AnonymDiskusjon Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Hei. Jeg har en erstatningssak gående hos NPE og ønsker å drøfte den her for å høre hva dere mener. Jeg ønsker innspill på hva dere mener om saken, erstatningsspørsmåle og gjerne hva jeg bør forvente / kreve. Om skaden: Jeg er 20 år, student. I august 2010, ble jeg operet for fiksjon av venstre testikkel. Kirurgens oppgave var å feste testikkelen, slik at den ikke hopper opp og satt seg fast. Operasjonen var vellykket men under inngrepet ble en nerve skadet. Dette fører til gjenntatte smerteanfall. Det vil si at nerven reagerer (slik at jeg får jævlig vondt) uten at det er noen grunn for dette. Dette skjer ca 2 ganger i uken og når jeg får et smerteanfall må jeg ta opioder for å få bort smertene. Smertene går bort, men konsekvensen av medikamentene er alvorlige bivirkninger. Diagnotisering og vurdering: Var først hos fastlege og inne på akuttmottak 4-5 ganger før jeg faktisk kom inn på urologisk avdeling. Slik er det i sykehus norge. Da hadde jeg blitt vurdert opp mot alle mulige diagnoser og jeg fikk den tragiske beskjeden om at dette var sannsynligvis kronisk. Etter urolog ikke kunne finne noe, så ble jeg henvist til smertepoliklinikk. Diagnosen som ble stillt der er nervropati av "navne på nerven". Smertelegen har også konkludert med at smerteanfallene kommer sannsynligvis pågrunn av operasjonen. Nå er konklusjonen at jeg bare skal gå på smertestillende livet ut og dette må jeg leve med. Sak til NPE: Jeg har nå søkt erstatning hos NPE. De har motatt alle journaler, røntgenbilder etc. De har hvert veldig profesjonelle de gangene jeg har snakket med dem. Alikevell har jeg dårlig tillit til at de kan gjøre en god vurdering med tanke på alle avslagene og sakene som havner i retten. Jeg vet det er mange med god juridisk kompetanse her inne og ønsker deres og andres vurdering. Hva sjanser har jeg egentlig? Det jeg er redd for er egentlig ikke om jeg får avslag, for jeg tror dette skal gå greit. Det som er det største problemet, blir gjerne beløpet. For jeg er så ung og kommer til å tape så ufattelig mye penger på dette om jeg må gå med dette livet ut som det nå ser ut til. Etter hva NPE har sakt så kan jeg få dekket en hel rekke ting som tapt inntekt, menerstatning, tapt pensjon osv. Med tanke på at jeg kun er 20 år og det er lenge igjen til pensjonsalder, så blir dette et ganske stort beløp. Hva tenker dere? Håper dere kan komme med innspill til saken min. Takk for hjelpen Postet av anonym: 676eb4c612cd601b5eb614a9f0ab5f74 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Aller først så vil jeg bare si at juridisk så har jeg ikke noe å hjelpe deg med. Jeg svarer i lys av at jeg har vært smertepasient i snart 8år og kanskje kan gi litt håp rundt situasjonen din. Jeg har vært gjennom hele mølla du har gått gjennom og det er en tøff utfordring, spesielt psykisk å akseptere at livet plutselig blir snudd på hodet. Men vi mennesker venner oss til det utroligste, og med tiden så er det en sjanse for at det som oppleves som ekstremt vanskelig faktisk blir litt normalen. Jeg gikk i ganske mange år før jeg fikk skikkelig hjelp på Smerteklinikken på Aker Sykehus. Der fikk jeg et skikkelig medisinregime som har hjulpet meg litt tilbake til livet og selv om det aldri blir 100% slik det var så fungerer jeg rimelig greit. Jeg jobber idag 60%, jeg har fått igjen førerkortet(Må fornyes hvert år) på tross av at jeg går på tildels veldig høye doser med Oxycontin.(Et av de tyngste opiatene) Og jeg klarer og ha unga mine nesten 50%. Ja, det er bivirkninger med opiater men kroppen venner seg til de aller fleste over tid. Det tar dog litt tid før man er tilvent disse. Hvis du opplever store bivirkninger på den medisinen du går på idag så anbefaler jeg deg og snakke med smerteklinikken om dette da det er stor forskjell fra person til person hvordan de reagerer på de forskjellige medikamentene, og det kan godt hende at noe annet er bedre for deg. Jeg ønsker deg lykke til med saken din, og husk at det kan finnes et rimelig ok liv bak alt det du går igjennom på tross av smerter, opiater om bivirkninger. Lenke til kommentar
tulling99 Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Dersom du ikke får avslag vil NPE dekke advokatutgifter. Bruk da en erstatningsadvokat, ikke en hvilken som helst almennpraktiker.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 De aller fleste saker kommer ikke for mediene, uansett har du en klagemulighet. Kravene for å få erstatning deler NPE inn i 4: 1. Skaden må skyldes behandlingen (naturlig nok). 2. Skaden må skyldes svikt i behandlingen. (Unntak er hvis skaden er spesiell stor eller uventet). 3. skadene må ha ført til et økonomisk tap (viktig for deg). 4. Skaden må ikke være for gammel. (Venter man for lenge med å rapportere inn skaden så mister man sin rett på erstatning.) Mitt beste tips er nok å la seg utrede skikkelig først for å avdekke i hvor stor grad du faktisk er arbeidsufør som følge av smertene du opplever. Hvis det skal oppstå en tvist, så vil jeg tippe på at det vil være spørsmålet om hvorvidt det har vært en svikt i behandlingen. Uansett er det umulig å si noe konkret i en slik sak uten journal. Lenke til kommentar
Lightbulb Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Heisann, lei situasjonen du har havnet i! Jeg kan si litt om hvordan utmåling av erstatning foregår, jf. kapittel 3 i Skadeerstatningsloven. Utmålingen av erstatning for tap av fremtidig inntekt vil bero på din grad av erversuførhet - som avhenger av din evne til å arbeide. Dette er noe som normalt fastsettes av spesialist/lege når skaden din har stabilisert seg. I denne vurderingen skal det blant annet tas hensyn til hvilke yrker som kan passe til deg. Ved alvorlige skader kan f.eks. legen sette graden av ervervsuførhet til 100% og varig, noe som innebærer at den skadelidte normalt vil kunne få erstattet tap av fremtidige inntekter fullt ut. Da jeg ikke er lege kan jeg ikke anslå din grad av ervervsuførhet, men jeg registrerer at du nevner du får smerteanfall to ganger i uken. Er disse smerteanfallene så alvorlige at du mener du ikke kan jobbe i det hele tatt? Eller er det slik at du mener du ikke vil kunne jobbe like mye som uten smertene? Når det gjelder menerstatning, så stilles det krav om at skaden din må være 'varig' og 'betydelig'. Det er noe uenighet blant jurister om hvor lenge skaden må være til stede for å være 'varig', men 10 år er blitt akseptert ved dom. Videre må din grad av medisinsk invaliditet normalt overstige 14% for at den skal kunne anses som 'betydelig'. Også dette må fastsettes av lege. Du vil også kunne få dekket de utgiftene du har hatt i forbindelselse med skaden, og utgifter som skaden vil påføre deg i fremtiden. Her kan f.eks. de utgiftene du har hatt til medisiner og legebesøk bare aktuelle. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Heisann, lei situasjonen du har havnet i! Jeg kan si litt om hvordan utmåling av erstatning foregår, jf. kapittel 3 i Skadeerstatningsloven. Utmålingen av erstatning for tap av fremtidig inntekt vil bero på din grad av erversuførhet - som avhenger av din evne til å arbeide. Dette er noe som normalt fastsettes av spesialist/lege når skaden din har stabilisert seg. I denne vurderingen skal det blant annet tas hensyn til hvilke yrker som kan passe til deg. Ved alvorlige skader kan f.eks. legen sette graden av ervervsuførhet til 100% og varig, noe som innebærer at den skadelidte normalt vil kunne få erstattet tap av fremtidige inntekter fullt ut. Da jeg ikke er lege kan jeg ikke anslå din grad av ervervsuførhet, men jeg registrerer at du nevner du får smerteanfall to ganger i uken. Er disse smerteanfallene så alvorlige at du mener du ikke kan jobbe i det hele tatt? Eller er det slik at du mener du ikke vil kunne jobbe like mye som uten smertene? Når det gjelder menerstatning, så stilles det krav om at skaden din må være 'varig' og 'betydelig'. Det er noe uenighet blant jurister om hvor lenge skaden må være til stede for å være 'varig', men 10 år er blitt akseptert ved dom. Videre må din grad av medisinsk invaliditet normalt overstige 14% for at den skal kunne anses som 'betydelig'. Også dette må fastsettes av lege. Du vil også kunne få dekket de utgiftene du har hatt i forbindelselse med skaden, og utgifter som skaden vil påføre deg i fremtiden. Her kan f.eks. de utgiftene du har hatt til medisiner og legebesøk bare aktuelle. Hei. Takk til alle dere som har svart i tråden. Det hjelper å få innspill og støtte i den utrolig vanskelige situasjonen. Det er dumt å få livet ødelagt som 20 åring. Du lurer på alvorlighet av smerteanfallene. Jeg vil kalle de alvorlige. Dette er fordi at når jeg får et anfall så klarer jeg ikke å bevege meg uten ekstreme smerte. Hva er ekstremt? For å prøve å beskrive det. Tenk deg at du får et skikkelig spark i ballene og har de smertene konstant når du går. Så vondt gjør det. Helt ufattelig vondt. For å få bort smertene tar jeg sterke smertestillende. De fjernet smertene ganske godt, konsekvensen er bivirkningene. Som svimmelhet, tretthet, døsighet og generellt sløv. Det endrer også meg psykisk, slik at jeg har ganske kort lunte for å bli irritert. Så kan jeg jobbe med smerteanfall? Uten tvil, nei. Kan jeg jobbe når jeg har tatt smertestillende? Vanskelig å svare på. Pågrunn av min "black out" med smertestillende er det vanskelig å konsentrere seg. Jeg blir ganske ustabil av de medisinene jeg tar. Jeg har nylig snakket med npe og fikk høre at jeg vil snart motta en medisinsk utalelse og et endelig vedtak i løpet av første kvartal neste år. Jeg forventer å få medhold, med tanke på all dokumentasjon som ligger på bordet. Om jeg skulle få avslag (som jeg ikke kommer til å forstå noen ting av) så kommer jeg til å klage det inn til pasientklagenemnda og deretter retten om nødvendig. Jeg gir meg ikke før siste slutt uansett. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg de kan begrunne med et avslag, er at jeg burde regnet med en slik komplikasjon. For det er et arrgument de bruker i endel saker, men hvordan en varig nerveskade. Som ødlegger store deler av livet mitt, var noe jeg måtte regnet med. Det er vanskelig for å meg å forstår arrgumentasjonen av. Jeg håper de viser seg fra sin beste side, gir meg medhold. Å likestiller meg økonomisk, slik jeg får det like godt som jeg ikke får syk livet ut. Kom gjerne med flere innspill / kommentarer. Trenger det i denne vanskelige situasjonen. Postet av anonym: 676eb4c612cd601b5eb614a9f0ab5f74 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Det høres ut for meg som at du burde gått på depottabletter som frigir medisin over mange timer 24x7 slik at du ikke overmedisinerer når anfallet kommer. Jeg kjenner til adhoc medisinering med de medfølgende plagene du nevner da det er akkurat slik jeg medisinerte meg før jeg gikk over på depot. Jeg fikk et helt annet liv etter at jeg ble satt på depot så nå bruker jeg 3 tabletter som grunndose og kan supplere med 3 til etter behov og det gjør at jeg aldri får ekstreme smertetopper slik du beskriver. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Om jeg får medhold, forventer jeg å få dekket de tapene jeg vil bli påført nå og i fremtiden. Med tanke på at jeg bare er 20 år, så kan det fort snakkes om et ganske stort beløp. Jeg kommer ikke til å godta hva som helst heller fordi det er nemlig en stund til jeg skal i graven. Etter hva jeg har forstått så kan jeg i utgangspunktet få dekket dette: Tapt inntekt (fra skaden skjedde frem til jeg blir pensjonist) Utgifter til behandling og legemiddler for skaden Menerstatning for tapt livsutfoldelse Tapt pensjon (pga mindre inntekt pågrunn av skaden.) Etc. Jeg er under utdanning nå og studerer IT. Hadde tenkt å ta en master men vet ikke om jeg klarer det med skaden. Blir egentlig fornøyd om jeg faktisk klarer bachelor. Er faktisk stolt av meg selv som orker å studere med så mye problemer jeg har i dagliglivet. Hvordan fungerer det med studenter og erstatning for tapt inntekt i fremtiden? Postet av anonym: 676eb4c612cd601b5eb614a9f0ab5f74 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Det høres ut for meg som at du burde gått på depottabletter som frigir medisin over mange timer 24x7 slik at du ikke overmedisinerer når anfallet kommer. Jeg kjenner til adhoc medisinering med de medfølgende plagene du nevner da det er akkurat slik jeg medisinerte meg før jeg gikk over på depot. Jeg fikk et helt annet liv etter at jeg ble satt på depot så nå bruker jeg 3 tabletter som grunndose og kan supplere med 3 til etter behov og det gjør at jeg aldri får ekstreme smertetopper slik du beskriver. Jeg tar depottabeletter nå faktisk. Før tok jeg vanlig kapsler. Kapslene fungerte ikke lenge nok å førte til raske tilbakefall. Ofte må jeg fylle på to-tre ganger for smertene kom tilbake når tabeletten gikk ut. Så var det bare å vente på neste anfall. Nå tar jeg depottabeletter som varer i 24 timer. Bivikrningene av depot er noe mildere, men langt ifra bra. Jeg merker alikevell at kroppen tåler medikamentet mye bedre nå en før. Det jeg går på er nobligan (tramadol). Postet av anonym: 676eb4c612cd601b5eb614a9f0ab5f74 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Tramadol er relativt mildt. Som depot mot grunnsmerte så er fungerer de relativt godt mot milde til moderate smerter, men det du beskriver er rimelig ekstreme smertetopper. Depottabletter varer aldri så lenge som det står beskrevet i vedlegget heller, det er ihvertfall ikke noe ukjent fenomen på smerteklinikken. Mine tabletter er 12 timers depot men varer ca 6 timer, derfor så blir grunndoseringen på 3 tabletter istedenfor 2 for å unngå at serumnivået synker under akseptabelt nivå i kroppen. Jeg tror du kan ha noe og hente på en gjennomgang av medisiner og medisinering. At man tilvenner seg er også et problem som du bør ta opp så fort du merker det så du får justert doseringen. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Først og fremst: Hang in there! Jeg kan, naturlig nok, ikke helt forestille meg hvordan du har det, men føler med deg allikevel.. Når det gjelder selve saken, så er vel selve kjernen hvorvidt du blir økonomisk skadelidende utover utgifter til medisiner, legeutredninger saksomkostninger osv. Spørsmålet er altså i hvilken grad du er i stand til å arbeide med skaden og, ikke for å virke som en rass nå ,men, det virker som om med korrekt medisinering at dette er nogenlunde mulig. Du må gjerne dele resultatet av saken. Har selv bare forretningsjus i sammenheng med økonomiutdannelse(som jeg er på 1. semesteret av) men det er jo interressant å få litt innblikk i hvordan ting fungerer i praksis.. Lykke til, forresten Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Først og fremst: Hang in there! Jeg kan, naturlig nok, ikke helt forestille meg hvordan du har det, men føler med deg allikevel.. Når det gjelder selve saken, så er vel selve kjernen hvorvidt du blir økonomisk skadelidende utover utgifter til medisiner, legeutredninger saksomkostninger osv. Spørsmålet er altså i hvilken grad du er i stand til å arbeide med skaden og, ikke for å virke som en rass nå ,men, det virker som om med korrekt medisinering at dette er nogenlunde mulig. Du må gjerne dele resultatet av saken. Har selv bare forretningsjus i sammenheng med økonomiutdannelse(som jeg er på 1. semesteret av) men det er jo interressant å få litt innblikk i hvordan ting fungerer i praksis.. Lykke til, forresten Hei. Selvfølgelig har jeg tenkt å jobbe det jeg klarer. Alikevell ser jeg ikke for meg at det er mulig for meg å jobbe 100% stilling med skaden. Derfor er det rett at de skal dekke mellomlegget x antall år frem til jeg er pensjonist. Det tror jeg dere er enig med meg i. Tramadol, mildt? Tja det kan vel diskuteres. Jeg tar 300-400mg og for meg er det mye. Noen tåler det bedre en andre. Jeg var til ny vurdering hos smertelegen og han anbefallet meg oxynorm som et alternativ. Men fastlegen ville ikke skrive ut dette fordi han mente det var for farlig medikament. Jeg regner med smertelegen er mer profesjonell på dette området en fastlegen min og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Tenker jeg går til fastlegen min en gang til å krever å få prøve legemiddelet. Står også i poliklinikknotat fra smertelege at dette medikamentet anbefales til meg som alternativ. Postet av anonym: 676eb4c612cd601b5eb614a9f0ab5f74 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Oxynorm har samme virkestoff som Oxycontin og legen din har helt rett i at dette er farlige stoffer. Det foreskrives ofte til terminal kreftpasienter eller pasienter med høy til ekstrem smerte. Og det er veldig lett å ta en dødelig overdose av hvis man ikke er klar over hvor potent dette stoffet er. Jeg har som sagt brukt Oxycontin i flere år og det er det desidert beste stoffet jeg har brukt. For meg så er det smerteklinikken som står som rekvirent av disse medisinene, men dette er delegert til fastlege via Helfo i fullmakt fra sykehuset. Helfo dekker også alle utgifter rundt min bruk at Oxycontin etter søknad fra smerteklinikken. Jeg vil tro at smerteklinikken kan ordinære Oxynorm til deg så du får prøvd hvilken effekt det har på dine smerter. De skal da også kunne gi deg dette på fast basis via samme opplegg som jeg har. EDIT: Oxycontin/Oxynorm er klasse A preparater og er i en helt annen liga enn Tramadol, det er nok derfor legen din er restriktiv. Men med en fullmakt fra smerteklinikken så vil det nok stille seg annerledes. Endret 20. desember 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå