Gå til innhold

Det store dillemmaet.. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå, etter å ha kvittet meg med mitt gamle FujiFilm FinePix 6900Z, gått å siklet etter et nytt digitalkamera. Etter å ha lest mange tester, og sett på endel forskjellige kameraer så er det egentlig bare ett som står igjen. Men nå er det jo annonsert så voldsomt mange nye så jeg trenger deres råd.

 

I utgangspunktet vil jeg kjøpe et SONY F717, men nå er jo både F828 og FujiFilm S7000 annonsert. SPørsmålet mitt er.

 

Om jeg har veldig lyst på et kamera ganske snart, bør jeg bare kjøpe SONY F717 med en gang eller vente å se? Vil F717 synke drastisk i pris når F828 kommer(F828 ligger på et litt høyt prisnivå for meg)? Vil S7000 være vel så bra som de to andre, og vel så billig?

 

Vel, formulerte meg kanskje dumt, men om dere har noen tips så fortell meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med mlwirak. Har du sett på bildene tatt med speilreflekskameraet til Fuji? Det har samme oppløsning som det nye S7000 vil få. Personlig synes jeg Fuji sitt speilrefleks tar bedre bilder enn 10D, og hvis S7000 er i nærheten av det og prisen blir relativt gunstig....

 

Jeg ville ventet på det kameraet. Det er jo ikke lenge til det kameraet kommer. Skal du kjøpe 717 nå å selge det om et måned eller to? Da har du god råd som kan tape et noen tusenlapper på så kort tid, og da er det sikkert et greit valg også. Har du for mye penger, så tar jeg gjerne i mot litt :-)

Lenke til kommentar

Hei!

Nå har det runnet mye vann i havet siden 717 kom på markedet for snart et år siden, og når det gjelder nevnte kamera så var det nok ikke bare MWL som hadde en del innvendinger mot dette kameraet. Phil Askey ga det riktig nok sine fulle anbefalinger mens hans kollega Jeff Keller i www.dcresource.com var hellere mer reservert. Selv kikket jeg også på dette kameraet men gikk tilslutt for Oly.C5050Z. Nå er begge disse kameraene håpløst akterutseilt.

Utviklingen går med stormskritt og med Sonnys 828, minoltas A1 og fujis 7000 like rundt hjørnet ville jeg vente hvis jeg var deg. Og hva Canon kommer med nå til uken så vil det neppe ligge noe tilbake for de tre nevnte, garantert.

Min OlyC5050Z har mer eller mindre blitt permittert, dens mangler, eller rettere sagt, de begrensete mulighetene til å bruke det den har, samt vanvittige dårlig ”reaksjonstid” – fra du har knipset til kameraet igjen er ”skuddklart”, gjør det uegnet for det meste av mitt bruk hvertfall. Nå ble det riktig nok litt bedre etter at jeg skiftet kort, men en 3 – 4 sek. er likevel aaaaaaalt for lang tid. Under et opphold på de grekse øyer nå nylig ble 80% av bildene tatt med mitt gamle Contax kamera og jeg vurderer sterkt å heller investere i en skikkelig filmskanner og vente til høstens fotokina er avholdt. Det at disse kameraene blir lansert nå tyder på at det kommer større godbiter senere, spesielt når det gjelder speilreflekser, eller hvem vet, gjennomsiktssøkerkameraer med utskiftbar opptikk, noe ala Leica M6 eller Contax G kameraer? Jeg skrev nettopp i et svarinnlegg at vi nok måtte regne med å vente lenge på slike kameraer, men det var før de siste nyhetene ble lansert. Nå går det fort, hvem i all verden kunne tenke seg muligheten av en 8MP kompakt med Zeiss T* for bare en uke siden?

Fortjenesten til de store kameraprodusentene ligger ikke på proff markedet, men hos amatørene, og de nøyer seg ikke med kompakter, selv med zommområder fra 28 – 2/300mm.

Skal Pentax, Minolta, Olympus, Fuji og Nikon være med på leken så må de komme med noe ala Canon 10 D, men til halve prisen – minst!

Da autofokusen ble lansert var det bare Minolta som til dels klarte å holde tritt eller valgte å følge med Nikon og Canon. Gamle tradisjonsrike produsenter som Yashica, Pentax, og Olympus klarte ikke å følge med eller valgte et annet konsept og mistet mer eller mindre hele markedet til disse. Nå har de forhåpentligvis lært leksa. Både Pentax ”ist” og Olympus-E viser at de fortsatt er med, og når prisen blir halvert på de neste modellene (og det blir den garantert) da blir det moro å være amatørfotograf !

Så med mindre økonomien ikke betyr så mye, ville jeg aldri investere i en Sony DC 717, Canon G3/5, eller OLY C5050Z nå. Vent i hvert fall til du ser hva Canon kommer med - og til testene på nykommerne foreligger! Til slutt, Sony DSC 828 stiller med en en

Vario Sonar T* 28 –200/ 2.0-2,8. Det er et T* (T stjerne) objektiv og lages etter Zeiss spesifikasjoner og kan således ikke sammenlignes med andre kompaktkameraer med Zeiss opptikk som ikke har T*! Her er det ikke bare ”multicoatingen” som er spesiell, men alt fra utsorteringen av glass til den etterfølgende korrigeringen av alle objektivets linseelementer!

Til slutt en liten historie, det sies at da Zeiss utviklet sin T* opptikk ville de gå i kompaniskap med en av de japanske kameraprodusentene, Pentax, men at Pentax valgte sin egen løsing,

SMC- (Super Multti Coating). Historien sier også at Pentax angret bittert på dette i ettertid. For selv om SMC opptikken til Pentax er fremragende, kom den aldri i nærheten av Zeissopptikken. Zeiss valgte senere Yashica til å produsere sine Contax kameraer men ikke opptikk! Kvallitetsforskjellen mellom ZeissT* opptikk og Yashikas ML opptikk er enorm, det vet jeg - for jeg har en haug av dem liggende og som aldri mer ble tatt i bruk etter hvert som jeg kjøpte Zeiss T* opptikk.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...