Gå til innhold

PSU grunnen til mine PC problemer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en litt eldre pc, fra ca. 2007 kanskje, som jeg fra starten av har hatt problemer med. Den har nå i en lengre periode vært ubrukt, men jeg tenkte å ta den i bruk igjen som server eller noe. Har gjort en innsats for å finne ut hva som for forårsaker problemet, og vil gjerne høres deres mening om det er dette som kan være årsaken.

Jeg har koblet fra alt unødvendig utstyr, og det som er koblet til nå er hovedkort (uten innebygd skjermkort), cpu, gpu, ram (1 brikke) og psu.

Problemet er at pc'en kun booter til oppstartskjermen en av kanskje 20 ganger. Dersom den ikke booter er skjermen svart, men komponentene fungerer. Den får ofte bluescreen også.

De komponenentene som er tilkoblet er:

Hovedkort: MSI P4N SLI (http://www.msi.com/product/mb/P4N-SLI.html#/?div=Basic)

GPU: NVIDIA GeForce 7900 GT/GTO

CPU: Intel® Pentium® D CPU 3.00GHz (2CPUs) 3.0 GHz

RAM: Corsair VS1GB533D2

PSU: Purepower 600 AP (http://thermaltakeusa.com/Product.aspx?S=1170&ID=1527#Tab0) tror jeg..

De feilsøkene jeg har gjort oppigjennom årene (som jeg husker) er å bytte skjermkort, skifte ram, sende hovedkort tilbake på garanti og sjekket at det er nok kjølepasta til cpu. Jeg har sjekket at bios er oppdatert til siste utgave.

Siste logiske løsning er da at PSU'en ikke tilfører nok strøm eller noe. Synes det er litt merkelig da den var ganske dyr og har mye watt. Synes dere dette er den mest sannsynlige årsaken, eller er det mer jeg kan feilsøke før jeg eventuelt prøver en annen PSU?

Endret av marvalez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet PSU alene ? Booter den fint og kjører i 5 min?

Hva mener du med å bruke PSU alene? Ja, pc'en fungerer fint de gangene jeg får den forbi boot, har innstalert windows 7 og brukt den mye. Men har alltid slitt med bluescreen og vanskeligheter med å få den i gang.

Lenke til kommentar

Hmmm P4N er vell basert på ett nForce 4 chipset til Intel?

Disse hadde en masse problemer og MSI har ikke den beste suksessen med å lage gode produkter heller.

Men, ser kondensatorene gode ut på hovedkortet? Ingen som buler eller har brun guffe på eller rundt seg?

Når PSUen er årsaken så vil du se en spontan reboot som oftest, ikke BSODer eller lignende.

Lenke til kommentar

Hmmm P4N er vell basert på ett nForce 4 chipset til Intel?

Disse hadde en masse problemer og MSI har ikke den beste suksessen med å lage gode produkter heller.

Men, ser kondensatorene gode ut på hovedkortet? Ingen som buler eller har brun guffe på eller rundt seg?

Når PSUen er årsaken så vil du se en spontan reboot som oftest, ikke BSODer eller lignende.

Ikke alltids faktisk.

Noen ganger fører Psu til såpass mange rare faktorer at man kan tro det er noe annet :

*Ustabil cpu ( prime )

*Ustabilt minne.

*Random Reboots.

*Nekter å starte opp visse dager.

Men ja, Msi + Nvidia NF4 er virkelig sorgelige greier...

Lenke til kommentar

Thermaltakes gamle forsyninger kostet mye, men det betyr ikke at de var bra.

Eldre Purepower-forsyninger var av veldig laber kvalitet. Dette vet jeg, fordi jeg hadde en Purepower 410W som tok kvelden etter et halvt år (og drepte hovedkortet) og en Purepower 680W (som egentlig ikke kunne levere mer enn like under 300W) som tok livet av enda et hovedkort og minst to harddisker. Jeg betalte 1000 kroner for PurePower 680W, og jeg trodde jeg hadde gjort et godt kjøp. Det fordi den var dyr, og ikke lett som en fjær slik billige forsyninger ofte er. Men der gikk jeg rett på limpinnen. (Etter det ble jeg helt paranoid når det kom til PSUer, hehe).

Du bør sjekke kondensatorene inne i strømforsyningen, fordi OEM'en som lagde disse PurePower-forsyningene tilbake i de dager ofte brukte Fuhjyyu-kondensatorer som ikke tåler varme.

Lenke til kommentar

Men der gikk jeg rett på limpinnen. (Etter det ble jeg helt paranoid når det kom til PSUer, hehe).

Du bør sjekke kondensatorene inne i strømforsyningen, fordi OEM'en som lagde disse PurePower-forsyningene tilbake i de dager ofte brukte Fuhjyyu-kondensatorer som ikke tåler varme.

Du er ikke den eneste som har gjort denne tabben , ymse tester som gir en psu god karakter og så viser det seg faktisk at testen var langt fra god nok og fikk ikke med seg kondensatorene som neppe var ment for å vare mer enn noen måneder.

Godt eksempel på dette er jo faktisk MIST psu'ene som ble testet her på Hardware og fikk god karakter, levetiden på disse var derimot laber for å si det mildt og i mange tilfeller døde psu'ene før det hadde gått lang tid. Morsomt i tillegg hvordan kundene så ble behandlet av selskapene som solgte disse som kunne påstå at en psu som kostet ca 1000kr ikke hadde 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet psu'en alene, og den starter gang på gang. Det jeg merket var annerledes var at viften gikk mye roligere og lagde mye mindre bråk enn den vanligvis gjør. Jeg har ikke sjekket kondensatoren i psu'en, tror dere dette er nødvendig?

Jeg har sett etter feil på kondensatorene på hovedkortet, men jeg hverken ser eller lukter noe som kan være galt. Det jeg merker er at cpu cooleren blir veldig varm etterhvert, vet ikke om dette er unormalt. Brikkesettet (vet ikke helt hva det heter) blir også svært varm etter bruk. Varmen er sånn at jeg ikke klarer å holde fingeren der lengre enn 3/4 sekunder.

En annen ting jeg har brukt for å se om jeg får startet datamaskinen forbi oppstartskjermen er om lyset på dvd brenneren lyser. Dersom lyset blinker vil ikke datamaskinen boote, men dersom det er lys hele tiden vil den boote til windows. Dersom den lyser konstant kan jeg få ut dvd-rommet, men dersom den blinker vil den ikke utløses.

Jeg merker også en forskjell i lyden fra pc'en når den fungerer riktig. Dersom den ikke fungerer vil lyden være konstant hele tiden fra viftene, men dersom den fungerer vil lyden først være sterk, så ta en liten pause, før den igjen fortsetter som før.

Endret av marvalez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...