janingar Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Hei! Sitter med en KIA Sephia 1996 mod. Har nå funnet ut at den må repareres for omtrent 9000 kr. og så lurer jeg på om det er verdt å reparere eller om jeg bare burde se meg om etter en ny bil. Ser at tilsvarende KIA Sephia modeller går for under 10 000 kr. på Finn og da er de oppgitt med omtrent halvparten kjørelengde enn min. Litt data: Kjøpt for 40 000 kr. 2005. Km. standen var da ca. 145 000 Nå er den kjørt litt over 245 000 Mellom 2005 - 2008: Reparasjon av lekasje og toppakning: 10 0000 kr. Bilen 2009 ----------- Eksos-anlegget: 4000 kr. Bilen 2010 ----------- reparasjon. 2000 kr. Ny dynamo: 3800 kr. Stabilisator-stag: 1100 kr. Bilen 2011 ----------- Diverse brems: 9000 kr. (Forventet reparasjon.) SUM: 29 9000 kr. Mulig at jeg har glemt en reparasjon til, men dreier seg evt. om maks 5000 kr. til. Delt på antall måneder jeg har hatt bilen tilsvarer dette 417 kr. per mnd. til reparasjon. Jeg vet at bilen er ikke verdt å selge. Den har også begynt å ruste litt, så om jeg fikser den nå blir det bare for å beholde den og kjøre den så lenge den klarer seg. Spm. er om det er verdt å ta en siste reparasjon til ca. 9000 kr. så den kommer seg gjennom neste års EU-kontroll og la den rulle så lenge den holder, eller om jeg burde si stopp nå og heller se meg om etter ny bruktbil? Lenke til kommentar
provolone Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 behold bilen som delebil, og kjøpe "ny" av samme? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Hvor mye reprasjon er det snakk om på bremsene da? Bremser er som regel ganske enkelt og gjøre selv, du kanskje kjenner noen som kan hjelpe også. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Ser at tilsvarende KIA Sephia modeller går for under 10 000 kr. på Finn og da er de oppgitt med omtrent halvparten kjørelengde enn min. Bilen 2011 ----------- Diverse brems: 9000 kr. (Forventet reparasjon.) Du svarer på ditt eget spørsmål i mine øyne, hvorfor bruke mer eller like mye på å fikse bilen du har når du kan få en lik og mindre brukt bil til samme kost? 40k (+30k i vedlikehold) for en bil i 6år er ikke gærnt i mine ører hvertfall, men når vedlikehold kost går over hva bilen er verd i salg så er det kanskje på tide å la den dø Endret 18. desember 2011 av trollhatt 1 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 18. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Hvor mye reprasjon er det snakk om på bremsene da? Bremser er som regel ganske enkelt og gjøre selv, du kanskje kjenner noen som kan hjelpe også. Det som må gjøres i henhold til overslaget jeg har fått er: håndbremswire begge sider bak, hjulsylinder bak, bremseskosett bak, monteringssett for bremsesko bak. I tillegg må pumpa for spylevæsken byttes ut da den har takket for seg. Jeg kjenner dessverre ingen med brukbar kompetanse på bil til å kunne gjøre det Ser at tilsvarende KIA Sephia modeller går for under 10 000 kr. på Finn og da er de oppgitt med omtrent halvparten kjørelengde enn min. Bilen 2011 ----------- Diverse brems: 9000 kr. (Forventet reparasjon.) Du svarer på ditt eget spørsmål i mine øyne, hvorfor bruke mer eller like mye på å fikse bilen du har når du kan få en lik og mindre brukt bil til samme kost? 40k (+30k i vedlikehold) for en bil i 6år er ikke gærnt i mine ører hvertfall, men når vedlikehold kost går over hva bilen er verd i salg så er det kanskje på tide å la den dø Ja, du har rett der Må sies at jeg i mangel av bedre viten bestilte verkstedtime for å få det ordnet, så delene er bestilt til verksted, vet ikke hvor glade de blir om jeg sier at jeg har ombestemt meg Litt irriterende at dette skulle bli oppdaget nå før jul ettersom jeg