Ljóseind Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Vg hadde en veldig stilig reportasje på nettavisen i dag som jeg måtte dele her på forumet... Forskere har laget et kamera, som ifølge journalisten tar flere milliarder bilder i sekundet. Dermed kan kameraet ta opp lys som spres når en kort laserstråle reiser gjennom vannet i en brusflaske. http://www.vgtv.no/#!id=47389 Lysets hastighet ligger rundt 225000km/s gjennom vann ifølge internett. Kameraet tar imidlertid bare bilder av tynne streker, eller i en dimensjon, som de sier i videoen. Derfor må de sette sammen filmsnutten av drøssevis med individuelle opptak av at laserstråler reiser gjennom flasken... Endret 18. desember 2011 av Dohvakiin Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Ser vackert ut. Endret 21. desember 2011 av Getingar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Wow, dette er meget imponerende. Håper denne teknologien kan hjelpe til å forbedre vår vitenskaploge forståelse av lys. Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Om de klarer å ta tusen milliarder bilder i sekundet, hva bruker de til å lagre all denne dataen på da? Er vel snakk om enorme datamengder også. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Hmm... et bra poeng du har der... Men jeg vil anta at de ikke lagrer all dataen som kameraet tar opp på et helt sekund. Hvis vi sier at brusflasken er 20cm lang, trenger de kun bildene tatt iløpet av 0,00000000089 sekunder for å lage et tilstrekkelig langt videoklipp, noe som tilsvarer 890 bilder. Så de slipper nok å ta vare på tusener på tusener av terrabytes... håper jeg Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Tusen milliarder frames per second. Når 120 ikke er nok... ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå