>Jonas< Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Jeg skal kjøpe en ny workstation, og trenger litt tips. Maskinen bør koste så nære 15k kr (12k eksl moms) som mulig. Jeg står mellom å kjøpe en ferdig Dell Precision/Otiplex/XPS (får 30-40% på prisen på Dell sine sider) eller å bygge selv. Fordelen med å bygge selv er jo at jeg får de siste generasjonene av komponentene, samt mer for pengene. Men til gjengjeld får jeg ikke den garantien/supporten som ved å kjøpe en ferdig maskin. Til selvbygg vurderer jeg dette oppsettet: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1024562&su=E255D15B-F7AF-41A6-8270-703C8DAE51E9 Jeg er usikker på kjøleren, og om jeg bør gå for vannkjøling eller viftekjøling. Det er viktig for meg at maskinen er så stille som mulig, da den må stå i stua. Jeg regner med det blir 2k8R2 Server i bunnen med et Hyper-V virtuelt miljø. Jeg har ingen planer om å spille tunge spill på den med det første, men det er greit å ha muligheten om det skulle bli aktuelt etter hvert. Noen som har noen kommentarer til oppsettet, og evnt anbefalinger av andre komponenter? EDIT: Oppdatert handleliste Endret 19. desember 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
ecoda Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg ville gått for "bygge-selv". Det er som du sier at man kan velge siste generasjons deler. Eneste som er å kommentere på er RAM'en. X79 bruker Quad-Channel og ikke Tripple-Channel slik som du hat satt på listen. Kingston driver vel å sender ut Quad-Channel brikkene nå. Når der gjelder vann vs luftkjøling ville jeg gått for Intel-kjølern. Den bråker ikke mye (etter fra hva jeg har hørt/lest) og kjøler veldig, veldig godt. Jeg hadde kjøpt samme oppsettet som deg, bortsett fra at jeg ville heller valgt Nvidia pga Cuda etc... Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Når du legger 15k på bordet for en PC, ville jeg valgt en noe bedre PSU. CM Silent Pro er på ingen måte noen versting, men den kan ikke måle seg med de beste i klassen og for 1085 får du en god PSU, du må bare se andre steder enn Komplett. Corsair AX og Seasonic X fra 560 watt skal kunne dra dette greit. Vær oppmerksom på at den minste Seasonic'en kun har 2 PCIe-kontakter og er således ikke egnet til CF/SLI. http://www.prisjakt.no/category.php?l=s80413291&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s80413350 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Jeg ville gått for "bygge-selv". Det er som du sier at man kan velge siste generasjons deler. Eneste som er å kommentere på er RAM'en. X79 bruker Quad-Channel og ikke Tripple-Channel slik som du hat satt på listen. Kingston driver vel å sender ut Quad-Channel brikkene nå. Når der gjelder vann vs luftkjøling ville jeg gått for Intel-kjølern. Den bråker ikke mye (etter fra hva jeg har hørt/lest) og kjøler veldig, veldig godt. Jeg hadde kjøpt samme oppsettet som deg, bortsett fra at jeg ville heller valgt Nvidia pga Cuda etc... Tips til quad-channel minne? To av disse bør vel bli brukbart? Noen formening om Intel kjøleren vil passe på kabinettet? Kommer denne uten væske, så jeg får festet den på utsiden av kabinettet og dratt slangene gjennom hullene for dette? Hva slags væske kan/bør brukes? Tips til et brukbart Cuda-kort da som er stillegående og i samme prisleie med tilsvarende (eller bedre) ytelse? Når du legger 15k på bordet for en PC, ville jeg valgt en noe bedre PSU. CM Silent Pro er på ingen måte noen versting, men den kan ikke måle seg med de beste i klassen og for 1085 får du en god PSU, du må bare se andre steder enn Komplett. Corsair AX og Seasonic X fra 560 watt skal kunne dra dette greit. Vær oppmerksom på at den minste Seasonic'en kun har 2 