Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Elgen, la linux være. Det er ikke noe for deg. Ferdig med det.

 

Kan vi få tråden tilbake til topic nå?

 

for en merkelig holdning dere har .

når jeg spør om enkelte ting om linux så nekter dere å svare skikkelig .

At dere ber meg prøve selv er greit , men å forlange at jeg gjør det på sparket er nå lit drøyt .

 

Etter at jeg har sagt at jeg må utsette forsøket til jeg har bedre tid , så blir jeg bedt om la være å forsøke.

 

Det er ikke gode signaler til en som er nysgjerrig på linux .

 

 

Egentlig så hadde jeg ikke tenkt å svare , men når dere roter slik så måtte jeg ta en oppklaring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for en merkelig holdning dere har .

når jeg spør om enkelte ting om linux så nekter dere å svare skikkelig .

At dere ber meg prøve selv er greit , men å forlange at jeg gjør det på sparket er nå lit drøyt .

 

Etter at jeg har sagt at jeg må utsette forsøket til jeg har bedre tid , så blir jeg bedt om la være å forsøke.

 

Det er ikke gode signaler til en som er nysgjerrig på linux .

 

 

Egentlig så hadde jeg ikke tenkt å svare , men når dere roter slik så måtte jeg ta en oppklaring

 

Ta en tur på GNU/Linux-delen av forumet når du er klar for å prøve Linux, så er jeg sikker på at du får den hjelpen du trenger/ønsker. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ha en minnepinne på minimum 4gb klar til den tid. Da kan du teste så mye du vil uten å kludre til din faste installasjon.

 

Til alle her, ha en trivelig førjulsaften !

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg kjenner ikke til hvordan linux løser det jeg nevnte rundt oppdateringer. Har spurt ulike steder og fått ulike svar. Samme med mac. Noen mener at det er like ille på alle plattformer, men at det er mer synlig i win fordi man er mer fokusert på det i og med oppbyggingen er som den er.

 

Forøvrig kommer win 8 med samme type pakkebrønn løsning som linux har, så mulig vi går en lysere hverdag i møte.

Lenke til kommentar

Elgen, la linux være. Det er ikke noe for deg. Ferdig med det.

 

Kan vi få tråden tilbake til topic nå?

 

for en merkelig holdning dere har .

når jeg spør om enkelte ting om linux så nekter dere å svare skikkelig .

At dere ber meg prøve selv er greit , men å forlange at jeg gjør det på sparket er nå lit drøyt .

 

Egentlig så hadde jeg ikke tenkt å svare , men når dere roter slik så måtte jeg ta en oppklaring

 

Er det ikke like drøyt å kreve at folk skal oppklare alt mulig for deg i en evighet, på sparket? Linux eller ikke, folk orker ofte ikke å hjelpe uendelig mye om man ikke gjør en innsats på egenhånd. Andre folk har andre ting å finne på enn å svare på dine spørsmål de også, akkurat som du tydeligvis ikke har tid til å prøve linux.

 

AtW

Lenke til kommentar

Elgen, la linux være. Det er ikke noe for deg. Ferdig med det.

 

Kan vi få tråden tilbake til topic nå?

 

for en merkelig holdning dere har .

når jeg spør om enkelte ting om linux så nekter dere å svare skikkelig .

At dere ber meg prøve selv er greit , men å forlange at jeg gjør det på sparket er nå lit drøyt .

 

Egentlig så hadde jeg ikke tenkt å svare , men når dere roter slik så måtte jeg ta en oppklaring

 

Er det ikke like drøyt å kreve at folk skal oppklare alt mulig for deg i en evighet, på sparket? Linux eller ikke, folk orker ofte ikke å hjelpe uendelig mye om man ikke gjør en innsats på egenhånd. Andre folk har andre ting å finne på enn å svare på dine spørsmål de også, akkurat som du tydeligvis ikke har tid til å prøve linux.

 

AtW

nå har du misforstått .

de forlangte at jeg skulle laste ned og prøve linux på sparket etter at jeg hadde forklart hvorfor jeg måtte vente lit med det .

Etter på så var det en som mente at jeg ikke burde prøve ut linux.

 

At jeg blir bedt om å prøve ut linux er greit , men å forlange at jeg gjør det øyeblikkelig er lit drøyt

 

dette kaller jeg for rot . det var også enste grunn til at jeg svare på innleggene

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hvordan linux løser det jeg nevnte rundt oppdateringer. Har spurt ulike steder og fått ulike svar. Samme med mac. Noen mener at det er like ille på alle plattformer, men at det er mer synlig i win fordi man er mer fokusert på det i og med oppbyggingen er som den er.

Nei, en linux-distribusjon vedlikeholder alle applikasjoner for deg, forskjellige distribusjoner har forskjellig policy, faktisk er det den største forskjellen mellom distribusjonene. Microsoft vedlikeholder kun sine egen på sin egen måte.

Forøvrig kommer win 8 med samme type pakkebrønn løsning som linux har, så mulig vi går en lysere hverdag i møte

Neppe. Punkt en, nesten alle applikasjoner vil være lukkede, så all mulig drit, reklame og lisensmas er der. Punkt to, det vil fortsatt være opp til de enkelte applikasjonene hvordan de oppdateres. Om mulig blir det enda verre for deg, for du får mindre kontroll.
Lenke til kommentar

oppdateringer som man ikke kan kontrollere er jeg også skeptisk til

:: sudo pacman -Syu
Password: 
:: Synchronizing package databases...
core is up to date
extra                  1163.4K  587.2K/s 00:00:02 [###################] 100%
community               962.4K  534.5K/s 00:00:02 [###################] 100%
multilib                 67.4K  172.2K/s 00:00:00 [###################] 100%
catalyst is up to date
:: Starting full system upgrade...
resolving dependencies...
looking for inter-conflicts...

Targets (5): git-1.7.8.1-1  jshon-20111222-1  lib32-attr-2.4.46-2
            xfconf-4.8.1-1  libxfce4ui-4.8.1-1

 

Hvis det er noen av disse pakkene jeg ikke liker at blir oppdatert, så svartelister jeg dem fra oppdateringer.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om man for lov til å bestemme det selv.

 

Det er jo akkurat det jeg svarte på, du kan bestemme det selv eller ikke. Det er ditt system. Det går sterkt imot GNU/Linux-filosofien at andre skal bestemme hva du kan og ikke kan gjøre med ditt system.

 

ok, jeg oppfatte ikke innlegget dit på riktig måte .

 

 

 

God jul !

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om man for lov til å bestemme det selv.

 

Det er et GNU/Linux-system! Du kan bestemme så og si alt selv.

 

at man kan bestemme alt selv kan virke begge veiene .

Det er fint for de som vet hva de herolder på med , men bare kaoset for resten .

 

Det er også det som gjør at det kan virke mere komplisert en de behøver .

her vil det alltid være et spørsmål hvor langt ned på detalj nivå man kan få bestemme selv.

 

her snakker jeg kun på det generelle planen og ikke spesielt for linux

 

 

 

 

God jul !

Lenke til kommentar

Når det sies at man kan bestemme alt selv så betyr ikke det at ikke systemet også kan gjøre ting for deg hvis du velger det. Igjen, det er også en ting du bestemmer selv, og om du føler for at det er bedre at systemet i stor grad tar seg av oppdateringer for deg, så kan du velge det også. Et Linux-system tar veldig få/ingen "random" avgjørelser for deg uten at du kan ha en finger med i spillet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om man for lov til å bestemme det selv.

 

Det er et GNU/Linux-system! Du kan bestemme så og si alt selv.

 

at man kan bestemme alt selv kan virke begge veiene .

Det er fint for de som vet hva de herolder på med , men bare kaoset for resten .

 

Det er også det som gjør at det kan virke mere komplisert en de behøver .

her vil det alltid være et spørsmål hvor langt ned på detalj nivå man kan få bestemme selv.

 

her snakker jeg kun på det generelle planen og ikke spesielt for linux

 

God jul !

 

Det er ikke poenget mitt! Poenget mitt er at det ikke finnes noe med GNU/Linux som man ikke kan fikse eller variere på fra distribusjon til distribusjon.

 

Er det noe med Linux som plager deg, så er det bare X mengde med initiativ som må til for å fikse problemet. Om du ikke liker hvilke pakker som blir oppgradert, så er det det siste problemet som man ikke kan fikse. Det finnes til og med distribusjoner der man flagger hver eneste pakke til oppgradering!

Lenke til kommentar

Jeg forsto da at man kan fikse på tingen selv i linux hvis man vet hva man holder på med .

Derimot hvis man ikke vet hva man holder på med så blir det verre.

Da er man avhengig av hjelp

Er man heldig så blir det fikset i en senere disrtro.

 

siden ikke alle er villig til ta i mot eller etterspørre hjelp og vil forsøke på egen hand så kan det gå riktig galt.

 

 

Det jeg kommenterte var på generelt grunnlag , som gjelder alle systemer .

 

 

et problem med mange systemer er a 2 like sytem ikke nødvendigvis funger på samme måte

Et oppsett kan virke på 4 av 5 pcer mens det 5te har problemer til tross for at alt er likt.

 

løsningen er jo selvfølgelig å prøve en annen utgave eller å juster systemet selv hvis man forstår hva man holder på med

 

Siden jeg kun kjenner Windows så er det for meg naturlig å sammenligne med det

 

 

så blir spørmålet om man skal gidde å justere systemet i håp om å få til lit bedre ytelse eller om man lar være for ikke å ødelegge for det man har

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hvordan linux løser det jeg nevnte rundt oppdateringer. Har spurt ulike steder og fått ulike svar. Samme med mac. Noen mener at det er like ille på alle plattformer, men at det er mer synlig i win fordi man er mer fokusert på det i og med oppbyggingen er som den er

Under Linux installerer du alt fra pakkebrønner via pakkebehandleren. Den har oversikt over alt installert, avhengigheter og sørger for at du får oppdateringer til hver eneste pakke du har installert.

 

xxx@Sjaptop:~$ sudo aptitude safe-upgrade
Resolving dependencies...                
The following NEW packages will be installed:
 linux-headers-2.6.38-13{a} linux-headers-2.6.38-13-generic{a} 
 linux-image-2.6.38-13-generic{a} 
The following packages will be REMOVED:
 linux-headers-2.6.38-12{u} linux-headers-2.6.38-12-generic{u} 
The following packages will be upgraded:
 acpid apache2 apache2-mpm-prefork apache2-utils apache2.2-bin apache2.2-common apt 
 apt-transport-https apt-utils ark bind9-host bzip2 dhcp3-client dhcp3-common dnsutils 
 ecryptfs-utils firefox firefox-globalmenu firefox-locale-en freespacenotifier 
 google-chrome-beta gwenview initscripts isc-dhcp-client isc-dhcp-common kamera kcalc 
 kde-window-manager kdebase-workspace kdebase-workspace-bin kdebase-workspace-data 
 kdebase-workspace-kgreet-plugins kdegraphics-libs-data kdegraphics-strigi-plugins 
 kdepimlibs-kio-plugins kdepimlibs5 kdm kinfocenter klipper ksnapshot ksysguard ksysguardd 
 kwalletmanager libakonadi-contact4 libakonadi-kabc4 libakonadi-kcal4 libakonadi-kde4 
 libakonadi-kmime4 libapache2-mod-php5 libarchive1 libbind9-60 libbz2-1.0 libdns69 
 libecryptfs0 libfreetype6 libgl1-mesa-dri libgl1-mesa-glx libglu1-mesa libgpgme++2 libisc62 
 libisccc60 libisccfg62 libjasper1 libkabc4 libkblog4 libkcal4 libkcalcore4 libkcalutils4 
 libkdcraw9 libkdecorations4 libkephal4a libkexiv2-9 libkholidays4 libkimap4 libkipi8 
 libkldap4 libkmime4 libkontactinterface4 libkpimidentities4 libkpimtextedit4 libkpimutils4 
 libkresources4 libksane0 libkscreensaver5 libksgrd4 libksignalplotter4 libktnef4 
 libkwineffects1a libkworkspace4 libkxmlrpcclient4 libldap-2.4-2 liblwres60 libmailtransport4 
 libmicroblog4 libmodplug1 libokularcore1 libplasma-geolocation-interface4 libplasmaclock4b 
 libplasmagenericshell4 libpowerdevilcore0 libprocesscore4b libprocessui4a libqgpgme1 
 libsolidcontrol4a libsolidcontrolifaces4a libsyndication4 libt1-5 libtaskmanager4b 
 libweather-ion6 linux-generic linux-headers-generic linux-image-generic linux-libc-dev okular 
 okular-extra-backends opera php5 php5-cli php5-common php5-curl php5-gd php5-mysql 
 plasma-dataengines-workspace plasma-desktop plasma-netbook plasma-scriptengine-python 
 plasma-widgets-workspace printer-applet python-cupshelpers system-config-printer-common 
 system-config-printer-udev systemsettings sysv-rc sysvinit-utils tzdata ubufox 
 update-manager-core update-manager-kde update-notifier-common xserver-xorg-video-intel 
 xul-ext-ubufox 
141 packages upgraded, 3 newly installed, 2 to remove and 2 not upgraded.
Need to get 146 MB of archives. After unpacking 115 MB will be used.
Do you want to continue? [Y/n/?]

Jeg har ikke brukt laptoppen på et par uker og får derfor en del oppdateringer her. Jeg får bla en oppdatert kernel, mange oppdateringer til fri programvare, men også oppdatering til f.eks Opera som ikke er fri programvare og kommer fra pakkebrønnen på http://deb.opera.com.

Lenke til kommentar
Jeg forsto da at man kan fikse på tingen selv i linux hvis man vet hva man holder på med .

Derimot hvis man ikke vet hva man holder på med så blir det verre.

Da er man avhengig av hjelp

Er det ikke bedre at du faktisk tester systemet i _hvertfall_ 1 sekund før du kommer med absolutte utsagn? Vi krever ikke at du tester nå, vi krever at du tester før du kommer med flere konklusjoner om et system du aldri har testet. Og nei, konklusjoner på generelt grunnlag på tvers av mange system basert på din erfaring med ett system er ikke konstruktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...