Gå til innhold

[Ubuntu 11.10] kun stereo via HDMI til Reciever

bakpak

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem med HTPC'n min hvor jeg kjører da Ubuntu 11.10 med XBMC til musikk/filmer og bruker firefox med youtube etc.

aktuell info:

Pioneer VSX-921-K Reciever

Asus Maximus IV Gene-Z m-atx MB

Intel I3 2100

HTPC'n er koblet til reciever via built in HDMI på MB.

men så til problemet, jeg har googlet MYE rundt dem siste uken fordi dette plager livet ut av meg.

Jeg har 5.1 surround men i XBMC får jeg kun stereo samme gjelder alt annet også, I sound control har jeg ikke valget om digital 5.1 kun analog.

Når jeg googlet rundt fant jeg ut hvordan jeg fikk surround i XBMC men for å gjøre dette måtte jeg 'drepe' al annen lyd, i.e ikke noe youtube, musikk programmer osv. så det er ikke aktuelt siden jeg bruker youtube å internet nesten like mye som XBMC, nå hadde XBMC hadt sikkelig built in støtte for en browser hadde det ikke vært no problem men desverre så er det ikke sånn.

Så nå etter 3 uker med try and fail, er jeg i ferd med å gi opp å kjøpe Windows, å jeg håpet virkelig at dere dyktige folk her på forumet kanskje kunne hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjent problem.Mener det er noe med ALSA.

Etter å holde på med det problemet i over en uke, ente jeg med å installere xbmc live.

Den er bygget på 10.04

Siden du da bruker youtube osv, kan det være verdt å nedgradere til 10.04 distro+dharma, hvis du ikke kan kjøre live.

Endret av janaha
Lenke til kommentar

Sitter ikke på en Ubuntu-boks akkurat nå så husker ikke kommandoene som må til for å hjelpe deg. Men problemet er som regel at HDMI-utgangen ikke er fullt støttet av alsa.

Det som må gjøres er å finne ut hva lydkortet ditt heter (HDMI-utgangen), så å sjekke det mot http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main eller XBMC sine wikier.

Har forøvrig et G210 kort selv, og det er ikke alle som fungerer: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO_set_up_HDMI_audio_on_nVidia_GeForce_G210,_GT220,_or_GT240

Skroll litt ned så ser du hvilke kort som er brukbare.

Kan kanskje være litt til hjelp når jeg kommer hjem torsdag. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei nettopp kommet igjen, så beklager lite svar

takk for posten Xecuter, men desverre fant jeg ikke ut noe mer ut av det,

så vis du kunne sett litt mer inni det hadde jeg blitt utrulig takknemlig :)

vis ikke ender jeg sikkert bare opp med å gjøre en ren xbmc pakke av ett eller annet slag, om så noen forslag? så langt har jeg sett på OpenELEC bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...