PCIe-kontakter og er således ikke egnet til CF/SLI. http://www.prisjakt.no/category.php?l=s80413291&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s80413350 Tips til en bra (helst modulær) og stillegående PSU på Komplett, som ikke koster noe mer enn den jeg fant? Hva med Corsair TX750M? Hva med SSD'en jeg fant - er denne brukbar? Det blir vel bare OS'et som blir kjørende på denne, mens det virtuelle miljøet mitt havner på 2TB disken. Så jeg vurderer å gå ned til 120/128/160GB for å få ned prisen noe. Er Vertex 3 å satse på, eller er det noe bedre som er billigere? Kingston HyperX? Jeg hadde jo glemt DVD-ROM og et ekstra nettverkskort på lista, så jeg ligger foreløpig litt over budsjett. Er det noe jeg kan finne billigere uten at det går nevneverdig ut over ytelsen? Om ikke er det ikke verre enn at jeg kjøper f.eks. PSU selv (jobben betaler 12k eks moms, og handler jeg for mindre får jeg ikke mellomlegget). Minnemengden er kanskje litt i overkant av hva jeg trenger, men det er jo ikke mange hundrelappene her, og det er jo litt moro da å ha litt å gå på da... Noe annet av kabler etc. som jeg bør kjøpe med? Trenger jeg ei 120mm ekstra i front? Sånn ser da den oppdaterte lista ut, inntil jeg får tips om et nVidia skjermkort og ny PSU. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1024562&su=E255D15B-F7AF-41A6-8270-703C8DAE51E9 Endret 18. desember 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Tips til quad-channel minne? To av disse bør vel bli brukbart? Noen formening om Intel kjøleren vil passe på kabinettet? Kommer denne uten væske, så jeg får festet den på utsiden av kabinettet og dratt slangene gjennom hullene for dette? Hva slags væske kan/bør brukes? Tips til et brukbart Cuda-kort da som er stillegående og i samme prisleie med tilsvarende (eller bedre) ytelse? Tips til en bra (helst modulær) og stillegående PSU på Komplett, som ikke koster noe mer enn den jeg fant? Hva med Corsair TX750M? Hva med SSD'en jeg fant - er denne brukbar? Det blir vel bare OS'et som blir kjørende på denne, mens det virtuelle miljøet mitt havner på 2TB disken. Så jeg vurderer å gå ned til 120/128/160GB for å få ned prisen noe. Er Vertex 3 å satse på, eller er det noe bedre som er billigere? Kingston HyperX? Jeg hadde jo glemt DVD-ROM og et ekstra nettverkskort på lista, så jeg ligger foreløpig litt over budsjett. Er det noe jeg kan finne billigere uten at det går nevneverdig ut over ytelsen? Om ikke er det ikke verre enn at jeg kjøper f.eks. PSU selv (jobben betaler 12k eks moms, og handler jeg for mindre får jeg ikke mellomlegget). Minnemengden er kanskje litt i overkant av hva jeg trenger, men det er jo ikke mange hundrelappene her, og det er jo litt moro da å ha litt å gå på da... Noe annet av kabler etc. som jeg bør kjøpe med? Trenger jeg ei 120mm ekstra i front? Sånn ser da den oppdaterte lista ut, inntil jeg får tips om et nVidia skjermkort og ny PSU. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1024562&su=E255D15B-F7AF-41A6-8270-703C8DAE51E9 her er et kort med kuda: GTX 560 - 1400kr kjøleren skal gå fint inn i R3 men "dessverre" så kommer kommer den "pre-filled", det er rett og slett meningen med dem, det og at man skal kunne si at man har vannkjøling ;P TX 750 er en OK strømforsyning for de fleste vengeance brikkene skal gå greit Endret 18. desember 2011 av olestokk Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Er det mye å hente på ytelse på et 560 Ti kort i forhold til standard 560 til at det kan forsvare en pris på 3-400,- mer? Når vannkjølinga kommer ferdig lukket må vel også radiatoren stå på innsiden av kabinettet? Vil ikke noe av hensikten med vannkjøling forsvinne da, siden man ikke får varmen ut av kabinettet på samme måte? Radiatoren vil vel da også hindre noe av luftstrømmen? Så TX70M burde jeg heller satse på fremfor Silent Pro M700? Hva tenker dere om diskene? Vil det fungere greit å kjøre 2k8R2 på SSD'en og det virtuelle miljøet på snurredisken, eller finnes det mer optimale løsninger som ikke koster skjorta? Hva med størrelsen på SSD'en, bør det holde med 120 GB? Hva med Force 3 180 GB? Ellers ser jeg at Komplett har økt prisene, så handlekurven min har blitt 700,- dyrere siden i går... Endret 19. desember 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Er det mye å hente på ytelse på et 560 Ti kort i forhold til standard 560 til at det kan forsvare en pris på 3-400,- mer? Når vannkjølinga kommer ferdig lukket må vel også radiatoren stå på innsiden av kabinettet? Vil ikke noe av hensikten med vannkjøling forsvinne da, siden man ikke får varmen ut av kabinettet på samme måte? Radiatoren vil vel da også hindre noe av luftstrømmen? Så TX70M burde jeg heller satse på fremfor Silent Pro M700? Hva tenker dere om diskene? Vil det fungere greit å kjøre 2k8R2 på SSD'en og det virtuelle miljøet på snurredisken, eller finnes det mer optimale løsninger som ikke koster skjorta? Hva med størrelsen på SSD'en, bør det holde med 120 GB? Hva med Force 3 180 GB? Ellers ser jeg at Komplett har økt prisene, så handlekurven min har blitt 700,- dyrere siden i går... 120 - 180 GB er godt å ha hvis man skal ha en god del programmer Force 3 er en veldig god SSD bare man oppdaterer firmware, fordi den er ganske usikker i form av at den ka få BSOD jeg ville gått for TX 750M fremfor Silent Pro 700M vel, meningen med lukket vannkjøling er vel for det første "looks", selv synes jeg at en Noctua ser forfærdelig ut ine i PCen, spesielt en med vindu, annet kan vel være å kunne si at man har vannkjøling. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Kanskje det blir Force 3 180 GB da, og TX750M. Angående kjøling er jeg ute etter noe som er mest mulig stillegående, så hvordan det ser ut spiller ingen rolle, med mindre det er snakk om en dige rog uhensiktsmessig radiator på utsiden som forværrer plasseringsmulighetene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Jeg ville gått for selvbygger, og et oppsett f.eks. i retning av dette (har antatt at du har skjerm fra før som du skal bruke videre, har ikke fått tilgang til listen din hos Komplett): CoolerMaster Sileo 500 kabinett https://www.dustin.n...duct/5010206296 OCZ ModXstream Pro 700W PSU https://www.dustin.n...duct/5010462266 Asus P9X79 WS hovedkort https://www.dustin.n...duct/5010614652 Intel Core i7 3930K https://www.dustin.n...duct/5010614052 Corsair Vengeance 16GB DDR3 ram https://www.dustin.n...0mhz-cl9-(4x4gb)-blue/product/5010618983 OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB SSD https://www.dustin.n...duct/5010589553 LG 12x BD-R bluray http://www.dustin.no...duct/5010601234 Zotac GTX560Ti skjermkort http://www.dustin.no...duct/5010615860 På Dustin.no havner jeg da på 14000 blanke kroner (ink. mva) , og du kan bruke den siste tusenlappen på kjøling, tastatur/mus, harddisk etc etter eget ønske. Klarer du deg med DVD-brenner kan du jo spare ca 500 kr til også... Hovedkortet har 2x Intel nettverkskort. Skal du bruke maskinen mest som server, ville jeg dog også vurdert å kjøpe S1155-basert C204-hovedkort og Intel Xeon-prosessor. Da sparer du noen kroner på både hovedkort og prosessor (får rett nok noe dårligere ytelse, men slett ikke sikker på at du egentlig merker så mye forskjell), men kan ta i kraftigere på andre ting. Du får dessuten serverhovedkort med 2x Intel-servernettverkskort... Ville også droppet Win2k8R2 i bunnen, og heller gått for VMware vSphere Hypervisor (gratis fra VMware). Du kan da fjernstyre de virtuelle maskinene fra et web-grensesnitt, eller betale noen kroner for programvare (som går mye glattere, rett skal være rett). Er også teoretisk mulig, om enn ikke "etisk forsvarlig" å bruke en trial-versjon på nytt og på nytt, den varer i ca to måneder av gangen. Når systemet er oppe skal du jo egentlig ikke trenge å gjøre så all verdens mye som du ikke kan gjøre via remote-fjernstyring av OSene direkte... Endret 19. desember 2011 av k-ryeng Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Ellers ser jeg at Komplett har økt prisene, så handlekurven min har blitt 700,- dyrere siden i går... Var tilbud på vannkjølingen og prosessoren før Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Ja, men ikke på 700,- og det var vel ikke noe annet det var tilbud på (om jeg husker rett). Jeg ville gått for selvbygger, og et oppsett f.eks. i retning av dette (har antatt at du har skjerm fra før som du skal bruke videre, har ikke fått tilgang til listen din hos Komplett): Den oppdaterte lista lå lenger ned i tråden, men jeg har oppdatert førstepost med den nå også. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1024562&su=E255D15B-F7AF-41A6-8270-703C8DAE51E9 På Dustin.no havner jeg da på 14000 blanke kroner (ink. mva) , og du kan bruke den siste tusenlappen på kjøling, tastatur/mus, harddisk etc etter eget ønske. Klarer du deg med DVD-brenner kan du jo spare ca 500 kr til også... En DVD-brenner holder i massevis. Resten av utstyret har jeg. Hovedkortet har 2x Intel nettverkskort. Skal du bruke maskinen mest som server, ville jeg dog også vurdert å kjøpe S1155-basert C204-hovedkort og Intel Xeon-prosessor. Da sparer du noen kroner på både hovedkort og prosessor (får rett nok noe dårligere ytelse, men slett ikke sikker på at du egentlig merker så mye forskjell), men kan ta i kraftigere på andre ting. Du får dessuten serverhovedkort med 2x Intel-servernettverkskort... Jeg har som du kan se, sett på et liknende hovedkort, dog med kun ett nettverkskort. Derfor har jeg lagt til et i tillegg i handlelista. Maskinen kommer vel til å bli brukt til litt av hvert, så derfor har jeg nok sett litt bort fra dedikerte serverkomponenter. Ville også droppet Win2k8R2 i bunnen, og heller gått for VMware vSphere Hypervisor (gratis fra VMware). Du kan da fjernstyre de virtuelle maskinene fra et web-grensesnitt, eller betale noen kroner for programvare (som går mye glattere, rett skal være rett). Er også teoretisk mulig, om enn ikke "etisk forsvarlig" å bruke en trial-versjon på nytt og på nytt, den varer i ca to måneder av gangen. Når systemet er oppe skal du jo egentlig ikke trenge å gjøre så all verdens mye som du ikke kan gjøre via remote-fjernstyring av OSene direkte... Grunnen til at jeg ønsker å ha 2k8R2 i bunnen er pga muligheten til å kjøre spill. ESXi bruker vi på jobben, mens Hyper-V blir stadig mer aktuelt på markedet. Derfor tenkte jeg å fordype meg mer i det. Jeg vurderer nå Corsair H80 fremfor Intel-kjøleren, men jeg er litt skeptisk til om denne vil kollidere med minnebrikkene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg har forøvrig bygget PC med både CoolerMaster Sileo 500 (til min mor) og Fractal Design-kabinettet du har satt opp (på jobb) , og jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt CoolerMaster-kabinettet i en ny PC... Har ikke frontdør, men er et lekkert og svært godt lyddempet kabinett, og mye bedre å jobbe med enn Fractal Design... Jeg har brukt H70-kitet til Corsair på jobb, og det er i hvert fall ikke noe problem med minnebrikkene der. H80 er kanskje større? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 H80 og X79-kort er visst ikke noen god kombinasjon, og man må bruke low profile minne for at det skal gå for at radiatoren kan plasseres bak. Men jeg lurer på om det ikke går an å plasse den i toppen uten at den vil kollidere med minnebrikkene (eller noe annet)? Når det kommer til kabinett har jeg selv bygd en maskin i R3, og det var da en ganske kurant jobb. Jeg syns også den er veldig lekker og stilren (mer enn Sileo 500), samt at den har USB 3 tilkobling noe ikke Sileo 500 ikke har? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Jeg har som du kan se, sett på et liknende hovedkort, dog med kun ett nettverkskort. Derfor har jeg lagt til et i tillegg i handlelista. Maskinen kommer vel til å bli brukt til litt av hvert, så derfor har jeg nok sett litt bort fra dedikerte serverkomponenter. Intel Xeon er jo ikke helt ubrukelig til spill akkurat, men det er klart at det er ikke mye som matcher i7 3930K i samme prisområde, ei heller på serverfronten. Tror likevel du ville fått igjen for C204-chipset til selve serverbiten, ikke minst med serveradaptere på nettverkskortene - pluss at prisen blir lavere... Når det kommer til kabinett har jeg selv bygd en maskin i R3, og det var da en ganske kurant jobb. Jeg syns også den er veldig lekker og stilren (mer enn Sileo 500), samt at den har USB 3 tilkobling noe ikke Sileo 500 ikke har? Jeg fikk i hvert fall et langt bedre inntrykk av Sileo 500 enn av Define R3... Virker mye mer robust, bedre lyddempet og får ikke så lett merker og skrammer som Define R3. Silencio 550 er jo også et alternativ (med USB 3.0), selv om jeg ikke liker høyglansfront... Endret 19. desember 2011 av k-ryeng Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Tror nok jeg styrer unna server-komponenter. Titta på de to C02-kortene de hadde på Komplett, og dårlig med tilkoblingsmuligheter blant annet gjør de nok mer egnet til dedikerte serveroppgaver. Jeg skal ikke ha en server stående på 24/7 som kjører server oppgaver. Jeg skal ha en arbeidsstasjon som det kan spilles litt på, samt kjøres et virtuelt miljø på som jeg blant annet kan bruke til å komme meg i gjennom noen MS sertifiseringer med, samt litt annen lek, moro og egenlæring. Det jeg dveler mest med nå er kjøling. Komplett har ikke etter det jeg kan se low profile quad-channel minne. Kan jeg bruke to dual-channel brikkepar, eller er det risikabelt? Ser noen abefaler og kjøper quad-channel sett, fordi man da får fire liker brikker, mens man ikke er garantert at to par dual-channel brikker vil fungere sammen som quad-channel. Ellers har de jo disse brikkene med lave kjøleribber, men her står det jo "to kanaler" i beskrivelsen. Så kan jeg da risikere at disse ikke vil operere som quad channel, eller henger beskrivelsen igjen fra da det ikke eksisterte quad-channel på markedet? Endret 19. desember 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Ingen som har noen flere innspill å komme med? Det som i hovedsak gjenstår nå er å bestemme meg for hvilken CPU kjøler og hovedkort jeg skal gå for. Det står i hovedsak mellom ASUS P9X79 PRO eller ASUS Sabertooth X79 med Intel Pro/1000CT, eller ASUS P9X79 Deluxe uten eksternt nettverkskort. Noen som har noen innspill her? Når det kommer til kjøler er jeg litt usikker på om jeg bør gå for H80 eller en luftkjøler? Jeg vurderer Noctua NH-D14 SE2011, men jeg lurer på om det kanskje er noen litt mindre kjølere som ikke støyer noe mer og kjøler nesten like bra? Ellers så tenker jeg at jeg går for MSI GeForce GTX 560Ti, hvis ikke noen kommer med en god grunn til å heller gå for ASUS GeForce GTX 560Ti? Oppdatert handleliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1024562&su=E255D15B-F7AF-41A6-8270-703C8DAE51E9 Endret 21. desember 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå