Ole3 Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg har en ok arbeidsstasjon (4Gb, AMD Phenom II X4 955 3,2Ghz, Windows-7 64bit) som brukes til kontorarbeid og bildebehandling. Fordi maskinen ikke (primært) skal brukes til spill eller videoredigering har jeg ikke investert i et eget skjermkort, men bruker funksjonen på hovedkortet (ATI Radeon HD 4200). Jeg opplever nå treghet og heng i nettleser (Opera) når flash er aktivert. Er det en sannsynlig sammenheng mellom sider med mye flash og det enkle skjermkortet som ligger på hovedkortet? //Ole Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Stor sannsynlighet for at det integrerte svarer dårlig mot flash ja. Er det når du fører musa over flash-elementet at du får problemer? Da er "fiksen" å venstreklikke en gang på videoen i Opera, jeg aner ikke hvorfor det er slik da jeg heller bruker Chrome til flash-videoer enn å rote med potensielle fikser. Det du også kan forsøke er å deaktivere hardware-akselerering ved å høyreklikke på et flash-element og velge settings. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Vell som vi sa i en kommentar tråd når Flash introduserte GPU støtte: "Hurra nå istedet for å ha 1-2 CPU kjerner gå amok med flash, så kan vi nå få 512 stream prossesorer som går berserk med høyt forbruk". Flytt flashen over på CPUen istedet, og vurderer en Flash block løsning hvor du bestemmer hvilke flash elementer du vil kjøre. Da kan slippe unna litt av "Løpskheten" som kan forekomme når flash reklamer er i tonnevis på nettsider. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Kan også nevne at Opera har en utmerket blokkeringsfunksjon for reklame ved å høyreklikke på siden og å velge "blokker innhold." Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2011 Takk for svar begge to! Jeg har inntrykk av at flash-animasjoner på andre faner i Opera får ytelsen ned i den aktive fanen. Typisk konsekvens kan være at "scrolling" av tekst henger eller lugger. Den ene kjernen i CPUen går samtidig opp mot maks. "OOC7D"; Du sier at jeg skal flytte flash over på CPU. Mener du da det samme som "arni90" - at jeg skal deaktivere hardware-aksellerering? Blir ikke det en litt pussig ting å gjøre så lenge en av kjernene er på vei mot taket? En "flashblocker" utility høres ut som en god ide. En rask googling viser faktisk at dette er standard, men må enables i Opera 11. Er herved gjort Avspilling av flash videoer går forøvrig fint. Takk så langt! //Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå