aklla Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg har hatt bilen min på NAF-test i forbindelse med salg av bilen Men, på rapporten står det feil/skade på intercooler, noe som som stemmer, den er bøyd litt innover på midten. Pga. dette får ikke kjøper lån, de krever at bilen er uten feil. Vet at Autostern i Oslo som kan teste den for meg, men en Oslo-tur passer meg ganske dårlig nå. Er dette noe som er vanlig at merkeverksteder, altså Bertel O. Sten, kan sjekke og dokumentere? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Vil tro det er fort gjort for et hvilket som helst verksted å sjekke for lekkasje i intercooler. Men du hadde vel merket dette. Hvis det er hull i trykkrørene i intercooleren vil du miste effekt. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Vil tro det er fort gjort for et hvilket som helst verksted å sjekke for lekkasje i intercooler. Men du hadde vel merket dette. Hvis det er hull i trykkrørene i intercooleren vil du miste effekt. Jeg hadde merket dette ja, men trenger papirer på det pga lånet til han som skal kjøpe bilen. Skadet/ødelagt intercooler ble registrert som en mangel av NAF, dermed vil ikke banken gi ut bil-lån. Intercooleren fungerer som den skal, jeg må bare ha papirer på at den gjør det. Banken bryr seg lite om hva selger påstår... Endret 18. desember 2011 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Det er ikke selve intercooleren, men radiatoren til intercooleren, har en vannavkjølt intercooler... Usikker på om det har noe å si? Har fått tips om å ta den ut, rette den og sette den inn igjen, men kan f.eks NAF godkjenne bare dette på en kontroll? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Hva skal en intercooler med en radiator? Intercooleren er der for å kjøle ladeluften, men det vet du sikkert. Jeg har ikke hørt om dette før i hvert fall. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Det er vannavkjølt intercooler. Altså, lufta utenifra kjøler ned vannet i en radiator, som igjen kjøler ned lufta fra turbo`n Bilde som forklarer det hele litt bedre: Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Ja, det virker ganske smart egentlig, motor-messig har man fordelen av korte innsugsrør, og plass-messig har man fordelen at man slipper å rute tjukke rør rundt hele fronten. Ulempen er jo at det er mer komplekst og tar mer plass oppe ved innsug. Effekten skal såvidt jeg vet være god. Kan jeg av nysgjerrighet spørre hva slags bil dette er aklla WFA? Mer over til saken, så lurer jeg på, har du undersøkt hva den radiatoren koster, og altså muligheten for å bare bytte den og bli ferdig med det? Eneste erfaring jeg har med vannkjølt intercooler er fra en 2008 E92 BMW M3 (ESS kompressor), og jeg vet i tillegg at intercoolere ofte har en meget stiv pris, de er ofte store og må tåle høyt trykk, ha høy flow, lav motstand, ol. Vannkjøleren til BMW'n var jo da ikke original, men den kostet lite, og det blir knapt noe trykk i det systemet (vann blir kun lunkent). Er i det hele tatt snakk om en veldig enkel vann-radiator uten større krav. (Ikke at den MÅ være billig av den grunn altså, det er ingen logikk i bildel-priser, men verdt å sjekke i hvertfall syns jeg) Jeg mener hvis dette er en relativt ny og fin bil, og du likevel skal ta jobben med å demontere radiatoren og hoppe på den til den blir rett, for deretter satse på å få et verksted til å late som den ser hel ut, eller bekrefte at systemet fungerer uten lekkasjer, men se bort fra ytre skader, så kan man vel like gjerne bruke et par tusen på å få det i orden? Eventuelt i samråd/spleiselag med ny eier, dersom han har gått med på å kjøpe bilen med skaden, men sliter med bankens aksept. Endret 19. desember 2011 av pcp160 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Tid er nok en større faktor enn penger her, selv om jeg tviler på at ny radiator blir billig. Antagelig må ny radiator bestilles fra tyskland, allerede der er det allerede for sent før den blir solgt. Har fått ett lokalt verksted til å sjekke og verifisere at den ikke lekker uten å egentlig gjøre noe mer. Ang. trykk, så regner jeg du mener turbotrykk? Det trykket ligger på 1,4 - 1,5 bar og aluminium-radiator bidrar til en antagelig ganske høy pris... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Bra det løser seg da. Grunnen til at jeg nevnte noe om trykk var bare for å understreke at det er en vann-radiator med enkle krav, bla fordi det er et trykkløst system. (Altså i motsetning til en konvensjonell "luft til luft" intercooler-radiator, eller kjølevann-radiator, AC-radiator, ol) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå