Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

visualisering er ikke det samme som ekte system.

Da føler jeg ikke at det er ekte

Det er en av tingene som er flott med datamaskiner, de gir faen i dine følelser.

Dine følelser er en usaklig grunn til å ikke teste ut dersom du skal fortsette å poste uten erfaring.

Hvis man skal sammenligne sitter jeg nå med den oppfatningen at det er nok å installer nye drivere hvis jeg bruker Windows , men hvis jeg bruker linux så risikerer jeg å måtte rekompilere hele sytemet i tilfelle jeg vil bytte til et hovedkort som er mye nyere en det gamle.

Det er helt feil og det motsatte av hva jeg skrev. Omtrent _alle_ moderne maskiner er amd64 som også er bakoverkompatibelt med i386. Du kan altså oppgradere alt du ønsker og det vil fungere. Det gjelder derimot ikke i de fleste situasjoner for Windows hvor dette ikke er mulig.

samtidig som linux støter urgammelt tilbehør

Korrekt.

Man får også inntrykket at driverne i linux ikke utnytter hardwaren maksimalt i forhold til det f.eks Ati gjør med en Windows driver

( på samme måte som generelle drivere gjør )

Det finnes generelle drivere (VESA), men også spesifike for maskinvare. Du nevner ATI og her er det for meg bare å skrive aptitude show fglrx for å få denne informasjonen:

Description: Video driver for the ATI graphics accelerators

Video driver for the ATI Radeon and FireGL graphics accelerators.

This package provides 2D display drivers and hardware accelerated OpenGL.

Homepage: http://ati.amd.com/support/driver.html

Dette er en driver laget av AMD for sine skjermkort og kommer på samme datoer og i samme versjoner som for Windows.

hvor ofte blir driverne til skjermkortet oppdater ( med alt det en oppdatering innebærer ) ?

Det spørs helt om du har et SIS-skjermkort fra 1996 eller ett AMD-skjermkort fra forrige måned og hvilken distro og kernel-release distroen bruker.

Lenke til kommentar

visualisering er ikke det samme som ekte system.

Da føler jeg ikke at det er ekte

Foreslår at du legger følelser til side nå og heller går igang med å utforske Linux. Du har stadig fortalt oss hvor travelt opptatt du er og at du mangler tid til å teste Linux men om du nå heller bruker tid på å starte Linux enten virtuelt eller kjører Live CD fremfor å poste på forumet så vil den neste posten din være skrevet ifra Linux OS.

Live CD kan du putte på en minnepinne og kjøre ved å plugge minnepinnen i en ledig USB port på maskinen etter at du alt har bootet opp windows. Du kan gjøre hva du vil i Live CD uten at det påvirker Windows.

Så slutt med unnasluntringen nå å gå straks igang med Ubuntu. Når du så har noen konkrete spørsmål basert på situasjoner som oppstår eller konkrete erfaringer fra bruken av Linux så skal vi mer enn gjerne guide deg videre.

Lenke til kommentar

Når man tester et system virtuelt så er det jo ikke hardware og dermed så tviler jeg på at man lære seg å konfigurere hardwaren .

Det var det jeg ville frem til.

Siden jeg spør om skjermkort så var det et eller annet sted påstått at man ikke trengte å oppdatere driveren fordi ville også fungere for fremtiden .

Det er en av grunne til at jeg spurte , fordi det virker lite logisk

jeg har skjermkortet ATI radeon 5700 som blir oppdater på drivere og programvare (for Windows) en gang i måneden .

stemner det virkerkelig at også linux oppdateres så ofte ?

Lenke til kommentar

Når man tester et system virtuelt så er det jo ikke hardware og dermed så tviler jeg på at man lære seg å konfigurere hardwaren .

Siden jeg spør om skjermkort så var det et eller annet sted påstått at man ikke trengte å oppdatere driveren fordi ville også fungere for fremtiden .

jeg har skjermkortet ATI radeon 5700 som blir oppdater på drivere og programvare (for Windows) en gang i måneden .

Hva spiller det for rolle om det oppdateres hver måned så lenge det faktisk oppdateres? Det viktigste er jo at det faktisk virker og gjør den jobben det skal?

Gå igang nå med Linux så har du hele jula til å leke deg og prøve ut forskjellige distroer og skriverbordsmiljø.

Om du alltid bare sitter på gjerdet og ser på mens de andre gutta hopper i bakken vil du aldri oppleve hvordan det er å fly nedover en hoppbakke. Klart du kan diskutere smøring, glider og evt. motvind i avsatsen men du vil ALDRI ha førstehåndskunnskap uten å selv ha satt utfor bakken. Først når du har kjent vinden i fjeset og følt gleden av et perfekt utført telemarksnedslag er du en skihopper. Før det er du kun tilskuer uansett hvor ofte du har sittet på gjerdet og sett på.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Du skal ikke konfigurere maskinvare, du skal bruke et OS. Det er ingen hardwarekonfigurering.

1: Installer

2: Bruk

Det er korrekt. Installerer du AMDs fglrx driver får du drivere opp til dagens generasjon skjermkort (6xxx er dagens generasjon). Om AMD til neste år lanserer et nytt skjermkort i samme generasjon trenger du ikke ny driver, alle 6xxx-kort, om de ble lansert i fjor eller blir lansert til neste år bruker samme driver. (Det er tross alt samme maskinvare bare på forskjellig frekvens og med forskjellig mengde minne og slikt. Det er veldig logisk.)

Hver måned når AMD lanserer ny driver til Windows lanserer de også til Linux med samme versjonsnummer.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hver gang elgen dukker opp i en tråd ender det med fullstendig takeover. Istedet for kommentarer til artikkelen blir det "hvordan få elgen til å prøve linux"-tråden. I andre emner ender det opp med at en moderator splitter ut hele diskusjonen til en egen tråd. Han famler i blinde, vet ikke hva han vil, og bare maser om at det er vi som ikke forklarer det godt nok, så han må fortsette å spørre.

Man konfigurerer ikke noe hardware mere i linux enn i Windows. Bare installerer så virker alt. Tilogmed i hardcore-distroen Arch Linux virker alt når man først har installert det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg kjøpte et SandyBridge oppsett et par dager etter at prosessorer og hovedkort ble tilgjengelig i januar. Installerte ArchLinux fra minnepenn, og alt fungerte uten installasjon av drivere rett ut av boksen. Hadde et komplett oppdatert system i løpet av godt under en time. Bare å oppdatere en ny Windowsinstallasjon tar lengre tid med x antall rebooter og kjøring av oppdateringssekvensen.

Lenke til kommentar

Var dette en tråd om HW/Niklas' erfaring med Linux eller supporttråd for å tilfredsstille elgens narsistiske behov?

Tråden handlet om hvordan en som normalt brukte et annet system taklet over gangen til linux.

Man kan si at det også handlet om de erfaringen man opparbeider seg , men 4 uker må da være alt for lite ?

Siden man tildels sammenlignet linux med andre systemer så var poenget mit å nettopp sammenligne linux og Windows.

(hvis man gjør det slik og slik i Windows , hvordan gjør man det i linux )

Lenke til kommentar

Var dette en tråd om HW/Niklas' erfaring med Linux eller supporttråd for å tilfredsstille elgens narsistiske behov?

Tråden handlet om hvordan en som normalt brukte et annet system taklet over gangen til linux.

Man kan si at det også handlet om de erfaringen man opparbeider seg , men 4 uker må da være alt for lite ?

Siden man tildels sammenlignet linux med andre systemer så var poenget mit å nettopp sammenligne linux og Windows.

Nå hvordan like du Linux elgen?

Kjører rimelig smooth regner jeg med?

Lenke til kommentar

Nå hvordan like du Linux elgen?

Kjører rimelig smooth regner jeg med?

jeg har ikke hat anledningen enda. nå som det er jul må man prioritere andre ting.

når det passer så skal jeg forsøke

hvilken distro var det dere anbefalte , og kan den kjøres fra DVD i stedet for minnepinne ?

( jeg har en minnepinne som jeg aller nødigst vil endre så mye på , samtidig har jeg alt for mange tomme DVD plater )

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Automatiske oppdateringer har man i windows også, men spredt på de ulike programmene. Har selv dårlige erfaringer med automatiske oppdateringer så jeg foretrekekr å avinstallere gammel versjon og fjerne alle spor før jeg legger inn ny versjon. Det jeg opplever er bl.a:

-Har man en norsk versjon oppdateres det til en engelsk versjon da den ofte komemr før den norske

-Når det oppdateres, lastes kun installasjonsfilen ned og legger inn ny versjon i tillegg til den gamle

-Det tas ikke hensyn til valg man opprinnelig har, dvs om man har latt være å ta med verktøylinjer og registeroptimaliseringsprogrammer så får man alt dette når man oppdaterer

-Det tas ikke hensyn til at man har innstalelrt i egen valgt mappe, så når man oppdaterer så legges ny versjon inn i default mappe slik at man får to versjoner samtidig i ulike mapper

-Noen programmer, som openoffice, komemr i ulike versjoner hvor man bl.a får den med elelr uten java. Har man valgt uten, så kan man banne på at den oppdateres til med.

-Noen programmer som openoffice har mange komponenter, som støtte for eldre versjoner, databaser, hjelpefiler, eksempler osv som jeg lar være å legge inn fordi jeg ikke bruekr det.

Oppdaterer man slike får man ofte default valg, og man får alt man har valgt bort tilbake

-Brannmurer som oppdateres har krasjet win hver gang

-Rester av gamle versjoner sprer seg i profil og installasjonsmapper samt registeret som blir laaaaaaaangt som bare det

Osv osv

Så derfor unngår jeg automatiske oppdateringer. Det gjør det også frustrerende når f.eks firefox oppdaterer annenhver uke da man bruker mye tid på å fjerne, slette, rydde og få inn ny versjon.

Lenke til kommentar

Ubuntu, sjekk posten jeg ga deg. Hvordan kan du ha så mye tid til å poste på forumet, men ikke tid til å teste ubuntu?

jeg følger med på mange ting her på forumet , samtidig driver jeg med delphi programmering ( sliter lit med å komme i gang database der ), men holder på med et lit annet prosjekt for tiden .

samtidig er jeg opptatt av en del tv serier og programmer.

For tiden ser jeg den originale serien til star trek

og så er man på jobb mellom halv åtte og 5 på hverdagene

Da går tiden fortere en det man har tid til.

oppdateringer som man ikke kan kontrollere er jeg også skeptisk til

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...