Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tolkning av lovparagraf

Anbefalte innlegg

I jussfaget jeg tar har vi vært innom domstolloven som sier noe om hvordan dager, uker og måneder skal regnes i forhold til frister, men jeg husker ikke hvilken paragraf det var snakk om.

Googlet meg fram til at det antagelig er §148, kan det stemme? Der står det følgende:

§ 148. Ved beregning av frister, som er bestemt efter dage, telles ikke den dag med, da fristen begynder at løpe. Derimot medregnes møtedagen eller den dag, da den handling, fristen gjælder, tidligst kan foretages eller senest maa være foretat.

Frister, som er bestemt efter uker, maaneder eller aar, ender paa den dag i den sidste uke eller den sidste maaned, som efter sit navn eller sit tal svarer til den dag, da fristen begynder at løpe. Har ikke maaneden dette tal, ender fristen paa den sidste dag i maaneden.

La oss si at det er snakk om en klagefrist på f.eks. 14 dager (hvor sannsynlig det er vet jeg ikke) fra man mottok et vedtak. Hvis man mottar brevet 5. jan 2012, når er da fristen ute? 19. jan?

Noen som kan gi en kort forklaring på siste leddet, altså "frister, som er bestemt (...)"?

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...