse og vekt vil jeg si er en stor fordel på reise, litt avhengig av hordan du reiser.

Personlig ville jeg valgt å oppgradere til 600D, i hvertfall så lenge du ikke har tenkt å ta bilder av fugler i flukt. Du får bedre bildekvalitet, bedre og vridbar skjerm, Full HD video og helt grei byggekvalitet. Så lenge du ikke bruker manuell mye synes jeg et kontrollhjul gjør nytten. Du får også et litt mer kompakt kamera enn 20D, men litt dårligere seriebildefunksjon.

Du kan jo også vente til begynnelsen av januar og se om det kommer noen oppfølger til 600D. Canon har akkurat oppgradert bildeprosessoren og jeg antar at de fleste modellene vil erstattes i løpet av realtivt kort tid. Så det er en sjanse for at det kommer noe nytt rett over jul, sjansen for at det er i butikkene før du reiser er ennå mindre, men å vente litt ut i januar før endelig avgjørelse spiller liten rolle hvisw du i utgangspunkter hadde tenkt å beholde 20D. Bare ikke kjøp nytt for kort tid før avreise.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke gått fra den gode kontrollen man har på serien over entrylevel og ned. Trenger hjulene, og ville verdsatt dette høyt. Men det blir en smakssak.

Skulle til å skrive at du kanskje burde vurdere et brukt 50D, som jeg trodde gikk for en rimelig penge nå, men det var helt til jeg gjorde et raskt søk på Finn bare for å se at prisene er fullstendig rabiate. 8-10000 kroner med svake objektiver og et par minnekort. Det er jo rimeligere å kjøpe 60D nytt, spesielt for deg som allerede har gode objektiver.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

40D skulle vel duge. 50D var en forbedring ift den husker jeg det ble sagt, men ikke veldig stor. 60D var jo en liten forverring ift 50D, så dermed skulle 40D på noen måter være på høyden med 60D.

550D er jo også et alternativ, som ikke koster allverden. 1100D er trolig for "plastikk" for deg.

Edit: Brukt 50D til 3900,-

50D er i all hovedsak en oppgradert 40D. Ny bildesensor, prosessor og skjerm er de viktige tingene. Husene er ellers klin identiske.

60D fikk nytt hus(dårligere mener mange), men som alltid ved nye modeller er bildesensoren forbedret.

Ergonomisk er 40/50D like og jeg mener derfor at 60D er dårligere enn begge på det området. Andre ting har selfølgelig blitt forbedret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...