trenger en kjørbar bil da. Det som haster mest er pumpa til spylevæska. Mulig at jeg bare bør be de fikse den og la bilen synge på siste verset fram mot EU-kontrollen neste år (må EU-godkjennes innen april) og bruke tiden i mellom på å se etter ny bil. EDIT: Takker for svarene så langt Endret 18. desember 2011 av janingar Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Det finnes jo ikke et enkelt riktig svar på dette, og det kan være vanskelig å avgjøre når nok er nok. Jeg har ikke svaret jeg heller, men vil lufte noen tanker du kan vurdere, eller forkaste. For en ting av betydning, spesielt i denne prisklassen, er etter mitt syn at "du vet hva du har, du vet ikke hva du får!" Såvidt jeg kan se er alle reparasjoner bortsett fra topp-pakning (samt muligens en uspesifisert reparasjon på 2000,-) snakk om slitedeler, og ting som like gjerne kan repeteres på en "ny" tilsvarende bil. I det hele tatt vil du måtte forvente liknende reparasjoner på en tilsvarende bil til 10.000 (+ omreg), eventuelt belage deg på flaks, eller at "alt" er byttet allerede på den nye. Hvis dilemmaet står og faller mellom å reparere, eller kjøpe en ny tilsvarende, (eller tilsvarende pris) ny bil, så ville jeg latt den øvrige tilstanden på den du har avgjøre. Risiko blir det uansett, du har ingen garanti for at det ikke dukker opp nye problemer, og enda mindre med en ny gammel og så billig bil. En mulighet, siden du skal ha EU/PKK-kontroll i april, og du allerede har satt i gang bytting av spylerpumpe, er at du tar den PKK- kontrollen allerede nå i januar (man kan tidligst vise den 4 mnd før fristen), også først etter dette avgjøre. Viser det seg da å være flere skjeletter i skapet, og mer enn det du vet nå som må fikses så er det vel ikke liv laga. Du har fortsatt frem til fristen i april på å reparere eventuelle feil, selv om du viser den i januar. (Unntaket er så grove feil at den blir avskiltet/kjøreforbud, men da bør du ikke kjøre uansett og det skal mye til) 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Jeg kostet på ca 45,000 på en gammel rustfri Caravelle VR6 1997 modell som er oljebehandlet hvert år. Det er overhaling av automatkasse og bytte av registerkjede. Uten disse reparasjoner hadde jeg aldri fått solgt bilen så bestemte jeg å beholde bilen i 5 år til. Endret 19. desember 2011 av Indian Lenke til kommentar
janingar Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Det finnes jo ikke et enkelt riktig svar på dette, og det kan være vanskelig å avgjøre når nok er nok. Jeg har ikke svaret jeg heller, men vil lufte noen tanker du kan vurdere, eller forkaste. For en ting av betydning, spesielt i denne prisklassen, er etter mitt syn at "du vet hva du har, du vet ikke hva du får!" Såvidt jeg kan se er alle reparasjoner bortsett fra topp-pakning (samt muligens en uspesifisert reparasjon på 2000,-) snakk om slitedeler, og ting som like gjerne kan repeteres på en "ny" tilsvarende bil. I det hele tatt vil du måtte forvente liknende reparasjoner på en tilsvarende bil til 10.000 (+ omreg), eventuelt belage deg på flaks, eller at "alt" er byttet allerede på den nye. Hvis dilemmaet står og faller mellom å reparere, eller kjøpe en ny tilsvarende, (eller tilsvarende pris) ny bil, så ville jeg latt den øvrige tilstanden på den du har avgjøre. Risiko blir det uansett, du har ingen garanti for at det ikke dukker opp nye problemer, og enda mindre med en ny gammel og så billig bil. En mulighet, siden du skal ha EU/PKK-kontroll i april, og du allerede har satt i gang bytting av spylerpumpe, er at du tar den PKK- kontrollen allerede nå i januar (man kan tidligst vise den 4 mnd før fristen), også først etter dette avgjøre. Viser det seg da å være flere skjeletter i skapet, og mer enn det du vet nå som må fikses så er det vel ikke liv laga. Du har fortsatt frem til fristen i april på å reparere eventuelle feil, selv om du viser den i januar. (Unntaket er så grove feil at den blir avskiltet/kjøreforbud, men da bør du ikke kjøre uansett og det skal mye til) Da har bilen vært en tur på verksted. Ba de først ta en litt nærmere titt på om det var flere skjulte overraskelser, fikk vite at støtdemper bak måtte byttes og bremserør. De sa at de kunne ta en EU-kontroll nå. Resultatet av det ble et kostnadsoverslag på 13 000 kr. Det er etter at ny spylevæskepumpe er montert. Så resultatet er at det er billigere for meg å skrote bilen og heller bruke tiden fram april til å finne meg en litt nyere bruktbil Takk for alle svar Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hvis det står om å kjøpe en "ny" bil til 13k eller repparere den du har for 13k, ville jeg repparert. Det er vanskelig å få feilfrie biler under 50k nå for tiden (feilfrie som i at den går i ett par år før du må begynne å koste på den betydelige summer). Lenke til kommentar
valentino Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Når du gjør denne vurderingen bør du også vurdere teorien bak "senket kostad". Dette går i hovedtrekk ut på at du når du vurderer fremtidige investeringer ikke skal hensynta allerede påløpte kostnader som er irreversible, som f.eks. reparasjonskostnader. Listen din over historiske kostnader i førsteposten er spennende, men ikke så veldig relevant i forhold til kostnadsspørsmålet fremover. Senket kostnad innebærer at når du vurderer den bilen du har nå må du tenke på fremtidige reparasjonskostnader. Med tanke på alt du har byttet ut allerede kan du sikkert få noen tanker fra verkstedet på hva du kan forvente fremover. Det du allerede har fikset trenger forhåpentligvis ikke byttes i resten av bilens levetid og vil redusere noe av investeringskostnadene. På en ny bruktbil må du gjøre samme beregningen, pluss innkjøpskostnadene. Det er imidlertid stor usikkerhet på denne beregningen da en bruktbil du ikke kjenner kan ha mange skjulte feil. De jeg kjenner som har kjøpt bruktbiler i prisklassen 30-60k pleier å måtte bruke ytterligere 10-30k for å sette bilen i stand. Spørs selvsagt hvor heldig du er med kjøpet, men du må ta dette med i beregningene dine. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Det finnes jo ikke et enkelt riktig svar på dette, og det kan være vanskelig å avgjøre når nok er nok. Jeg har ikke svaret jeg heller, men vil lufte noen tanker du kan vurdere, eller forkaste. For en ting av betydning, spesielt i denne prisklassen, er etter mitt syn at "du vet hva du har, du vet ikke hva du får!" Såvidt jeg kan se er alle reparasjoner bortsett fra topp-pakning (samt muligens en uspesifisert reparasjon på 2000,-) snakk om slitedeler, og ting som like gjerne kan repeteres på en "ny" tilsvarende bil. I det hele tatt vil du måtte forvente liknende reparasjoner på en tilsvarende bil til 10.000 (+ omreg), eventuelt belage deg på flaks, eller at "alt" er byttet allerede på den nye. Hvis dilemmaet står og faller mellom å reparere, eller kjøpe en ny tilsvarende, (eller tilsvarende pris) ny bil, så ville jeg latt den øvrige tilstanden på den du har avgjøre. Risiko blir det uansett, du har ingen garanti for at det ikke dukker opp nye problemer, og enda mindre med en ny gammel og så billig bil. En mulighet, siden du skal ha EU/PKK-kontroll i april, og du allerede har satt i gang bytting av spylerpumpe, er at du tar den PKK- kontrollen allerede nå i januar (man kan tidligst vise den 4 mnd før fristen), også først etter dette avgjøre. Viser det seg da å være flere skjeletter i skapet, og mer enn det du vet nå som må fikses så er det vel ikke liv laga. Du har fortsatt frem til fristen i april på å reparere eventuelle feil, selv om du viser den i januar. (Unntaket er så grove feil at den blir avskiltet/kjøreforbud, men da bør du ikke kjøre uansett og det skal mye til) Da har bilen vært en tur på verksted. Ba de først ta en litt nærmere titt på om det var flere skjulte overraskelser, fikk vite at støtdemper bak måtte byttes og bremserør. De sa at de kunne ta en EU-kontroll nå. Resultatet av det ble et kostnadsoverslag på 13 000 kr. Det er etter at ny spylevæskepumpe er montert. Så resultatet er at det er billigere for meg å skrote bilen og heller bruke tiden fram april til å finne meg en litt nyere bruktbil Takk for alle svar 13.000 kroner??? Bruker han verktøy av gull? Jeg hadde brukt et verksted om du ikke bor så langt unna. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Hvis det står om å kjøpe en "ny" bil til 13k eller repparere den du har for 13k, ville jeg repparert. Det er vanskelig å få feilfrie biler under 50k nå for tiden (feilfrie som i at den går i ett par år før du må begynne å koste på den betydelige summer). Ser at jeg ikke har nevnt det før. Det står ikke mellom reparere eller å kjøpe en ny bil i tilsvarende klasse. Henviste bare til en tilsvarende bil for å få en idé om verdien på bilen min. Skal jeg først bytte bil vil jeg legge litt mer penger i det og skaffe en nyere bil til mellom 65- 80 000 kr. Om valget hadde stått mellom å reparere og kjøpe en ny i samme prisklasse hadde jeg valgt å reparere. Som pcp160 skrev: Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg ville fått. Indian: Er Mekonomen som har sett på bilen min. Fra kontrollseddelen står det følgende (det som ble kommentert): Lang vandring på parkbrems: 2 Noe slitte bremseklosser og bremseskiver foran: 0 Rust ytre venstre bremserør bak: 2 Lekasje hjulsylinder høyre bak: 2 Ujevn virkning foran, svakest venstre + svak virkning bak: 2 Parkbrems, ingen virkning: 2 Steinsprut frontrute: 0 Foringer stabstaglinker bak er morkne: 0 Lekasje støtdemper venstre bak: 2 Litt rust hjulbue høyre bak: 0 Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Personlig hadde jeg kjørt den til den omkom (f.eks ikke gikk gjennom EU), men fikset det som virkelig er nødvendig for å kunne bruke bilen frem til da, om det ikke kommer på usansynlige summer. Det blir jo en vurderingssak for deg uansett, mtp. kostnad å beholde kontra og bytte. Endret 21. desember 2011 av trollhatt Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 Hvis du bor i rimelig avstand til Strömstad, A&K Bil&Däck i Skrre er verdt å undersøke. En bytte av drivakselmansjett og nedre opphengskule betalte jeg 1600 SEK for. Møller skulle ha 5900, Mekonomen 5200 og SnapDrive 6500 norske kroner. 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Jeg vet hva jeg hadde gjort med en Kia 2 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Hvis du bor i rimelig avstand til Strömstad, A&K Bil&Däck i Skrre er verdt å undersøke. En bytte av drivakselmansjett og nedre opphengskule betalte jeg 1600 SEK for. Møller skulle ha 5900, Mekonomen 5200 og SnapDrive 6500 norske kroner. Bor ikke direkte nær Strömstad, men ikke mer enn ca. 2 timer unna svenkegrensen litt lenger opp på østlandet Så takk for tipset, skal undersøke om noen "over der" kan fikse bilen litt rimeligere så den kan få et år eller to til på veien. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Hvis du køper hele kvoten og ikke stoppe for å fortolle....sparer du mye. Jens har sagt hele tiden at bruk av oljepenger i Norge skaper innflasjon.....så det hviler faktisk samfunnsansvar her å bruke mest mulig i Sverige. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå