RattleBattle Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Å skylde bare på 3dje part er lit drøyt. Hva i artikkelen som han knotet med skyldtes ikke tredjeparter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 http://www.gimp.org/macintosh/ Var den jeg fulgte og lasta ned, men gimp ser ikke ut til å starte skikkelig. gimp og x11 åpner seg tilsynelatende med ok status i statusbaren, men får ikke åpnet gimp. Skifter til x11 hver gang jeg trykker på programmet. Lukter noen ugler her. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Linux sin sterkeste side vil jeg påstå er all slags koding og programvareutvikling. Ingenting slår kombinasjonen Emacs/Vim, gcc ,consol og annet snacs For min del er det Eclipse som gjelder til det meste av utvikling. Det er det eneste programvareutviklings-rammeverket hvor jeg kan få alt samlet, i et program (og et vindu). Veldig mange Eclipse-plugins for ulike programmeringsspråk har auto-complete-støtte som er uvurderlig, og auto-indent er også heftige saker. Mulighet for å integrere støtte for en haug ulike versjonskontrollere (Git, Subversion, Concurrent Version Systems, etc), osv er også knall. Best av alt er det faktum at Eclipse er basert på Java, og såedes kan brukes på alle OS. Dermed får jeg det samme utviklingsmiljøet både på Windows-maskinen hjemme, MacBooken på universitetet, og Ubuntu-maskinen min de gangene jeg ønsker å gjøre noe der. Selvsagt er Vim eller Emacs tingen om du trenger å utvikle noe over f. eks en SSH terminal-tilkobling, eller kun har en terminal tilgjengelig. Men Eclipse gjør ting såpass mye enklere at jeg foretrekker det. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Ah, http://gimp.lisanet.de/Website/Download.html Lion står ikke der, mulig at Apple har tuklet noe til som gjør at det ikke kjører helt pent. Shippes OS X med X11? Mulig det er noe versjonskrangel. Du kan alltids kompilere opp, det tipper jeg funker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Ah, http://gimp.lisanet.de/Website/Download.html Lion står ikke der, mulig at Apple har tuklet noe til som gjør at det ikke kjører helt pent. Shippes OS X med X11? Mulig det er noe versjonskrangel. Du kan alltids kompilere opp, det tipper jeg funker. OSX har X11 installert ja, versjon 2.6.3. Kan godt hende det er noe versjonskrangel, å styre med kompilering gidder jeg rett og slett ikke. Jeg gjorde nå et forsøk ihvertfall. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Støtte kommer vel etterhvert, tenker jeg. Edit: Ellers kan du alltids prøve macports. Edit2: http://sourceforge.net/projects/gimponosx/forums/forum/761056/topic/4621160 Snow Leopard-varianten skal fungere på Lion. Endret 18. desember 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
kekepower Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Epost, bruk Davmail (davmail.sf.net) Bruker det selv på jobben og det funker knirkefritt til epost, kalender og adressebok. Da kan du sette opp klienten din til å koble seg opp mot en lokal IMAP server/proxy. Evt om Exchange serveren har IMAP støtte. Lenke til kommentar
slash Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Interessant artikkelserie. Interessant nok til å børste støv av en konto som har stått ubrukt i årevis for å kommentere. Jeg har hatt perioder gjennom årene der jeg har flørtet med linux. Jeg liker linux godt, jeg liker ideologien, og jeg liker mange av løsningene. Og jeg vil at det skal være et alternativ for meg. Men dessverre er det rimelig ubrukelig til mitt formål. Det finnes, som artikkelforfatter har fått erfare, ikke et fullgodt alternativ til Photoshop. Og når man i tillegg må gråte og blø for å sette opp wacom-drivere som til slutt viser seg å være like pålitelige som en gjennomsnittlig yrkeskriminell så har man et problem. Alle linux-nerdene jeg kjenner har med jevne mellomrom overbevist meg om å prøve nyeste release, der alt visstnok funker helt problemfritt*. Jeg blir like skuffet hver gang. *"Problemfritt" betyr i visse kretser at man bare trenger å stå på hodet og drikke vann gjennom nesa mens man fremfører Terje Vigen fra hukommelsen. Så det blir nok ikke linux på arbeidsstasjonen min med det første. Det duger heller ikke til en spillpc. Den største suksessen jeg har hatt med linux var da jeg for noen år tilbake installerte ubuntu på min søsters laptop, som jeg tidligere måtte fikse minimum en gang i måneden grunnet hennes generelle inkompetanse når det gjelder datamaskiner. Etter ubuntu var installert på laptopen hennes ble det noen få telefonsamtaler med generell veiledning, men aldri mer totalt ragnarok. Inspirert av artikkelserien vil jeg gjennomføre et lite eksperiment, og gi linux nok en sjangse. Jeg har en relativt gammel tablet pc fra toshiba som jeg skjelden bruker, siden den har blitt så seig, slik windows-systemer gjerne blir om man ikke restallerer annenhvert år eller deromkring. Jeg kan jobbe relativt effektivt i photoshop 7.0, så om dette funker greit gjennom wine, og jeg får wacom-teknologien i skjermen til å funke, vil jeg faktisk ha gjordt maskina brukelig igjen! Det gjenstår noen hinder rundt en ny installasjon, dòg. Grunnen til at jeg aldri har installert ny windows på den er at den ikke har optisk diskstasjon, og den kan ikke boote fra usb. Har tidligere vært svært fornøyd med hvor fleksibelt linux har vært når det kommer til tricky installasjonsparametere, så jeg antar at jeg skal få det til. //edit: for å klarere, jeg jobber med illustrasjon og concept art, så det jeg krever er primært et program der jeg kan tegne og male digitalt, ikke bildebehandling. Endret 18. desember 2011 av slash Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Kan man ikke si det slik : linux frister ikke mange. ( at det er for mye knoting før man får alt til å virke ) Å skylde bare på 3dje part er lit drøyt. Om du lager et program for windows, og bare windows. Er det da linux sin feil, eller din feil? Lenke til kommentar
slash Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Kan man ikke si det slik : linux frister ikke mange. ( at det er for mye knoting før man får alt til å virke ) Å skylde bare på 3dje part er lit drøyt. Om du lager et program for windows, og bare windows. Er det da linux sin feil, eller din feil? Om man bygger tog, er det mest økonomisk å tilpasse disse til skinnene som ligger i storparten av infrastrukturen. Om et land skulle bygd ut en infrastruktur med forskjellig dimensjon på skinnene så ville det ikke være togprodusentene sin feil om de velger å ikke utvikle separate togsett for et smalt marked. Så om linux da er det lille landet som bygger sin egen infrastruktur så vil det være deres "feil" at det blir vanskeligere å anskaffe togsett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Om du lager et program for windows, og bare windows. Er det da linux sin feil, eller din feil? Nei, men det blir fortsatt Linux sitt problem, om man da er avhengig av dette programmet. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Om man bygger tog, er det mest økonomisk å tilpasse disse til skinnene som ligger i storparten av infrastrukturen. Om et land skulle bygd ut en infrastruktur med forskjellig dimensjon på skinnene så ville det ikke være togprodusentene sin feil om de velger å ikke utvikle separate togsett for et smalt marked. Så om linux da er det lille landet som bygger sin egen infrastruktur så vil det være deres "feil" at det blir vanskeligere å anskaffe togsett. Likefullt dumt for sluttbrukere av tog, dersom skinnene hadde gjort at de får en billigere og bedre reise og at det ikke benyttes fordi skinneprodusenter med mye penger kjøper seg seg inn i markedet ved hjelp av lobbyvirksomhet og avtaler. Noe som ikke er et ukjent fenomen hverken i programvarebransjen eller andre bransjer. 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Kan man ikke si det slik : linux frister ikke mange. ( at det er for mye knoting før man får alt til å virke ) Å skylde bare på 3dje part er lit drøyt. Om du lager et program for windows, og bare windows. Er det da linux sin feil, eller din feil? Om man bygger tog, er det mest økonomisk å tilpasse disse til skinnene som ligger i storparten av infrastrukturen. Om et land skulle bygd ut en infrastruktur med forskjellig dimensjon på skinnene så ville det ikke være togprodusentene sin feil om de velger å ikke utvikle separate togsett for et smalt marked. Så om linux da er det lille landet som bygger sin egen infrastruktur så vil det være deres "feil" at det blir vanskeligere å anskaffe togsett. Jeg vil mer sammenligne dette med hjulstandarder, der en leverandør sverger til sykkelhjul, og en annen til typiske toghjul som vi kjenner dem. De som selger sykkelhjulene pusher på med hvor mye bedre komforten blir, og gir deg store avdrag i prisen og betaler deg penger om du tvinger alle du kjenner til å velge dem. Der de med de tradisjonelle toghjulene som gir langt bedre stabilitet og tillater en mye høyere hastighet gir deg dem gratis. Om du lager et program for windows, og bare windows. Er det da linux sin feil, eller din feil? Nei, men det blir fortsatt Linux sitt problem, om man da er avhengig av dette programmet. Nei, det blir ditt problem. Linux hverken tjener eller taper på at du ikke velger det. 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Om du lager et program for windows, og bare windows. Er det da linux sin feil, eller din feil? Nei, men det blir fortsatt Linux sitt problem, om man da er avhengig av dette programmet. Eller ditt problem som er avhengig av et program og ikke en funksjon. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 God oppsummering og bra skrevet :-)Håper jeg en dag får pågangsmotet og tålmodigeten du har hatt de siste ukene, hehe.Ubuntu 11.10 er installert gjennom Windows her, men har ikke kommet noe lenger, jeg får ikke justert skjermbildet til å bruke hele skjermen engang, så det tar nok litt tid enda å sette seg ned og jobbe med det.Men kudos til deg! om du kjører en VM, så husk å sette opp videominnet. det er som regel det som begrenser skjermstørrelse Har brukt windows-installeringen til Ubuntu, får det opp som 2. valg under oppstart av maskina. Kjører det ikke virituelt nei, men det kan avinstalleres i Windows da Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Det er på sett og vis virtuelt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Både artikkelen og spesielt kommentaren etterpå bære et viss preg av de som står bakk linux forlanger at 3dje part skal gjøre det etter deres premisser. 3dje part vil alltid gjøre det etter prinsipper gavner han , da havner linux lit i baklekse siden det ikke er så utred som de andre alternativene. Det jeg mente var at både linux programermene og de som er 3dje part må kunne samarbeide uten å skylde på hverandre. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Både artikkelen og spesielt kommentaren etterpå bære et viss preg av de som står bakk linux forlanger at 3dje part skal gjøre det etter deres premisser. 3dje part vil alltid gjøre det etter prinsipper gavner han , da havner linux lit i baklekse siden det ikke er så utred som de andre alternativene. Det jeg mente var at både linux programermene og de som er 3dje part må kunne samarbeide uten å skylde på hverandre. Det er ingen som skylder på hverandre. Problemet er at man er i en ond sirkel hvor Linux ikke blir fullgodt for mange, før tredjeparter utvikler for Linux (drivere og programvare), men tredjeparter vil ikke utvikle for Linux før de blir mange nok. Noe som er synd, fordi artikkelforfatter sannsynligvis ville begynt å bruke Linux i mange tilfeller hvis det var på plass. Dessuten er det verdt å merke seg at få hadde sett i retning Microsoft hvis en enhet ikke hadde fungert i Windows eller programvare kun var laget for Mac og/eller Linux, men på produsenten. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg mrs.robinson Skrevet 18. desember 2011 Populært innlegg Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Dette var direkte dårlig Niklas :thumbdown: Du avslutter føljetongen slik du starter den - full av dogmer og med merkelig betraktninger. Når du avslutter "testen" på denne måten får jeg inntrykk av at du overvurderer ditt eget behov for mainstream OS. Du har egentlig vist en relativt stor vrangvilje til å endre tankesett og virkelig bli kjent med Linux. Premissene for denne artikkelserien var også nærmest tåpelige - all den tid den startet som en oppfølger til OSX suksessen. Der kom artikkelforfatter til dekket bord med kostbart dedikert hardware og software ferdig installert. Når dere så skal lage tilsvarende artikkel for Linux finner dere noe gammelt ræl hardware og setter en ukyndig mann på oppgaven til å løse problemene og installere OS. Artiklene ville fått et helt annet innhold om dere benyttet kompatibel hardware. At Niklas også led av en utstrakt fobi for Terminalen som grenset til det komiske gjorde også den totale karakteren av artiklene dårligere, jmfr f.eks Spotify "issues'ene". Du fremstiller deg selv som en real superbruker Niklas med tunge behov og store krav til OS og et krav om PS og skriver spalte på spalte om hvor tungvint og klønete hverdagen din er uten dem, til tross for at du faktisk har en virtuell maskin med Photoshop. Og likevel så klager du og kaller det klønete? Nei da er det ikke teknikken det er feil med - da er det mannen. Dessverre Niklas slike uttalelser blir bare for dumt. Du kan jo for pokker bare fyre opp en vm når du logger inn om morgenen også alt-tabber du innom vm når du skal gjøre noe i PS. Det er hverken klønete eller tungvint. Å klage på dette bare viser at du egentlig bare sitter på pc og leker deg og spiller musikk helt uten å faktisk jobbe. Men slik jeg og flere andre har sagt så trenger du virkelig ikke Ps for å gjøre det småpusket du driver med til daglig - det ville du løst like greit i Gimp. Dessuten har du ikke kjørt utstrakt bruk av utvidelser i Gimp. For meg så fremstår dine behov omtrent slik min mor bruker sin data. Mest epost og facebook......ja du har jo faktisk fokusert mest på spotify og xbmc og at du ikke kan leve uten Ps. Som jo egentlig bare betyr at du har læringsvegring. Du har vist en utrolig evne til å ikke ta til deg kommenterer fra forumet under disse artiklene og du har ikke vært innom noe særlig av det som faktisk gjør Linux til et kanon Os. Du har rett og slett ikke lagt hjertet i disse artiklene Niklas. Elementære ting backup, filserver, eller styrken til Terminal er jo totalt fraværende og det er for dårlig. Totalt sett må jeg si at nivået på artiklene er hva man kunne forventet av et "dameblad" og ikke et såkalt entusiast nettsted. Denne avsluttingen tok livet av hele artikkelserien og du stiller både hw og deg selv i et meget spesielt lys. Endret 18. desember 2011 av mrs.robinson 10 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Problemet her er at linux ikke påvirkes noe særlig av om forbrukere velger det eller ikke, det vil derfor ikke være så mange aktører som vil presse produsenter inn i dette markedet også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg