schnafel Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg hadde tenkt til å bygge en HTPC og trenger hjelp til å velge ut komponenter. HTPC skal brukes til å vise dvd og divx filmer, vise bilder, internett, ta opp tv-proframmer, mm. Jeg har ikke så mye penger å kjøpe for så den skal være billig. Den trenger ikke å være støyfri. Jeg har et Pinnacle Studio Rave tv-kort fra før av og tenkte jeg skulle bruke det, men kan jeg bruke ati remote bob på den? Skjermkortet skal være ati. Trenger ikke skjerm, mus eller tastatur da jeg har tenkt til å bruke ati remote bob. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 www.avforum.no - der får du svar på det meste av det du lurer på. Skal du bruke Linux eller Windows som OS? Jeg har linux på min HTPC, som booter direkte i Freevo: http://freevo.sf.net - fungerer ypperlig, og støtter alt av det du listet opp som krav. Meget fornøyd med det programmet :-) Jeg har tenkt å investere i det billigste ATI AIW kort fra Saphire, men bruker pr idag et GeForce2. Men du har alt TV kort, så et Radeon 7000 gjør en god jobb her. Evt velg et bedre ATI kort tilpasset det prisnivået du kunne tenke deg å bruke. Du trenger ikke all verdens CPU - den billigste AMD eller Intel er mer enn god nok. Med f.eks. et billig nforce2 kort så har du alt integrert, og det kan jo være kjekt. Lenke til kommentar
schnafel Skrevet 16. august 2003 Forfatter Del Skrevet 16. august 2003 Jeg har satt sammen disse delene nå. Mpx.no LG DVD-ROM 16x48x IDE/ATAPI 347,00 intern, BULK AMD Duron 1.3 Ghz Socket A 335,00 200Mhz Bus, 192Kb Total Cache - BULK GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 164,00 Socket A/370, AMD XP2700, Duron, 19dB Seagate 120GB Barracuda 7200.7 Harddisk 999.00 7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, U-ATA100 Logitech Z-640 5.1 høytalersystem 713,00 5 satelitt høytalere+subwoofer, 50W RMS Sapphire Radeon 7000 DDR 338,00 AGP, 64MB DDR-RAM, DVI, TV Sum 2 946,00 Komplett.no Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN 745,00 Sapphire Remote Wonder BOB 268,00 fjernkontroll USB, Retail Sum 1013,00 Totalt 3959,00 Jeg hadde planlagt og bruke windows og programmet myHTPC, men er åpen for andre forslag. Det programmet du linket til, er det mulig og surfe på internett med det? Jeg har ikke noen erfaring med linux, men jeg har en kamerat som er en "ekspert" Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Freevo støtter plugins, så "alt" kan embeddes. Men om noen har laget en nettleser-plugin vet jeg ikke... Det er enkel plugin-struktur da, så hvis du liker å programmere er det jo bare å sette igang :-) Maskina ser ok ut, men er ikke sikker på om en Duron vil virke? Kanskje greiest å gå for den billigste XP istedet? Det som er viktig med DVD-rom'en er at den kan settes til 1X hastighet. Det er enkelt i linux, men vet ikke hvordan det gjøres i windows. Sikkert mer tungvindt enn i linux ;-) Har du ikke eksternt hjemmekino-anlegg ettersom du kjøper høyttalere? Lenke til kommentar
gixer Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Ram da? skal du ikke ha det? Ellers ser det greit ut! Lenke til kommentar
schnafel Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Ram da? skal du ikke ha det? Det glemte jeg. Holder det med 256? Nei jeg har ikke noe hjemmekino annlegg... Lenke til kommentar
handbook Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Har en kasse jeg brukte til HTPC, skal settest over til server nå (celeron1700). Så jeg lurte på om Freevo funker uten noe X grensesnitt? Jeg vet ihvertfall at mplayer (eller hva det nå enn hetter) skal kunne gjøre det. Hvordan blir det da med tv-ut fra skjermkortet? Og imens vi først er igang; Hvordan sette dvd-rom hastighet ned til 1x? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Ja Freevo fungerer med framebuffer. Mtp tv-ut så vet jeg ikke hvordan det fungerer. Mest sannsynlig vil jeg tro du da trenger X. For å sette cdrom hastighet, så les man hdparm og søk etter speed :-) Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Ja Freevo fungerer med framebuffer. Mtp tv-ut så vet jeg ikke hvordan det fungerer. Mest sannsynlig vil jeg tro du da trenger X. For å sette cdrom hastighet, så les man hdparm og søk etter speed :-) Med nvidia sine kort kan du bare boote med tven koblet til (og ingen annen skjerm) så vil den automatisk bruke tv-ut Tror dette skal kunne gå ann på en del andre kort også, selv om du kanskje må oppdatere biosen på kortet. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Ram da? skal du ikke ha det? Det glemte jeg. Holder det med 256? Nei jeg har ikke noe hjemmekino annlegg... Jeg tror det kanskje er lurt med 512 mb. Når jeg setter på to filmer i en playlist så begynner det å smålagge litt på slutten. Vet ikke om det er fordi jeg har lite ram, men jeg tror at det er grunnen. Dessuten koster jo ikke 512 mb ram så mye mer og du trenger heller ikke no rask og dyr ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå