Kjartan8 Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Hei, jeg har fåreløpig et nikon D90 med kit-linsen 18-105 + 35 f/1.8. Jeg tenker på å utvide objektivparken men og har sett på følgende linser: Sigma 10-20 Nikon Nikkor 55-300 Nikon Nikkor 16-85 Nikon Nikkor 16mm Fisheye Er det noen som har erfaringer med noen av disse linsene eller andre innvendinger??? Jeg setter stor pris på alle svar -Kjartan Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Hva savner du med objektivene du har i dag? Hvilke brennvidder skyter du mest på? Har du også vurdert blits og/eller stativ? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Fisheye er gøy i begynnelsen, men man blir lei effekten. 16 mm blir ikke vid nok på crop til at jeg syns det er vits uansett. Altså ville jeg droppet fisheye; det koster mer enn det smaker. 16-85 ville jeg også droppet. Det er et godt objektiv, men samtidig syns jeg gevinsten i forhold til det du allerede har blir for liten til å prioritere det. Vidvinkel vil jeg absolutt anbefale, men jeg har ingen erfaring med Sigma 10-20 mm. Om det er et godt valg må noen andre svare på. Det jeg imidlertid vet er gode valg er begge Nikon sine alternativ. Telezoom er også fint å ha, selv klarer jeg meg uten, men vet veldig mange er veldig glad i sine. 55 - 300 er et helt greit valg. 70 - 300 fra Nikon kan også anbefales. Ellers kan det være verdt å spare til du har råd til noe med større blenderåpning. Endret 18. desember 2011 av Må jeg? 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Det er vanskelig å gi råd når du nevner objektiv fra fisheye/supervidvinkel til telezoom. Du må nok finne ut selv hva som er viktigst. Ellers er jeg enig i Må jeg's kommentarer, det virker bortkastet med en standardzoom til selv om den er litt bedre. Endret 18. desember 2011 av se# Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Angående vidvinkel - vurder også Nikkor 10-24 (god byggekvalitet), Tokina 11-16/2.8 (lyssterk) og Sigma 8-16 (videste du får). Kikk også på makroobjektiv - makro er gøy, og det er knallskarp fastoptikk. Lenke til kommentar
Frode A Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Når det gjelder vidvinkel kan jeg anbefale Tokinaen som det henvises til i innlegget over, et fabelaktig objektiv Endret 18. desember 2011 av Frode A Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg hadde gått for: Sigma 8-16 (vid nok til at det virkelig gjør forskjell) Nikon Nikkor 16-85 (18-105 selger du med kameraet når du oppgraderer) Nikon Nikkor 70-300 VR (bedre gjennomført mekanisk enn 55-300) pluss et fastobjektiv til Men det er viktig å tenke som Trondster presiserer. Legg pengene der de gjør mest nytte. Du må også presisere om du skal kjøpe et eller fire nye objektiver og om økonomien har noe å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå